خبر/

ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کرد

1402/04/20 - 09:31 - کد خبر: 96093 نسخه چاپی

نصر: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پس از یک سال ممانعت از پذیرفته شدن درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو، موافقت خود با این موضوع را اعلام کرد.

به گزارش نصر، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو پس از گفت‌ وگو با اردوغان و اولف کریسترسون نخست‌وزیر سوئد در حاشیه اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی در ویلنیوس لیتوانی، امروز را یک روز تاریخی خواند و اعلام کرد: ترکیه با انجام اقدامات مقتضی برای پذیرفتن درخواست عضویت سوئد در ناتو موافقت کرده است.
وی در جریان یک کنفرانس خبری گفت: خوشحالم که اعلام کنم اردوغان موافقت کرده است پروتکل الحاق سوئد را در اسرع وقت به مجلس ترکیه ارسال کرده و از نزدیک با مجلس این کشور برای اطمینان از تصویب آن همکاری کند.
الحاق سوئد به ناتو از سال گذشته با مخالفت‌های ترکیه به دلایل امنیتی و با متهم کردن استکهلم به پناه دادن به فعالان کُرد که آنکارا آنها را تروریست می‌داند، متوقف شده است.
اما در بیانیه‌ای که پس از مذاکرات سه جانبه میان استولتنبرگ، اردوغان و کریسترسون منتشر شد، آمده است که ترکیه و سوئد در هماهنگی ضد تروریسم و همچنین تقویت روابط تجاری دوجانبه از نزدیک همکاری خواهند کرد.
این بیانیه می‌افزاید: سوئد فعالانه از تلاش‌ها برای تسریع روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد.
اوایل روز دوشنبه اردوغان با درخواست از اتحادیه اروپا برای احیای پیشنهاد متوقف شده عضویت ترکیه در این اتحادیه به عنوان پیش شرط برای پیوستن سوئد به ناتو، حساسیت‌هایی را ایجاد کرده بود.
اردوغان خواستار پذیرش درخواست عضویت کشورش در اتحادیه اروپا شد و خطاب به کشورهای اروپایی گفت: پس از این کار بیایید راه را برای پذیرش درخواست عضویت سوئد در ناتو هموار کنیم.
رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی قبل از عزیمت به ویلنیوس پایتخت لیتوانی برای شرکت در اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) افزود: ترکیه بیش از ۵۰ سال است که پشت درهای اتحادیه اروپا منتظر عضویت مانده است و راه عضویت ما در این اتحادیه نیز باید مانند درخواست پیگیری عضویت سوئد از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا هموار شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تقریباً تمامی کشورهای اروپایی عضو ناتو، عضو اتحادیه اروپا هم هستند و من خطاب به کشورهایی که بیش از ۵۰ سال ترکیه را در پشت دروازه های اتحادیه اروپا منتظر نگه داشته‌اند، فریاد می‌زنم که راه عضویت ما را باز کنید.
انتهای پیام/
ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کرد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار