ترجمه/

"کارت امتیاز تاب‌آوری آب"، ابزاری جهت مدیریت بهینه آب

1402/04/17 - 15:57 - کد خبر: 95905 نسخه چاپی

نصر: در آغاز سال ۲۰۲۲، گروه استارت آپی "وئولیا و سریما " از "کارت امتیاز تاب‌آوری آب" را ارائه کرد؛ این ابزار رایگان تصمیم‎‌گیری در مورد سیاست‎های آینده آب را برای مقامات محلی تسهیل و تحلیل می‌کند.

به گزارش نصر، بر اساس برآوردهای سازمان ملل، با افزایش جمعیت جهان و در نتیجه نیازهای کشاورزی، تا سال ۲۰۳۰ شاهد افزایش ۵۰ درصدی نیاز به آب در مقیاس جهانی خواهیم بود که در شرایط تغییرات آب و هوایی تهدیدی جدی جهت دسترسی به این منبع برای بسیاری از جمعیت‌ها - از جمله در کشورهای توسعه‌یافته – محسوب می‌شود. در سال های اخیر در اروپا، خشکسالی‌ها افزایش یافته و به گفته کارشناسان هیات بین دولتی تغییرات آب و هوایی، از لحاظ فراوانی و شدت همچنان رو به فزونی خواهد بود. به گفته معاون مدیرآب فرانسه : "همه ساله، ما مشاهده می کنیم که تغییرات اقلیمی باعث فشار بر منابع آب می‌شود و بر کیفیت محیط‌های آبی تأثیر می گذارد". اما چگونه می‌توان در مقیاس سرزمینی، با این تهدید اساسی روبرو شد؟
برای پاسخ به این سوال، در زمینه مدیریت آب، استارت آپی بنام وئولیا - با مشارکت استارت آپ سریما- به تازگی یک ابزار پشتیبانی تصمیم‌گیری به نام"کارت امتیاز تاب‌آوری آب" را توسعه داده است که به هر منطقه اجازه می‌دهد وضعیت خود را ارزیابی کرده و ابزارهای لازم برای اجرای مدیریت یکپارچه و پایدار منابع آب را شناسایی کند که در نهایت بر اساس این کارت امتیازی نتایج آنالیز شده و استراتژی های تاب آوری به مسئولین گزارش می شود.

ابزار تصمیم‌گیری برای بهینه‌سازی سیاست های مرتبط با آب  
در واقع مقامات محلی مسئول مدیریت چرخه آب کوچک هستند، (که توزیع و دسترسی به آب آشامیدنی در قلمرو خود و همچنین تصفیه فاضلاب را در بر می گیرد). با این حال، توسعه و نظارت بر سیاست‌های عمومی آن‌ها در خصوص مدیریت آب، عوامل مؤثری را در نظر می‌گیرد که نمی توان به سهولت بر آن متمرکز شد، از جمله آنها ویژگی‌های جغرافیایی و هواشناسی قلمرو، سازماندهی کنترل مدیریت آب یا شاخص‌های مرتبط با مصرف، آگاهی یا آموزش مردم است. ابزار ارائه شده توسط سریما و وئولا که بر اساس مدل "کارت امتیازی تعادل" طراحی شده است، به صورت رایگان در اختیار مقامات داوطلبی قرار می‌گیرد که مایلند در تصمیم‌‍گیری های خود پشتیبانی شوند چرا که به راحتی می توانند با استفاده از آمار ثبت شده توسط این کارت هوشمند به تاب آوری پایدار در مدیریت آب دست یابند. این ابزار به صورت آزمایشی در دو مکان، یکی در منطقه قاره‌ای و دیگری در منطقه ساحلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بعد از آن با استفاده از تجارب بدست آمده، جهت بهینه کردن ابزار و توزیع گسترده‌تر آن در مقیاس ملی توسعه داده خواهد شد.
عدم دسترسی به آب آشامیدنی در یک سوم جمعیت جهان در سال ۲۰۲۲
در ژوئیه ۲۰۱۰، سازمان ملل حق آب آشامیدنی و بهداشت را به عنوان حقوق بشر به رسمیت شناخت. رویکردی نمادین برای هشدار در مورد یکی از بلایای اصلی عصر ما، زیرا ۳۰ درصد از جمعیت جهان به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و ۶۰ درصد از مردم به تجهیزات بهداشتی مناسب دسترسی ندارند.
تأثیر تغییر اقلیم بر منابع آب به طور مستقیم قابل مشاهده است (خشکسالی، سیل، کیفیت منابع و غیره). در نتیجه، مقامات محلی نیاز به ایجاد استراتژی‌ها و سیاست های عمومی با هدف تقویت تاب‌آوری سیستم های آب و فاضلاب خود برای حفظ منابع و محیط های آبی و تضمین کیفیت آنها دارند. کارت امتیاز تاب‌آوری آب ابزاری آینده‌نگر است که هدف آن در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذار بر مدیریت سیستم‌های آب و فاضلاب برای ارزیابی و رتبه‌بندی آنها است. از این‌رو، با شناسایی ویژگی‌های قلمرو (اقلیم، جمعیت، تجهیزات مدیریت آب و غیره)، به سازمان کنترل مدیریت آب امکان پیش‌بینی تغییرات برخی عوامل مانند جمعیت، سطح کم آب یا جریان در سطح حوضه آبریز، سختی و تداوم و غیره و همچنین شاخص های مصرف، آگاهی ذینفعان، آموزش شهروندان را می دهد.
بنابراین، به لطف این ابزار، مقامات قادر خواهند بود وضعیت خود را با توجه به تاب‌آوری در قلمرو خود در زمینه مدیریت آب ارزیابی کنند. سپس بسته به اهداف تعریف شده و سیاست هایی که اعمال خواهند شد، قادر خواهد بود تأثیر اقدامات پیش بینی شده را بر هر یک از شاخص ها شبیه‌سازی کند و در نتیجه تصمیم‌گیری خود را تثبیت کند. سریما چندین سال متعهد به حمایت از مقامات محلی در اقدامات تاب‌آوری آنها بوده است. برای این منظور، تاب آوری شبکه‌های آب آشامیدنی و فاضلاب نقش عمده‌ای را برای توده‌های مردمی در رابطه با وخیم شدن فرکانس و شدت رویدادهای اقلیمی ایفا می‌کند. پاسکال برتو، مدیر عامل سریما، بیان می کند که استارت آپ سریما و وئولا با تلفیق مهارت‌های خود قصد دارند ابزار ارزیابی ساده‌ای را برای خدمت به استراتژی تاب آوری مناطق ارائه دهند.

آذر کریم‌زاده
انتهای پیام/
نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار