شهردار تبریز در آذرشهر مطرح کرد؛

نقش پر رنگ توسعه ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری در ایجاد درآمدهای پایدار شهرداری ها

1402/04/20 - 14:22 - کد خبر: 96130 نسخه چاپی

نصر: شهردار تبریز گفت: ضرورت تغییر ‌تاکید بر کارکردهای اجتماعی، رونق تولید، اعتماد و حمایت دولت به شهرداران، جذب و حفظ سرمایه گذار و توسعه ظرفیت های فرهنگی و گردشگری ارکان اصلی افزایش درآمد پایدار شهرها محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار نصر، “یعقوب هوشیار” در همایش شهرداران آذربایجان شرقی به میزبانی شهرداری آذرشهر اظهار کرد: برای اولین بار بعد از یک‌سال موفق شدیم ماده ۲۳ را از محل سازمان مدیریت پیگیری کردیم تا درآمدهای محل را به شهر ها اختصاص دهد.
وی افزود: دیدگاه ما نسبت به دوربین ها، مدیریت هوشمند شهر و حل مسائل ترافیکی است. غیر از دیدگاه‌های مختلف با بهره گیری از ظرفیت دوربین‌های شهری می‌توان به توسعه و پایداری شهر کمک کرد.
وی با بیان ‌اینکه تبریز سال گذشته رتبه اول کاهش تصادفات درون شهری را به خود اختصاص داد، ابراز کرد: در تمام‌حوزه‌های مختلف و‌ در تمام معضلات طبیعی شهری در تمام دنیا، ضرورت و کارکردهای شهرداری را پر رنگ تر می‌کند. نوع نگاه به موضوع شهرداری باید تغییر یافته و همچنین رویکرد ما در خدمات شهرداری، تغییر نگاه ها نسبت به لزوم تاثیر گذاری در کارکرد اجتماعی است.
هوشیار با اشاره به اینکه در‌حوزه های مختلف نیازمند فرهنگ سازی به معنای فرهنگ نوظهور در اداره امور شهری است، تصریح کرد: به عنوان مثال ما نتوانستیم فرهنگ ترافیکی و یا فرهنگ مصرف درست را در جامعه تبیین کنیم چراکه سرانه مصرف در حوزه پسماند چهاربرابر سرانه های دنیا تولید پسماند می‌شود این در حالیست که همین تولید پسماند می‌تواند در آلودگی ‌هوا، محیط زیست، دفن و دفع شیرابه‌ها تاثیر گذار باشد.
 
ضرورت تاکید به کارکردهای اجتماعی در مدیریت شهری
شهردار تبریز گفت: بی تردید هرچقدر در حوزه‌های اجتماعی سرمایه گذاری کنیم، در جهت کاهش هزینه‌های زائد در آینده بهره گیری موثری خواهیم داشت.
هوشیار اذعان کرد: نرخ های مختلفی که در بحث انرژی وجود دارد، نیازمند الگوسازی هستند و‌نمی‌توان برخی مشکلات پایه را برعهده سازمان های دیگر گذاشت چراکه در دنیا محوریت فرهنگ سازی برعهده شهرداری است.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این الگو و ظرفیت، مدیریت واحد شهری با محوریت شهرداری است که با تاکید بر کارکردهای اجتماعی، باید زمینه سازی کرد.
 
شهرداری رقیب دولت نیست
شهردار تبریز به درآمدهای پایدار شهری تاکید کرد و گفت: قسمت عمده‌ای از کارهایی که دولت به هر دلیلی نتوانسته پیش ببرد، تمامی شهرداری ها پیشانی حرکت موضوعات بوده اند. دولت مردان باید توجه کنند که حرکت شهرداری ها در نشان دادن چهره مثبت دولت بسیار حائز اهمیت است، چرا که اگر شهرداری بتواند رضایت و‌اعتماد عمومی را جلب کند، میوه آن در سبد دولت خواهد بود. شهرداری رقیب دولت نیست بلکه یکی از ابزار های قدرتمند دولت محسوب می‌شود.
هوشیار تصریح کرد: منظور از حمایت دولت از شهرداری ها بیشتر به حمایت معنوی بازمی‌گردد چراکه در حال حاضر شهرداری ها خودکفا بودن را یادگرفته اند.
 
رونق تولید سبب افزایش درآمد پایدار شهرها می‌شود
وی اظهار کرد: یکی دیگر از راه های درآمدهای پایدار، نحوه تسهیلگری دولت در قانون است تا بتوانیم با مجموعه های صنعتی و تولیدی را حمایت کنیم چراکه مجموعه های صنعتی و‌تولیدی علی‌رغم ایجاد اشتغال، بخشی از ارزش افزوده و همچنین جریان نقدینگی را در شهر ها جاری می‌سازند.
هوشیار افزود: متاسفانه در جریان مقایسه ارزش افزوده استان ها، تبریز رتبه ۱۳ را کسب کرده بود، این در حالیست که شهر کرمان و اصفهان رتبه های اول را به دلیل ارزش افزوده بالا کسب کرده بودند.لذا باید ظرفیت های پر رنگ استان را پای کار بیاوریم و بر روش های اجرای درآمدهای ثابت استمرار داشته باشیم.
 
جذب و حفظ سرمایه گذار، مهم‌ترین رکن درآمدپایدار شهرها
وی عنوان کرد: دولت نقش بسزایی در خصوص جذب و حفظ سرمایه گذار دارد؛ خوشبختانه طی نامه‌ای که وزیر کشور در رابطه با ماده یک قانون درآمدهای پایدار در راستای تسهیل گری درآمدهای توسعه پایدار به هیات دولت نوشته است، گواه این موضوع است.
شهردار تبریز تاکید کرد: با کلی گویی سرمایه گذاری اتفاق نمی افتد بلکه باید در مرحله اول امنیت و ضمانت لازم سرمایه گذار تامین شود.
هوشیار ابراز کرد: باتوجه به شرایط حاکم‌ در منطقه روسیه و ترکیه، آذربایجان شرقی مزیت بسیارخوبی برای سرمایه گذاری ایجاد شده است.
 
نقش پر رنگ توسعه ظرفیت های فرهنگی و گردشگری در درآمدهای پایدار شهرها
وی گفت: یکی از درآمدهای پایدار کاهش هزینه ها جاری به واسطه توسعه فرهنگی و ظرفیت های اختصاصی شهرها در خصوص ظرفیت های گردشگری است.
شهردار تبریز اذعان کرد، لازم‌است تا حمایت های مادی و‌معنوی از شهرداران اتفاق بیافتد. این قشر جزو قشرهای مظلوم است.
دریافت ها در مقایسه با بعضی کلان شهرهای دیگر صورت می‌گیرد، انتظار می رود در رابطه با امور مالی توجه بیشتری شود.
انتهای پیام/
نقش پر رنگ توسعه ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری در ایجاد درآمدهای پایدار شهرداری ها سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار