دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی خبر داد:

رتبه چهارم ایران در حوزه تولید گیاهان دارویی و طب سنتی

1402/04/19 - 13:46 - کد خبر: 96050 نسخه چاپی

نصر: دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری رتبه چهارم ایران در دنیا در حوزه تولید گیاهان دارویی و طب سنتی را یک افتخار بزرگ دانست و گفت: دانش بنیان بودن رشته طب سنتی که برپایه توحید و وحدت است، توانسته چنین جایگاه با ارزشی را برای ایرانیان به ارمغان آورد.

به گزارش نصر، محمدرضا شمس اردکانی امروز (دوشنبه ) در نشست خبری با موضوع تشریح برنامه‌های ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فناوری واقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در سخنانی به سابقه چندین هزار ساله ایران در حوزه طب سنتی اشاره و تاکیدکرد: این مهم همیشه مبتنی بر علم بوده است و به طور حتم آمیختگی علم و دانش در حوزه طب سنتی با محوریت توحیدی می‌تواند به عنوان مولفه‌ای بسیار با ارزش در حوزه پیشگیری و حفظ سلامت و درمان باشد و موفقیت های زیادی را برای جامعه بدنبال داشته باشد.
وی رتبه چهارم ایران در حوزه تولید گیاهان دارویی و طب سنتی در دنیا را برای کشور یک افتخار عنوان کرد و این مهم را نتیجه ایجاد دانشکده های طب سنتی از سال ۱۳۸۶ در کشور دانست.
دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین گفت: به طورحتم ایجاد دانشکده های طب سنتی از اقدامات بسیار ارزشمند جمهوری اسلامی ایران به منظور وارد کردن طب سنتی به دانشگاه ها و ایجاد یک رشته مبتنی بر دانش بوده است.
شمس اردکانی به وجود چندین هزار عنوان کتاب در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی از جمله کتاب «شفا» ابن سینا اشاره کرد و افزود: دانش بنیان بودن رشته طب سنتی که برپایه توحید و وحدت است توانسته چنین جایگاه با ارزشی را برای ایرانیان به ارمغان آورد.
وی همچنین با یادآوری اینکه کتاب «قانون» ابن سینا حدود هفت قرن در مراکز علمی معتبر دنیا تدریس شده است، خاطرنشان کرد: کتاب قانون به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده و این نشانه غنی بودن و علمی بودن این کتاب است.
شمس اردکانی گفت: ایران هم اکنون چهارمین کشور تولیدکننده علم در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی و صدرنشین این حوزه در دنیا است. ستاد گیاهان دارویی نیز برای حفظ موقعیت و دستاوردهای کشور در این حوزه در سه زمینه آموزش، پژوهش و خدمات برنامه‌هایی را تعریف کرده است.
وی با تاکید بر اینکه، تولید علم حاصل پژوهش و تحقیق است؛ سوق دادن حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی به سمت محصول را به منظور بهره مندی هرچه بیشتر از نتایج پژوهش‌ها دانست.

۵ پالایشگاه گیاهان دارویی راه اندازی می‌شود
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی با اشاره به فعالیت ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در این حوزه، از برنامه این ستاد برای راه اندازی پنج پالایشگاه گیاهان دارویی با حمایت معاونت علمی در مناطق خوزستان، مشهد، کاشان و کاشمر خبر داد.
شمس اردکانی همچنین گفت: راه‌اندازی دو پالایشگاه گیاهان دارویی رو به اتمام است و اقدامات راه‌اندازی سه پالایشگاه دیگر در دست انجام است.
انتهای پیام/
رتبه چهارم ایران در حوزه تولید گیاهان دارویی و طب سنتی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار