مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی؛

طرح ساماندهی مقبره الشعرای تبریز در دولت سیزدهم شتاب گرفت

1402/04/23 - 21:51 - کد خبر: 96356 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی مقبره الشعرای تبریز در دولت سیزدهم شتاب گرفته است، گفت: در ۶ ماه گذشته ۵۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده و تلاش می کنیم این مجتمع بزرگ به محور ادبیات منطقه تبدیل شود.

به گزارش نصر، محمدحسین بلاغی شامگاه جمعه در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی حیدربابای شهریار افزود: قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم و در ۱۱ سال گذشته حدود هشت میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد برای این طرح هزینه شده بود.
وی با اشاره به اینکه شهریار از سرآمدان شعرای ترک زبان پارسی گو است، اظهار کرد: غزلیات شهریار نشان دهنده دوران هجران و خاصی از زندگانیش است و در کنار آن مناجات نامه ها و عرض ارادت او به اهل بیت (ع)نشان دهنده بینش وسیع، روح بلند و نگاه دینی و شیعی اوست.
بلاغی گفت: زمان شناسی، وقت شناسی و سرایش شعر در اشعار شهریار به چشم می خورد و این وقت شناسی در حوزه ادبیات و شعر بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه جاودانگی شهریار ابدی است، ادامه داد: شهریار منحصر به این منطقه و خطه نیست، شهریار را در خارج از ایران بیشتر از ما دریافته و شناخته اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار کرد: بیش از ۶۰۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ملی حیدربابای شهریار ارسال شده بود که نشان دهنده شناخت و ارادت هنرمندان به شهریار است.
وی با اشاره به اینکه تلاش می کنیم این جشنواره به صورت بین المللی در سال های آینده برگزار شود، افزود: جشنواره ملی حیدربابای شهریار در فهرست اصلی جشنواره های وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی ثبت و در تقویم جشنواره های وزارت قرار خواهد گرفت.

ساخت طرح خانه پدری استاد شهریار تسریع شود
نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم از اداره کل میراث فرهنگی استان خواست تا تکمیل پروژه خانه پدری استاد شهریار را هرچه سریعتر به اتمام برساند و تمهیدات لازم برای حضور گردشگران خارجی در منطقه اتخاذ شود.
غلامرضا نوری با اشاره به اینکه شهریار در خارج از مرزها شناخته شده است، گفت: اشعار شهریار بازتاب دهنده زمان خویش بوده و چون سخن مردمان و سخن دل زمانه خویش را گفته در دل ها جا گرفته است.
نوری اظهار کرد: باید فرهنگ در راس باشد و اجتماع از آن نشاط بگیرد و اقتصاد و سیاست از اجتماع درس بگیرد، ولی متاسفانه امروز آنچه که حرف اول را می زند سیاست و اقتصاد است و بعد اجتماع و سپس فرهنگ می باشد.
وی ادامه داد: خط راه آهن از چند صد متری خشکناب می گذرد و با توجه به عشق و علاقه مردم به استاد شهریار و حضور در این منطقه تلاش می کنیم ایستگاه مسافری راه آهن ایجاد شود.

زمینه حضور علاقمندان شهریار در خانه پدری شهریار فراهم نیست
فرماندار شهرستان بستان آباد نیز در این مراسم گفت: زمینه، بستر و زیرساخت های لازم برای حضور علاقمندان به استاد شهریار در روستای خشکناب فراهم نیست و تلاش می کنیم فضای مناسب در این منطقه با امکانات رفاهی بهتر فراهم شود.
علیرضا توری افزود: مطالبه مردم بستان آباد از مسوولان استانی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که این روز در تقویم فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شود و مراسم گرامیداشت بین المللی برای شهریار برگزار شود.
امام جمعه بستان آباد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه شهریار عاشق اهل بیت و امیرالمومنین بود گفت: اکثر آثار استاد شهریار در مدح و ستایش اهل بیت عصمت و طهارت بوده و با مضامین اخلاقی و اعتقادی آمیخته شده است.
حجت الاسلام عبدالغفار غفاری با اشاره به اینکه شهریار افتخار ایران اسلامی است که در جهان شناخته شده است، افزود: آبادانی روستای خشکناب باید مورد توجه مسوولان استانی و کشوری قرار گیرد تا علاقمندان و گردشگران داخلی و خارجی بتوانند به راحتی در این منطقه حاضر شوند.
انتهای پیام/
طرح ساماندهی مقبره الشعرای تبریز در دولت سیزدهم شتاب گرفت خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار