خبر/

افزایش ۴۰ درصدی شرکت‌کنندگان خواهر در مسابقات قرآن کریم اوقاف شهرستان تبریز

1402/04/24 - 10:08 - کد خبر: 96376 نسخه چاپی

نصر: مسئول بخش خواهران چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف تبریز از افزایش ۴۰ درصدی شرکت کنندگان خواهر در این دوره از مسابقات قرآن کریم در شهرستان تبریز خبر داد.

به گزارش نصر، رحیم عبدالجباری اظهار کرد: مرحله شهرستانی بخش خواهران مسابقات قرآن کریم اوقاف تبریز به مدت سه روز پنجشنبه، جمعه و شنبه در محل تالار قرآن اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با حضور حدود ۲۲۰ نفر در رشته‌های مختلف در حال برگزاری است.
وی با بیان این‌که نفرات برتر این مرحله از مسابقات به مرحله استانی راه می‌یابند، گفت: مسابقات استانی قرآن کریم اوقاف نیز در شهریورماه سالجاری برگزار شده و نفرات برتر آن نیز در مرحله کشوری به رقابت می‌پردازند.
وی ادامه داد: همزمان با تبریز، برگزاری مسابقات قرآن کریم شهرستان‌های سراب و بستان آباد را نیز عهده دار هستیم و متسابقین این شهرستان‌ها هم در حال رقابت هستند.
عبدالجباری با بیان این‌که سازمان اوقاف، عهده دار مسابقات رسمی قرآن کریم در کشور است، افزود: سازمان اوقاف، متولی برگزاری رسمی مسابقات قرآن کریم در مراحل شهرستانی، استانی، کشوری و بین المللی قرآن کریم کشورمان است.
وی افزود: از جمله نقاط قوت این دوره از مسابقات، حضور داوران کشوری و افزایش قابل توجه متسابقین در بخش خواهران است. روند برگزاری این دوره از مسابقات نیز تاکنون مطلوب ارزیابی شده است.
مسئول بخش خواهران چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف تبریز گفت: هرچقدر مباحث قرآنی در شهر و استانمان و از طریق مراجع مختلف پربارتر شود، قطعا تعداد شرکت کنندگان در مسابقات قرآنی نیز بیشتر شده و فضای قرآنی شهرمان نیز معطر خواهد شد.
 وی افزود: با حضور متسابقین عزیز، شهر قرآنی و محافل قرآنی در شهرمان تداوم و رونق داده می‌شود.

صوت و لحن در کنار حفظ باید مورد توجه حافظان قرآن کریم باشد
رئیس هیات داوران مرحله شهرستانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف تبریز  نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کیفیت برگزاری این دوره از مسابقات، گفت: صوت و لحن در کنار حفظ باید موردتوجه حافظان عزیز قرآن کریم باشد.
محبوبه نصیری در خصوص سطح شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات، گفت: شرکت کنندگان خواهر در بخش حسن حفظ، سطح نسبتا خوبی دارند ولی یکی از مواردی که بیشتر به چشم می‌خورد این است که بایستی صوت، لحن و تجوید نیز در کنار حفظ قرآن کریم مورد توجه شرکت کنندگان باشد.
نصیری افزود: متاسفانه یکی از بزرگترین ایرادهای حافظان ما علی رغم توانایی بالا در حسن حفظ، ضعف در بحث صوت، لحن و تجوید است، از این رو لازم است تا این ارکان نیز به طور همزمان با حسن حفظ پیش برده شود.
وی تاکید کرد: شرکت کنندگان به دلیل کم کاری در بحث صوت و لحن، نمره قرائت کمتری دریافت می‌کنند و این امر باعث می‌شود تا علی رغم توانایی بالا در حفظ اما گاهی نمره آن‌ها به حد نصاب هم نرسد.
رئیس هیات داوران مسابقات قرآن کریم اوقاف تبریز با بیان این‌که مسئولان برگزاری مسابقات، تلاش بسیاری دارند و زحمت فراوانی برای برگزاری هرچه بهتر مسابقات متحمل می‌شوند، افزود: امسال تعداد شرکت کنندگان در بخش خواهران افزایش قابل توجهی داشته و ۲۲۰ خواهر در مرحله شهرستانی مسابقات قرآن کریم از تبریز حضور دارند.
وی با بیان این‌که مسابقات سایر شهرستان‌ها نیز طی یک هفته به طور متمرکز در چهار شهر برگزار خواهد شد، گفت: روز به روز کیفیت و شکل برگزاری مسابقات نسبت به سال‌های قبلتر بهتر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: امسال کیفیت و تخصص در اجرای برنامه ارتقا یافته و داوران مسابقات از داوران برجسته و متخصص هر رشته تشکیل یافته‌اند. تعداد داوران حسن حفظ نیز افزایش یافته به طوری که در هر رشته‌ حسن حفظ از داوران توانمند استفاده می‌کنیم.  
نصیری در خصوص رشته‌های رقابتی این دوره از مسابقات در بخش خواهران، اظهار کرد: خواهران در تمامی رشته‌های معارف و آوایی به جز اذان به رقابت می‌پردازند.
وی در خصوص نکات موردتوجه در برگزاری این مسابقات نیز گفت: بزرگترین موردی که در مسابقات قرآن کریم با متولی گری سازمان اوقاف، آن است که شرکت کنندگان فقط از طریق موسسات آزاد قرآنی تعلیم دیده و وارد چرخه مسابقات می‌شوند و سازمان اوقاف صرفا برگزاری مسابقات است. 
وی با بیان این‌که دوره‌های آموزشی اوقاف برای حافظان و قاریان کم است، گفت: اگر اوقاف بتواند یک مرکز آموزشی در حوزه قرآنی را همزمان با برگزاری مسابقات برگزار کند قطعا سطح مسابقات بسیار بالاتر خواهد رفت.
انتهای پیام/
افزایش ۴۰ درصدی شرکت‌کنندگان خواهر در مسابقات قرآن کریم اوقاف شهرستان تبریز خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار