نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

بزرگداشت مفاخر آذربایجان موجب اعتلای علمی‌ و‌ فرهنگی استان است

1402/04/21 - 21:11 - کد خبر: 96232 نسخه چاپی

نصر: امام جمعه تبریز گفت: مفاخر میراثی گران بها برای نسل های بعد هستند و بزرگداشت مفاخر از جمله مهم ترین تکالیف دستگاه‌های فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار نصر، حجه الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم امروز در سومین همایش تجلیل از زنده نامان تبریز که در مرکز همایش های خاوران با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار شد، به شهر تبریز، شهر تاریخی و فرهنگی، خانه عاشوراییان و سرزمین شهدای ۲۹ بهمن، اشاره کرد و اظهار کرد: تجلیل از مفاخر توجه و اهمیت قائل شدن به علم‌و‌معرفت، ادب، دین، مذهب، تاریخ، فرهنگ ‌و هنر، رشادت و‌جوانمردی در استان ما است.
وی افزود: در این زمینه باید از افرادی که چه در قید حیات چه در دیار باقی نامشان همواره بر زبان‌ها و دل های ما جاری است، تجلیل کرد. 
امام‌جمعه تبریز با بیان‌اینکه وجود مفاخر در جامعه موجب سرافرازی و بالندگی است، ابراز کرد: جامعه‌ای که مفاخر مفتخر ندارد، در آینده سقوط خواهد کرد؛ لذا برگزاری چنین آیین های تجلیل با هدف معرفی مفاخر استان هم می‌تواند فرهنگ تجلیل از مفاخر را در جامعه بسط داده و نیز این بزرگان که مایه و پایه های علمی و فرهنگی جغرافیای زیستی خود را تشکیل می دهند، به همگان  شناسایی و معرفی می شوند.
آل هاشم با اشاره به اینکه بزرگداشت مفاخر از جمله مهم ترین تکالیف دستگاه‌های فرهنگی است، تصریح کرد: بزرگداشت مفاخر موجبات اعتلای علمی‌و‌فرهنگی استان است. این ‌نکوداشت ها زمانی قدرت تاثیر گذاری دارد که سعی شود مخاطب اصلی این ‌نوع مراسم‌ها، نسل جوان بوده تا منجر به انگیزه و الگوگیری آینده سازان شهرمان باشد.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه مفاخر میراثی گران بها برای نسل های بعد هستند تاکید کرد: انس و الفت جوانان با آنها موجب ظهور استعداد های نو و پدید آمدن مفاخری جدید شود.
آل هاشم‌ اظهار کرد: آذربایجان شرقی و تبریز قهرمان‌، شاهد طلوع ستارگانی پر طلوع و‌ جایگاه اندیشه های والا بوده است و این منطقه گنجینه‌ی مفاخر در طول تاریخ کشورمان به شمار می رود که متاسفانه بسیاری از آنها در میام بی توجهی و غفلت چندین ساله یا از یادها رفته و یا توسط برخی سرقت و یا تحریف شده‌اند و برای هویت سازی برای دیگران ‌مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه یکی از اثرات این مراسم صیانت از داشته‌ها و سرمایه انسانی و سرقت‌های ادبی، فرهنگی و تاریخی است، افزود: اگر بخواهیم این استان در افق تمدن نوین استانی جایگاه ویژه داشته باشد، باید در تولید مفاخری که ارزش ملی و بین المللی داشتند کوشش کنیم. باید دست یکدیگر را بگیریم که تا خیر و نیکی بزرگان را بازگو کنیم و بتوانیم بزرگی تاریخ و‌ تمدن منطقه آذربایجان را به جهانیان بشناسانیم و تبریز را به عظمت خود برگردانیم.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه این مراسم باید پلی میان‌مفاخر دیروز و امروز و نسل آینده باشد، عنوان کرد: این‌مراسم نباید در اینجا تمام شود بلکه این مراسم باید نقطه آغازی برای معرفی بیشتر و عمیق تر بزرگان و مفاخر به جامعه باشد تا جوانان این آب و خاک بدانند که روزی این بزرگان گاهی در فقر و محدودیت و بدون امکانات اولیه در همین کوچه ها عمر خود را گذرانده و امروز به عنوان افراد تاثیر گذار در مجامع ملی و بین المللی تبدیل شده اند.
آل هاشم در پایان گفت: بی تردید تجلیل از سرمایه‌های هویت ساز فرهنگی، هنری، علمی، تاریخی و ‌‌مذهبی در دوران حیات و زندگی مخصوصا در ایام‌کسب موفقیت ها شیرینی دوچندانی دارد. 
انتهای پیام/
بزرگداشت مفاخر آذربایجان موجب اعتلای علمی‌ و‌ فرهنگی استان است سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار