نماینده‌ ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی:

ایمان، ریشه و مبنای شکل گرفتن امید در جامعه است

1402/04/24 - 13:48 - کد خبر: 96408 نسخه چاپی

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در تحلیل نسبت میان ایمان و امید می‌توان ایمان را ریشه و مبنای شکل گرفتن امید در جامعه دانست، ایمانی که یک امر قلبی است و به رابطه انسان با خداوند متعال باز می‌گردد

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، شنبه، ۲۴ تیرماه، در مراسم افتتاحیه طرح حامیم در دانشگاه تبریز، خاطرنشان کرد: هرچه این ارتباط عمیق‌تر باشد ایمان بیشتر تقویت پیدا کرده و به تبع آن امید هم قوت بیشتری پیدا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه درباره‌ی ایمان، مظاهر زیادی در جامعه قابل احصا است، گفت: این مظاهر از امور مناسکی و عبادی گرفته تا اخلاق دینی بوده و البته در ارتباطات اجتماعی آنچه به عنوان شاخص ایمان شناخته می‌شود بیشتر امور مناسکی است اما در روایات اسلامی شاخص ایمان را اخلاق دینی معرفی می‌کنند که منظور از آن اخلاق اجتماعی، اخلاق فردی و خانوادگی است.
وی ادامه داد: یکی از راهکارهای تقویت ایمان به عنوان تقویت کننده امید در جامعه، تقویت اخلاق در لایه‌های گوناگون اجتماع به ویژه در میان قشر دانشجو و دانشگاهی است.
وی با اشاره به اینکه جایگاه اخلاق در جامعه به طور طبیعی تقویت نمی‌شود، بیان کرد: اگر نگاهی به سابقه تاریخی انقلاب اسلامی ایران بیندازیم متوجه می‌شویم که برنامه‌ریزی برای تقویت جایگاه ایمان در اوایل پیروزی انقلاب، گسترده، موثر و مطابق نیاز زمان بوده و رویکرد فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه، تقویت اخلاق و معرفت دینی هدف گذاری شده بود اما متاسفانه در روزگار ما این مسائل دچار کم مهری شده است.
آل‌هاشم با بیان اینکه دانشگاه در حوزه‌ی تعلیم و تربیت، موضوع اخلاق و ایمان را به شکل اساسی و بنیادین مورد توجه قرار دهد، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها اشاره کردند که دشمنان انقلاب فضای ایمانی و اخلاقی مردم ایران را هدف قرار داده‌اند و هدف اصلی آنها تهاجم فرهنگی و زدودن ایمان آگاهانه از جامعه ما است.
امام جمعه تبریز یادآورشد: در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب بر تقویت مباحث عبادی و اموری که باعث تقویت آن می‌شود مانند اعتکاف، اردوهای راهیان نور، طرح حامیم و امثال اینها تاکید دارند به همین دلیل باید ایمان آگاهانه دانشجو، به عنوان عنصر تاثیر گذار بر مردم تقویت شود.
وی با اشاره به ویژگی های امید واهی و کاذب گفت: امید واهی یعنی اینکه بیایم به یک فرد امید دروغین و کاذب انتقال دهیم که تقویت این نوع از امید بسیار خطرناک است و هیچ چیز به اندازه امید کاذب باعث امید زدایی نمی‌شود.
وی افزود: امید کاذب در افراد ناامید امید واری موقت ایجاد می‌کند تا مدتی بعد ریشه امید را در وجود آنها بخشکاند، از طرف دیگر ما در مسئله امید افزایی، آن را با آرزو اشتباه می‌گیریم و آرزو را امید عنوان می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه امید، امری تخیلی و متعلق به ذهن انسان است، بیان کرد: افراد بدون اینکه کاری را انجام دهند در آرزوهای خود سیر می‌کنند اما امید، حرکت آفرین است و نیاز به تلاش دارد و این تلاش و حرکت با برنامه‌ریزی عملیاتی می‌شود، حرکتی که توام با تدبیر و هدف روشن است.
وی با بیان اینکه اینکه گاهی فضای نقد دانشجویی چنان افراطی می‌شود که ناخواسته ابزار و وسیله‌ی ناامیدی را فراهم می‌کند، تصریح کرد: نمی‌گوییم دانشجو نباید منتقد باشد بلکه نقادی بخشی از ذات دانشجو است، برای اصلاح و پیشرفت باید به نقادی اهتمام جدی بورزیم اما نقدی که توام با امید بوده و ناامیدی را در جامعه تزریق نکند.
نماینده‌ ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی ادامه داد: نقد توام با امید نقدی است که در آن شما از جنبه‌های منفی و مثبت صحبت می‌کنید و درباره‌ی راهکار برون‌رفت از فضای منفی پیشنهاد ارائه می‌کنید و به مخاطب می‌فهمانید که برای عبور از این مشکل راهکارهایی وجود دارد؛ ما همانطور که دغدغه‌ نقد داریم باید در ارائه راهکار نیز دغدغه مند باشیم.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: امیدوارم برنامه‌های طرح حامیم اعم از کارگاه‌ها، نشست‌ها، برگزاری کلاس‌ها، بازدیدها، عزاداری ماه محرم و .... باعث افزایش ایمان و امید توام با نشاط آگاهی و معرفت باشد و دانشگاه‌های استان همچون سال گذشته رتبه برتر در طرح حامیم را در سطح کشور اخذ کنند.
انتهای پیام/
ایمان، ریشه و مبنای شکل گرفتن امید در جامعه است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار