مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان مطرح کرد:

اختصاص ۱۰۰میلیاردتومان اعتبار به پروژه های فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی

1402/04/21 - 20:13 - کد خبر: 96229 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی آذربایجان شرقی گفت: بالغ بر  ۱۰۰میلیارد تومان از اعتبارات وزرات ارشاد به تکمیل پروژه‌های فرهنگی و هنری استان در سال‌جاری اختصاص یافته است.

به گزارش نصر، “سید محمدحسین بلاغی”، امروز، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اگر مبنای سیاست گذاری فرهنگی به مبنای اول سیاست گذاری در کل ارکان کشور تبدیل نشود پیشرفت محقق نمی‌شود.
وی افزود: فرهنگ تشکیل دهنده هویت بشری و بنیان اجتماع و محل تنفس جامعه بوده و اگر امروز این هویت را تثبیت و از آن پرچم‌داری نکنیم هیچ یک از ارکان جامعه به مسیر مستقیم هدایت نخواهند شد، امیدواریم که فرهنگ به عنوان پایه و بنیان، نگاه کلان کشور و استان را به عنوان اولویت اول به خود اختصاص دهد.
وی مردمی سازی فرهنگ را رویکرد اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت: اگر روال و سیر فرهنگ و هنر را در اختیار خود مردم قرار ندهیم، به نتیجه‌ دلخواه دسترسی پیدا نخواهیم کرد.
بلاغی تصریح کرد: در راستای مردمی سازی فرهنگ، برای اولین بار توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، ۵۲ پروژه‌ی فرهنگی هسته‌ها و انجمن‌های مردمی اجرایی شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: دومین رویکرد این اداره کل، تربیت نیروی هنری و تشکیل هسته‌های هنری مردمی است که در آموزشگاه‌ها و هنرستان‌ها به عنوان متولیان این امر به صورت جدی به آن ورود پیدا کرده‌ایم.
بلاغی توزیع متوازن منابع در اختیار را از دیگر رویکردهای این اداره کل برشمرد و بیان کرد: منظور از توزیع متوازن از لحاظ موضوعی و جغرافیایی است که باید به پهنه‌ی جغرافیایی استان نگاه متوازن داشته باشیم، همانطور که کل ایران فقط تهران نیست، آذربایجان‌شرقی هم فقط تبریز محسوب نمی‌شود.
وی ادامه داد: با طرح محیا به شهرستان‌های کلیبر، مرند، بناب، شبستر و مراغه تسهیلاتی تعلق گرفته که نسبت به سال گذشته منابع اعتباری بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته است‌.
 وی با بیان اینکه امسال آموزش رایگان هنر با دو هزار نفر شرکت کننده در مناطق محروم اجرا شد، گفت: این آموزش در شهرستان‌های چاراویماق هشترود و هوراند اجرا شد که تنها از شهرستان هوراند هزار نفر با ضریب نفوذ پنج درصد شرکت کرده بودند.
وی گفت: با قرارگاه پیشرفت و آبادانی جهت به کارگیری آموزش دیده‌ها به کسب و کار پایدار هماهنگ شده‌ایم مخصوصا در حوزه‌ی قالی بافی که چاراویماق ظرفیت‌های خوبی دارد و تعلق گرفتن وام‌های قرض الحسنه بدون بهره باعث می‌شود تبدیل به کسب و کار پایدار به نحو احسن صورت گیرد.
بلاغی رویکرد دیگر اداره کل را تقویت هویت اجتماعی مبتنی بر انسجام ملی و ساختار فرهنگ محلی عنوان کرد و افزود: با برنامه‌های متنوع و جدی این رویکرد را شروع کردیم، مسئله محوری، مردمی سازی و پرچم داری از عناوین این اداره است، با خود عهد بسته‌ایم که اداره کل ارشاد کار خنثی انجام ندهد چون وظیفه اداره تسهیل امور جریان‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای را بر عهده دارد.
وی به اقدامات این اداره کل در حوزه‌ی کلان اشاره کرد و گفت: طرح محیا با ۵۲ پروژه فرهنگی، هنری، قرآنی، دینی و رسانه‌ای طی مراحلی انجام گرفته و در قبال آن قرارگاه راهبری فرهنگی استان تشکیل شد و در این فرایند از طرح‌های خوب که دارای ضریب مردمی بوده و مبتنی بر خلاقیت باشد استقبال می‌شود.
بلاغی با بیان اینکه ۱۰رویداد ملی و منطقه‌ای امسال در حوزه‌ی نمایش در استان وجود دارد، ادامه داد: به روی کار آمدن جشنواره ملی خوشنویسی غدیر بعد از شش سال، جشنواره ملی فیلم و عکس روستا و عشایر و جشنواره مشق عشق ملکان از جمله اقداماتی بودند که در طرح محیا احیا شدند.
وی با اشاره به اینکه هزینه کرد پروژه‌ی مقبره الشعرا تا کنون ۵۰ میلیارد تومان بوده، افزود: بعد از چندین سال خون تازه در رگ‌های مقبره الشعرا شریان پیدا کرد و این خون تازه را وزرات ارشاد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تزریق کرده و شهرداری تبریز نیز مجری پروژه می‌باشد.
وی یادآور شد: مقبره‌الشعرا باید محور ادبیات منطقه و جهان شود و ما پای حرف و تعهدات خود هستیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل قابل توجه جشنواره‌ها موضوع عفاف و حجاب و خانواده است، تصریح کرد: نهاد جامعه‌ ساز و فرهنگی، نهاد خانواده است ما از لحاظ تولیدات و حمایت، پای کار خانواده‌ هستیم و به همین دلیل بیش از ۵۰ عنوان برنامه در حوزه‌ی عفاف و حجاب، بنیاد خانواده و جمعیت ترسیم شده که در حال انجام است.
بلاغی با اشاره به برگزاری کنگره‌ی ملی ۱۰ هزار شهید آذربایجان، بیان کرد: این کنگره یک کنگره‌ی فرهنگی است که اداره کل ارشاد مسئول تبلیغاتی آن را برعهده دارد نگاه این اداره به برگزاری کنگره نگاهی تبلیغی، ترویجی و تولید اثر است.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ هویت بوده و فارغ از مسائل جناحی و دولتی است، افزود: انتطار داریم در این مورد رسانه‌های استان ورود جدی پیدا کنند چرا که رسانه‌ها اثرگذارترین حوزه تبلیغ و ترویج را بر عهده دارند.
وی به جشنواره بین المللی فیلم حوا اشاره کرد و گفت: این جشنواره از دیروز شروع شده و به مدت چهار روز اجرا می‌شود که با موضوع خانواده، زن و جایگاه متعالی این حوزه با ۳۱عنوان فیلم در محل پردیس ۲۹بهمن تبریز برگزار می‌شود که بیش از ۲۰ کشور در این جشنواره فیلم دارند.
وی ادامه داد: ۵۰۰ اثر فاخر از سراسر کشور در جشنواره خوشنویسی غدیر به نمایش گذاشته شد که از ۱۲برگزیده‌ی آن دو اثر متعلق به آذربایجان شرقی است.
انتهای پیام/
اختصاص ۱۰۰میلیاردتومان اعتبار به پروژه های فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار