مدیرکل بهزیستی استان خبر داد:

فعالیت ۹۲ مرکز روزانه توانبخشی در آذربایجان‌شرقی

1402/04/24 - 12:16 - کد خبر: 96394 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در حال حاضر ۴۹ مرکز شبانه روزی نگهداری افراد دارای معلولیت و ۹۲ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی در استان در حال ارائه خدمات به جامعه هدف بهزیستی هستند.

به گزارش نصر، فرگل صحاف ضمن تبریک فرا رسیدن هفته بهزیستی، عملکرد سال گذشته معاونت توانبخشی بهزیستی استان را تشریح کرد و گفت: تعداد مقیمان مراکز شبانه روزی استان دو هزار و ۴۰۷ نفر و تعداد خدمت گیرندگان از مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی چهار هزار و ۳۲۶ نفر می‌باشند.
وی با اشاره به اینکه ۹۳هزار و ۶۱۶ خانوار در استان تحت پوشش بهزیستی هستند، ادامه داد: سال گذشته علاوه بر اعتبارات دولتی، ۲۰۰میلیارد تومان نیز از طریق کمک‌های مردمی به بهزیستی استان تعلق گرفته‌است.
وی از تغییر سیاست‌های سازمان بهزیستی در حوزه مراکز توانبخشی مراقبتی از مراکز تجمعی نگهداری به خانه‌های با ظرفیت ۱۰ نفر خبر داد.
صحاف، با اشاره به اینکه توانمندسازی فرایندی است که به یک فرد یا یک سیستم قدرت و اختیار می‌دهد، افزود: برای افراد معلول، توانمندسازی به معنی خود مختاری و خود سرپرستی است، در این فرایند آنها با استفاده از ظرفیت‌های موجود، کشف منابع و حمایت‌های هدفمند و ساختاری به خودباوری می‌رسند و فرصت لازم برای مشارکت اجتماعی و قدرت لازم برای انتخاب و اقدام در عرصه‌های گوناگون را به دست می‌آورند.
وی به فعالیت‌های دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی به عنوان سومین دفتر معاونت توانبخشی اشاره کرد و گفت: توانبخشی مبتنی بر جامعه، توانبخشی اجتماعی، حمایت‌های رفاهی از قبیل کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان معلول نیازمند، ساماندهی مبتلایان به اختلال متابولیک و .... از جمله فعالیت‌های این دفتر محسوب می‌شوند.
وی تأمین وسایل کمک توانبخشی، تامین وسایل کمکی و اندام‌های مصنوعی معلولین، کمک به کودکان ناشنوای نیازمند کاشت حلزون و تامین وسایل بهداشتی معلولین را از دیگر فعالیت‌های دفتر مذکور دانست و از استقرار دبیرخانه‌های شورای ملی سالمندان و ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی زیر نظر این معاونت خبر داد.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ایجاد نابینایی و معلولیت ناشنوایی برای نوزادان غربالگری در استان انجام گرفته که تعداد ۴۷ هزار و ۸۱۹ نوزاد در بیمارستان غربالگری شده و از این تعداد ۲۸ نوزاد دارای معلولیت ناشنوایی شناسایی و با کاشت حلزون از معلولیت آنها جلوگیری به عمل آمد.
صحاف هفته بهزیستی را فرصت مغتنم و مناسبی برای اهداف و ماموریت‌های سازمان و ارائه گزارش عملکرد دانست و گفت: افتتاح همزمان واحدهای مسکن مددجویی در استان، دیدار با خانواده‌های دارای چند عضو معلول، آیین گرامیداشت بازنشستگان و افتتاح ساختمان جدید میز خدمت اداره بهزیستی شبستر و ... از اهم برنامه‌های اداره کل بهزیستی استات در هفته بهزیستی می‌باشد.
وی در پایان به غربالگری بینایی کودکان در رده‌ی سنی سه تا ۶ سال اشاره کرد و یادآورشد: شش هزار و ۴۵۰ هزار کودک یعنی قریب به ۷۶ درصد کودکان غربالگری شده‌ و ۲.۳ درصد آنها دارای بیماری هستند.
انتهای پیام/
فعالیت ۹۲ مرکز روزانه توانبخشی در آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار