حسن گلی:

۶۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ملی حیدربابای شهریار در بستان آباد ارسال شد

1402/04/19 - 09:55 - کد خبر: 96011 نسخه چاپی

نصر: معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اعلام اینکه جشنواره ملی حیدربابای شهریار ۲۳ تیرماه امسال برگزار می شود، گفت: ۶۰۰ اثر از ۱۹ استان در بخش شعر، نقاشی، پوستر و خوشنویسی به دبیرخانه این جشنواره در بستان آباد ارسال شده است.

به گزارش نصر، حسن گلی با بیان اینکه مقدمات و برنامه ریزی های لازم برای برگزاری جشنواره ملی حیدربابای شهریار در روستای «خشکناب» زادگاه پدری استاد شهریار تدارک دیده شده است، افزود: از هر بخش سه اثر برگزیده در این جشنواره معرفی می شود.
وی از آمادگی آذربایجان شرقی برای برگزاری جشنواره حیدربابا به صورت بین المللی در شهرستان بستان آباد خبر داد و افزود: تلاش می کنیم جشنواره حیدربابای شهریار سال آینده به صورت بین المللی برگزار شود.
علیرضا توری فرماندار شهرستان بستان آباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آماده بودن زیرساخت های برگزاری این جشنواره خبر داد و افزود: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای محوطه سازی خانه پدری استاد شهریار اختصاص داده شده است.
وی با بیان اینکه آسفالت ریزی راه روستای خشکناب انجام شده است، افزود: در تلاش هستیم ظرفیت های روستاها را با برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های منحصر به همان روستا نشان دهیم.
دومین جشنواره ملی حیدربابای شهریار در بخش فرهنگ و ادب شامل ( دوران زندگی شهریار، اندیشه های اسلامی و مذهبی شهریار، وصف توانایی، ذوق ادبی، مکتب و اندیشه های اجتماعی شهریار) و بخش هنرهای تجسمی شامل ( اشعار شهریار، دوران زندگی شهریار، تمثال شهریار، روستا و خانه پدری شهریار ) برگزار می شود.
نخستین جشنواره حیدربابای شهریار نیز تیر ماه سال گذشته برگزار شد و ۸۰۰ اثر به این جشنواره ارسال شده بود.
سید محمدحسین بهجت تبریزی (۱۱ دی ۱۲۸۵ – ۲۷ شهریور ۱۳۶۷) متخلص به شهریار، اهل تبریز و به زبان‌ ترکی آذربایجانی، فارسی و عربی شعر سروده‌ است.
شهریار در سرودن گونه‌های دگرسان شعر مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی چیره‌دست بود اما بیشتر از دیگر گونه‌ها در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد.
شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب (ع) ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ و فردوسی داشته‌است.
او در تبریز در خانواده‌ای بستان‌آبادی از روستای خُشکِناب به دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای تبریز به خاک سپرده شد، ۲۷ شهریور را به واسطهٔ روز درگذشت او «روز شعر و ادب ملی» نامیده‌اند.
مهم‌ترین آثار شهریار به زبان ترکی منظومهٔ حیدربابایه سلام و منظومه سهندیه است که از معروف‌ترین آثار ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌روند و شاعر در آنها از اصالت و زیبایی‌های روستای دوران کودکیش و کوه سهند یاد کرده‌است.
منظومه حیدربابای سیدمحمد حسین بهجت تبریزی "شهریار" تبلور شور و علاقه خاص شاعر به آذربایجان به عنوان وطن و مردم آن به عنوان هموطنان وی است، این منظومه شاید بهترین اثر ادبی در زبان ترکی آذری است و قابل مقایسه با آثار بزرگانی چون ابوالقاسم نباتی، فضولی، میرزا علی اکبر صابر و دیگر شعرا و پشکسوتان ادب ترکی آذری است.
منظومه حیدربابایه سلام در دانشگاه های معروف جهان نظیر دانشگاه کلمبیا در آمریکا و چند دانشگاه اروپا مورد بررسی ادبی و نیز موضوع رساله های تز دکتری قرار گرفته است.
انتهای پیام/
۶۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ملی حیدربابای شهریار در بستان آباد ارسال شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار