گزارش اختصاصی نصر/

مهاجرت، نتیجه عدم تعامل صنعتگران با اکوسیستم فناوری/ مرکزگرایی، چالش حوزه فناوری اطلاعات در آذربایجان

1402/04/25 - 13:25 - کد خبر: 96471 نسخه چاپی

نصر: دو چالش اصلی حوزه فناوری اطلاعات که فعالان این حوزه در روز ملی فناوری اطلاعات به زبان اوردند، موضوع عدم دیدگاه مشخص حاکمیت در خصوص نحوه تعامل با صنعتگران این اکوسیستم که دلیل اصلی کاهش انگیزه، فرار سرمایه، مهاجرت نیروی کار تخصصی از کشور است،بود و دیگری موضوع مرکزگرایی که مشکل استانهاست که به مرور جامعه فناوری استان کمرنگ می کند و پروژه ها به دست شرکت های تهرانی سپرده می شود.

به گزارش نصر،۲۲ تیرماه روز ملی فناوری اطلاعات در شورای فرهنگ عمومی و هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و اکنون سومین سال است به‌صورت رسمی شناخته شده و دومین سال است که مراسمات مختلفی برای گرامیداشت این برگزار می شود.
 سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به عنوان بنیان گذار این روز در تقویم ملی قدم مهمی برداشته است و حسین اسلامی، رئیس هیات مدیره این سازمان در کشور  معتقد است «روز فناوری اطلاعات، روزی است که ما امیدواریم تبدیل به نقطه‌ عطفی برای تغییر سبک زندگی ایران - اسلامی ما شود.»
این گزارش حاکی است، به مناسبت گرامیداشت روز ملی فناوری اطلاعات در آذربایجان شرقی نیز،سازمان نظام صنفی رایانه ای استان مراسمی در قالب صبحانه کاری به میزبانی هتل رویال پالاس و با حضور بیش از یکصد فعال حوزه فناوری اطلاعات و مسئولان استانی این حوزه برگزار کرد.


حسین علی محمدی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای آذربایجان شرقی در مراسم صبحانه کاری این سازمان به مناسبت روز فناوری اطلاعات در گفتگو با نصر، ضمن اشاره به اهمیت درج این روز در تقویم سراسری کشور گفت: می توان در اکوسیستم فناوری اطلاعات نسبت به ایجاد فرهنگ و گفتمان مشترک در این حوزه پرداخت تا بتوان نسبت به آینده این صنعت در کشور امیدوار بود . 
وی افزود: امروزه صحبت از تحول دیجیتال با گذر از انقلاب صنعتی چهار به پنج  می شود و اگر بتوان دیروز را یک اختیار نامید امروز با بکارگیری از این صنعت در تمامی ارکان یک حاکمیت و حکمرانی هوشمند الزامی می‌باشد.
وی با اشاره به اینکه حکمرانی هوشمند جای کلید واژه‌های قدیمی دولت الکترونیک را گرفته است، ادامه داد: نبود برنامه‌ای مشخص و مدون در برنامه هفتم توسعه کشور، در خصوص نحوه پیاده سازی اقتصاد دیجیتال در سطح کشور و یا برنامه ای در افق های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت،یکی از دغدغه های اصلی صنعتگران این اکوسیستم است.


رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان با بیان اینکه عدم دیدگاه مشخص حاکمیت در خصوص نحوه تعامل با صنعتگران این اکوسیستم دلیل اصلی کاهش انگیزه، فرار سرمایه، مهاجرت نیروی کار تخصصی از کشور است. افزود: عدم شفافیت نسبت به نحوه تنظیم‌گری در حوزه فضای مجازی، در این چند سال اخیر خود به نوعی نشانگر عدم وجود مقررات و چهارچوب‌های معین و شفاف در خصوص نحوه تعامل حاکمیت با بخش خصوصی و رفع مشکلات آنها دارد.
وی اضافه کرد: عدم نگاه یکسان به افزایش توانمندی اکوسیستم فناوری اطلاعات در کل کشور باعث شده است، که عملاً یکسری از نقاط کشور بغیر از تهران مانند اصفهان، خراسان رضوی، البرز در شاخص های توسعه اکوسیستم فناوری اطلاعات به فاصله بسیار شدید از سایر استان‌ها قرار گیرند.
علی محمدی با بیان اینکه صنعت فناوری اطلاعات تنها صنعتی است که با کمک دانش فکری نیروی انسانی و تنها با سرمایه گذاری بر سرمایه انسانی نسل جوان میتواند به بازپس گیری جایگاه کشور در خاورمیانه امیداور بود.
وی در انتها به دو جمله از شیخ محمد ال مکتوم رهبر دوبی و ریچارد نیسکون رئیس جمهور اسبق آمریکا اضاره کرد و گفت: شیخ محمد ال مکتوم می گوید « نه ابزار و نه سرمایه، هیچ‌کدام نمی‌توانند عامل شکوفایی یک سرزمین شوند و یا ناشدنی را شدنی کنند، بلکه تنها انسان است که از عهده این کار بر می آید» و ریچارد نیکسون معتقد است «دلایل زیادی برای فقر کشورهای جهان سوم وجود دارد، اما بزرگترین دلیل آن، این است که آنها هنوز راه بهره گیری سازنده از منابع سرشار انسانی و طبیعی خود را نیافته‌اند.»

مرکزگرایی، چالش حوزه فناوری اطلاعات در استان
سهیل حیدری عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه آذربایجان شرقی در مراسم صبحانه کاری این سازمان به مناسبت روز فناوری اطلاعات در گفتگو با نصر، ضمن اشاره به اینکه امروز میزبان بیش از یکصد نفر از اعضای فعال این مجموعه و مسئولان حوزه فناوری استلن بودیم، گفت: سازمان نظام صنفی رایانه استان دارای ۳۰۰ عضو فعال شامل ۲۰۰ شرکت، ۵۵ مشاور و بالغ بر ۴۰ فروشگاه است که جز برترین سازمان ها در رده بندی کشوری می باشد.
وی با بیان اینکه ثبت روز ملی فناوری اطلاعات به ابتکار سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور بود، افزود: این سازمان دو سال پیش این روز مهم را در تقویم ملی ثبت کرد و تلاش از روز فناوری اطلاعات به هفته تبدیل کند و پیش نویس ان نیز در اداره اماده ابلاغ است.
وی با اشاره به اتفاقات خوبی که در این دو سال برای توسعه و ارتقا جایگاه فناوری اطلاعات افتاده است، گفت: روز سه شنبه مهمان سازمان نظام صنفی رایانه تهران بودیم و ۱۶ هزار نفر عضو، مسئولان کشوری در برج میلاد حضور داشتند و در همین مراسم از اقای قالیباف وعده گرفتین تا در برنامه توسعه لایخه اقتصاد دیجیتال به سازمان نصر انتقال یابد و نظارت به دست بخش خصوصی باشد.
 

این عضو سازمان نصر استان با بیان اینکه نظام صنفی رایانه کشور  یک خانواده ۲۲ هزار نفری شامل حقوقی، حقیقی و مشاور که همگی پارلمان بخش خصوصی هستند  و در تصمیم سازی ها نقش اجرایی و مشاوره ای دارد.
حیدری اضافه کرد: این سازمان دارای چندین کمیسیون های فعال در کشور و ۳۰ هیئت مدیره که ظرفیت بزرگی است.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی جز اعضا برتر در مشور است و سال ۸۳ تشکیل شده است، افزود: بع مناسبت ۲۲ تیر  و روز فناوری اطلاعات مشاوران استانی که از ازمون قبول شدند، لوح تقدیم کرده ایم و بیشترین امار قبولی بین استان ها را داشتیم و این نشان از ظرفیت بالا و توانمندی در استان است.
این عضو سازمان نصر با بیان اینکه اکنون با چالش های کمبود نیروی کار متخصص مواجه هستیم و گاها نمیتوانیم پاسخگوی نیاز شرکت ها به منابع انسانی متخصص باشیم، گفت: هم بازار کار و هم نیروی کار وجود دارد اما شرکت ها نمی توانند پاسخگوی انتظارات و نیازهای متخصصان باشند و این مسئله فرینسلری و مهاجرت را افزایش می دهد، از طرفی مشکلات اقتصادی نیز این امکان را به شرکت ها نمیدهد که نیاز متخصصان را رفع کنند.
وی در ادامه به دومین چالش حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: موضوع مرکزگرایی در کشور دومین مشکل استان است و تامین کالا یا خدمات بیشتر از سوی شرکت های تهرانی انجام می گیرد و به مرور جامعه فناوری استان کمرنگ می شود و پروژه ها به دست شرکت های تهرانی سپرده می شود.
اتهای پیام/
مهاجرت، نتیجه عدم تعامل صنعتگران با اکوسیستم فناوری/ مرکزگرایی، چالش حوزه فناوری اطلاعات در آذربایجان گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار