رایزن فرهنگی ایران در ترکیه:

اصفهان در ترکیه از تبریز شناخته شده‌تر است!

1402/04/20 - 12:34 - کد خبر: 96115 نسخه چاپی

نصر: رایزن فرهنگی ایران در ترکیه با اظهار تاسف از اینکه در ترکیه شناخت کمی از تبریز وجود دارد، در حالی که اصفهان شناخته شده‌تر است، گفت: این مسأله از پیشینه تاریخی حکومت سلجوقیان سرچشمه می‌گیرد و اهمیتی که ترک‌ها نسبت به تاریخ و گذشته فرهنگی دارند.

به گزارش نصر،  سیدقاسم ناظمی امروز در جلسه هیأت عالی سرمایه‌گذاری با اشاره به تورم بالا در ترکیه و روند افزایشی آن اظهار کرد: ایرانیانی هستند که به ترکیه مهاجرت کرده و سرمایه‌گذاری‌هایی هم انجام داده‌اند، اما قصد بازگشت به ایران را دارند.
وی افزود: در دیگر سو سرمایه‌گذاران خارجی و بخصوص ترکیه‌ای قرار دارند که به دلیل شرایط موجود در کشور خودشان بیشتر راغب به سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها بوده و در این شرایط هر کشوری بتواند ظرفیت‌های خود را در بخش‌های مختلف به صاحبان سرمایه ترک معرفی کند، قطعا ثروت ترکیه به سمت آن کشور سوق خواهد یافت.
ناظمی یادآور شد: ترکیه در بخش‌هایی از سرمایه‌گذاری به حد اشباع رسیده و از طرفی نیز رکود و تورم موجود برخی سرمایه‌گذاری‌ها را مختل کرده است.
رایزن فرهنگی ایران در ترکیه با اظهار تاسف از اینکه در ترکیه شناخت کمی از تبریز وجود دارد، در حالی که اصفهان شناخته شده‌تر است، گفت: این مسأله از پیشینه تاریخی حکومت سلجوقیان سرچشمه می گیرد و اهمیتی که ترک‌ها نسبت به تاریخ و گذشته فرهنگی دارند.
وی ادامه داد: مزیت نسبی ما نسبت به ترکیه انرژی و نیروی کار ارزان است که اگر بتوانیم برای مجموعه نیاز آنها ظرفیت فراهم کنیم، قطعا مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.
سید قاسم ناظمی ادامه داد: پیشنهاد عملیاتی این است که در کنار برگزاری همایش تبریز، همایشی با فاصله زمانی کمی در استانبول و یا تهیه و نشر کتابچه آمایش سرمایه‌گذاری می‌تواند موثر باشد.
وی با اشاره به اینکه امروز تمام زیرساخت‌ها برای ارتباط با ایران فراهم است و تا مرز ایران و ترکیه از طرف وان یا بازرگان مسیر ایران دو بانده و راهسازی مناسب انجام شده، گفت: غیر از هدف استانبول باید در مورد مرزهای پیرامون ایران و ترکیه هم تدبیری اندیشیده شود، چون در این منطقه تعلق خاطر نسبت به تبریز و آذربایجان بسیار بالا است.
نظامی خاطرنشان کرد: تبریزی‌های ساکن در شهرهای مرزی ترکیه زیاد هستند و اگر بتوانیم از تعصب منطقه‌ای این افراد برای جذب سرمایه‌ها به تبریز استفاده کنیم، مفید خواهد بود.
رایزن فرهنگی ایران در ترکیه بیان داشت: در حوزه فرهنگی نیز اگر بتوانیم از نسبت رابطه بین شمس و مولانا به صورت پروژه فرهنگی بهره‌گیری مناسب انجام دهیم، نقش بالایی در جذب سرمایه‌گذار فرهنگی خواهد داشت.
انتهای پیام/
 اصفهان در ترکیه از تبریز شناخته شده‌تر است! خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار