معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

رشد ۸۸ درصدی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده

1402/04/18 - 17:36 - کد خبر: 95993 نسخه چاپی

نصر: در راستای نوسازی و بهسازی خانه‌های فرسوده تا کنون بیش از ۱۳۷ هزار واحد به مرحله‌ی اجرا رسیده و فقط در یک ماه گذشته بیش از ۱۳ هزار واحد در بافت‌های فرسوده به مرحله‌ی ساخت رسیده است. معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش ۸۸ درصدی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده طی بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داده است.

به گزارش نصر، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در قالب طرح نهضت ملی مسکن با روال مناسبی در حال انجام است.   رییس‌جمهور در جلسه روز گذشته شورای عالی مسکن، نوسازی بافت‌ها را از اولویت‌های دولت دانست  و بر همکاری بیشتر استانداران و فرمانداران در این زمینه تاکید کرد.
آن‌طور که محمد آیینی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده در یک ماه گذشته ۱۳ هزار و ۵۵۹ واحد مسکونی در قالب ۵ هزار و ۵۶۰ پروژه در بافت‌های فرسوده شهری در سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری ثبت و به تعداد واحدهای در حال نوسازی افزوده شده است. هم‌اکنون واحدهای بافت‌فرسوده که در حال نوسازی هستند به ۱۳۷ هزار و ۴۸۷ واحد رسیده است.
به گفته آیینی، طی سه ماه نخست امسال در مقایسه  با مدت مشابه سال قبل در ۵۵ شهر کشور صدور پروانه در بافت‌های فرسوده رشد ۸۸ درصد داشته است. در پنج استان  شامل  تهران، خراسان رضوی، مازندران، همدان و خراسان شمالی نیز آمار از افزایش ۱۰۵ درصدی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده حکایت دارد.
شرکت بازآفرینی شهری ایران در سال اول اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۱۱۰ هزار واحد را در بافت‌های فرسوده به مرحله‌ی نوسازی و بهسازی رسانده و نوسازی ۲۰۰ هزار واحد را در سال دوم هدف‌گذاری کرده است.
این آمار از عزم دولت، انبوه‌سازان و مردم برای نوسازی ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در کشور حکایت دارد. شهرداری‌ها نیز طبق قانون موظف به تخفیف تا ۵۰ درصد در صدور عوارض نوسازی هستند که می‌تواند این عدد تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند.
دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن، احداث واحدهای مسکونی را در مناطق دارای خدمات شهری جانمایی کرد. بخشی از این زیرساخت‌ها در حومه شهرها قرار دارد و بخش دیگر به عنوان یک ظرفیت مغفول مانده درون بافت‌های فرسوده کلانشهرها نهفته است. با توجه به هزینه بالای ایجاد زیرساخت‌های شهری و توسعه حمل‌ونقل در شهرهای حومه، دولت نسخه جایگزین را نوسازی و بهسازی واحدهای فرسوده می‌داند.
کارشناسان معتقدند نوسازی بافت های فرسوده با احداث مسکن و محیط کسب و کار مناسب در این محدوده‌ها برای دولت و مردم مقرون به‌صرفه است و موجب ارتقای بهره‌وری شهری، کاهش خسارت احتمالی ناشی از  زلزله و پیشگیری از گسترش فرسودگی و آلودگی‌ها و نابهنجاری‌ها به پیرامون خود می‌شود. مردم  تمایل دارند به جای این‌که به شهرهای حاشیه و اقماری بروند در داخل شهرها و مناطق آباد زندگی کنند.
انتهای پیام/
رشد ۸۸ درصدی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار