خودزنی یک هنرمند با نقاشی کردن خودش!

1402/04/21 - 13:27 - کد خبر: 96197 نسخه چاپی

نصر: نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌ دهد که «آلبرشت دورر»، نقاش دوره رنسانس، پس از درگیری شدید بر سر دستمزد، با قرار دادن پرتره خود در تابلو نقاشی، از حامی خود انتقام گرفت.

به گزارش نصر، نتایج تحقیقات «یولینکا روبلک»،‌ استاد رشته تاریخ اروپا نشان می‌دهد که «آلبرت دورر» نقاش نامدار رنسانس توسط یک تاجر ثروتمند فرانکفورتی مامور شده بود که تابلو نقاشی را خلق کند، اما این سفارش در نهایت به کشمکشی برای دریافت دستمزد تبدیل شده است.
«دورر» در نهایت در جریان کشمشکی که برای دریافت دستمزد این تابلو نقاشی به وجود آمد، تصویری از خود را درست در وسط تابلو نقاشی کرد. در این نقاشی حواریون حین تماشای مریم مقدس در معراج به تصویر کشیده شده‌اند و هیچ‌کسی انتظار ندارد که خود «دورر» را به عنوان یک چهره لاغر و منزوی در این منظره ببیند.
«دورر» تصویر خود را درست در مرکز نقاشی و زیر تصویر مریم مقدس و مسیح نقاشی کرد تا مطمئن باشد همه مخاطبان بتوانند او را ببینند.
به گفته «روبلک»، «دورر»‌ در سایر نقاشی‌ها نیز تصاویر نامحسوسی از خود را در کناره‌ها یا گوشه نقاشی همچون یک امضا کوچک اضافه می‌کرد. اما نقاشی که برای این تاجر خلق شد در مقایسه با سایر نقاشی‌های این هنرمند متفاوت بود.
 

«دورر» در مرکز این نقاشی به عنوان هنرمندی نقاشی شده است که یک پلاکارد در دست دارد و روی آن نام خود را نوشته است. هیچ هنرمندی هرگز چنین کاری نکرده بود.
«روبلک» با توجه به عصبانیتی که در نامه‌های به جای مانده از «دورر» وجود دارد، به این نتیجه رسید که این هنرمند خود را با هدف انتقام گرفتن در این تابلو نقاشی به تصویر کشیده است.
خشم «دورر» نسبت به تاجر آلمانی در ۹ مورد از نامه‌های سال‌های ۱۵۰۸ تا ۱۵۰۹ ابراز شده است. «دورر» در این نامه‌ها به این موضوع اشاره کرده بود که دستمزد کمی دریافت کرده است. مواد اولیه گران بود و «دورر» باید برای کناره‌های این نقاشی نیز به دستیارانش دستمزد می‌داد.
در یکی از این نامه‌ها مشخص شد که این هنرمند حتی با وجود دریافت دستمزد ۲۳۰ فلورینی، هیچ سودی به دست نیاورده است.
 

البته نسخه اصلی این شاهکار نقاشی بر اثر یک آتش‌سوزی که در سال ۱۷۲۹ در مونیخ رخ داد، نابود شد و امروزه به لطف کپی که یک هنرمند قرن هفدهمی از آن خلق کرده و در موزه تاریخ فرانکفورت نگهداری می‌شود، برای ما شناخته شده است.
انتهای پیام/
خودزنی یک هنرمند با نقاشی کردن خودش! خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار