خبر/

ویلاهایی که تالاب بین‌المللی «قوریگل» را می‌بلعند

1402/04/19 - 16:46 - کد خبر: 96063 نسخه چاپی

نصر: تالاب بین‌المللی قوریگل این روزها حال خوشی ندارد و نفس‌هایش به تنگ افتاده و تاثیرگذارترین دلایل این ناخوش احوالی طبق معمول نیز عوامل انسانی می باشد یکی از مهمترین آن هم ویلا سازی ها در حاشیه این تالاب بکر است.

به گزارش نصر،  تالاب بین المللی  قوریگل با وسعت ۲۰۰ هکتار در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار دارد که حیات وحش انواع پرندگان،​ خزندگان، پستانداران و گیاهان محسوب می شود.
در دهه‌های نه چندان دور این مناطق محل عبور و زیستگاه قوچ و میش‌های ارمنی بوده که با قوچ و میش‌های منطقه سهند در ارتباط بودند ولی به علت توسعه شهری و ایجاد صنایع در مسیر، این ارتباط قطع شده‌است.
از حیات وحش این منطقه می‌توان به پستاندارانی چون جربیل ایرانی و موش کشتزار و موش مغان و گرگ و روباه و سمور سنگی اشاره نمود. حدود ۹۲ گونه پرنده نیز در این تالاب شناسایی شده که می‌توان به اردک سرسفید و اردک مرمری و اردک بلوطی اشاره نمود این گونه‌ها طبق تقسیم‌بندی Iucn در کلاس در حال تهدید یا سرخ طبقه‌بندی شده‌اند.
از ۹۲ گونه پرنده یاد شده در این زیستگاه و حوضه آن ۸.۷ درصد بومی و بقیه مهاجر می باشند که ۴۵.۶ درصد از گونه های مهاجر تابستان گذر، ۵.۴ درصد مهاجر زمستان گذر، ۴۳.۵ مهاجر عبوری، ۵.۴ درصد مهاجر تابستانه و پاییز می باشند  
از خزندگان تالاب می‌توان به مارمولکهای تالاب قوریگل و مارها و گرزه مار و مار پلنگی و کور مار و مار چلیپر، ازدوزیستان تالاب شامل pelobates syriacus و قورباغه bufo viridis و قورباغهhyla savignyi و قورباغه rana ridibunda و قورباغه rana camerani و ماهی تالاب و ماهی کپور معمولی یا cyprinus carpio اشاره کرد.
بیش از ۲۸۰ گونه گیاهی در این منطقه شناسایی شده اند که ۸۹ درصد از گونه‌های گیاهی در حوزه قوریگل و حدود ۱۱درصد از گیاهان آبزی دریاچه و حوزه بلافصل آن تشکیل می دهند و شامل: گونه‌های گیاهی حوزه آبریز از جمله بومادران و شنگ و گل گندم و آلبالوی وحشی و زنبق کوهی و شیرین بیان و نسترن و گیاهان آبزی تالاب شامل نی و لوئی و عدسک آبی گیاهان غوطه ور در آب شامل بارهنگ آبی و آلاله آبزی و قوشاب شانه‌ای و انواع جلبک و فیتو پلانکتون می‌باشند.
یکی از ویژگی‌های کم‌نظیر این تالاب در مقایسه با سایر دریاچه‌های منطقه این تالاب آب شیرین بودن آن می‌باشد.
 
این منطقه حفاظتی هم اکنون به صورت منطقه شکار ممنوع مدیریت می‌شود. این زیستگاه در سال ۱۳۵۴ به عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ جزء مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود.
آمار، ارقام و انواع گونه های نادر و کمیاب که زیستگاه آنها تالاب قوری گل می باشد حکایت از وجود مکانی بی نظیر در جغرافیای آذربایجان شرقی دارد.
اما این تالاب زیبا سال‌هاست که حال خوشی ندارد و نفس هایش به تنگ افتاده و تاثیرگذارترین دلایل این ناخوش احوالی طبق معمول نیز عوامل انسانی می باشد یکی از مهم‌ترین آن هم ویلاسازی‌ها در حاشیه این تالاب بکر می‌باشد با تردد در فاصله کم از این زیستگاه می‌توان بسیاری از ویلاها و ساختمان‌های مدرن را دید که در دل این طبیعت قارچ گونه رشد و آینده این زیستگاه را هر روز به خطر نزدیک‌تر می‌کنند به همین خاطر جمعی از شهروندان و فعالان محیط زیست در بخش فارس من خبرگزاری فارس پویشی را راه اندازی کرده و خواستار جلوگیری از ساخت و سازها یا همان ویلاسازی در اطراف این تالاب بین المللی شده اند.
  
مسئولان منتظر معجزات الهی برای نجات تنها زادگاه‌ اردک‌های سر سفید دنیا
در این مجال البته نباید از کنار درد بی آبی و خشکی همیشگی این تالاب نیز به راحتی گذشت مشکلی که همچنان چتر خود را در این زیستگاه گسترده و متاسفانه مسئولان ما هم فقط چشم به آسمان الهی و معجزات خداوندی دوخته و منتظر عنایات وی هستند.
مطمئنا همه ما واقف هستیم که این تالاب و زیستگاهی با مشخصاتی که از آن یاد کردیم اگر با دیدی فراتر و به عنوان یک زمین بکر و نعمتی الهی نگاه کنیم که تک تک ما در قبال حفظ و صیانت از آن وظایفی داریم بخش عظیمی از معضلات آن حل و فصل خواهد شد اما متاسفانه وقتی از مسئولان درباره کاهش و خشکی آب این زیستگاه مطالبه گری می شود آن را مربوط به آب‌های سرازیر شده به آن و کمی و قطعی این منابع را در آن دخیل می دانند در حالی که خیلی راحت و با راهکارهای مدرن می توان حال این منطقه را خوب کرد و آن را به محل برای گردشگران تبدیل کرد.
 
زهرا عبدالهی
انتهای پیام/
ویلاهایی که تالاب بین‌المللی «قوریگل» را می‌بلعند خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار