عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

شاخص اهدای عضو در آذربایجان شرقی پایین است

1402/04/17 - 13:57 - کد خبر: 95893 نسخه چاپی

نصر: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و جراج متخصص پیوند کبد گفت: متاسفانه شاخص پیوند اهدای عضو در آذربایجان شرقی و منطقه شمالغرب کشور نسبت به سایر مناطق پایین تر است.

به گزارش نصر، علی شریفی روز شنبه در اولین گردهمایی مراکز پیوند کبد ایران در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پایین بودن شاخص اهدای عضو در منطقه شمالغرب کشور را باعث کمبود عضو پیوندی و کند شدن روند رو به رشد آمار پیوند اعضا در منطقه اعلام کرد.
وی شناسایی و نگهداری اعضای بیماران دچار مرگ مغزی قبل از اقدام به رضایت گیری از خانواده ها و اقدام به اهدای عضو برای پیوند را بسیار جدی و نیازمند توجه بیشتر از سوی رسانه های گروهی برای فرهنگ سازی در این رابطه دانست.
شریفی ابراز امیدواری کرد با ارتقای شاخص اهدای عضو در منطقه شاهد تبدیل شهر تبریز به یکی از قطب های اصلی پیوند اعضا در کشور و منطقه باشیم .
وی گفت: برای این منظور نیازمند همت مسئولین و خیرین حوزه سلامت در راستای تامین کمبودهای جدی موجود در زیرساخت های لازم هستیم.
وی با اشاره به اینکه نخستین پیوند کبد ایران در سال ۱۳۷۲ و در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد، ادامه داد: طی سال های بعد با زحمات اساتید پیشکسوت و با توسعه مراکز پیوند و آموزش جراحان پیوند شاهد توسعه مراکز پیوند کبد در کشور بودیم و در حال حاضر سالانه حدود یک هزار پیوند کبد در مراکز مختلف کشور انجام می شود.
وی اولین مورد پیوند کبد در تبریز را مربوط به سال ۱۳۸۹ دانست و گفت: اما در ادامه این روند تا ایجاد زیرساخت های لازم تا سال ۱۳۹۷ متوقف ماند و با افتتاح بخش پیوند اعضا و تامین نسبی تجهیزات و زی ساخت های لازم، پیوندهای کبد آغاز و با تکمیل کادر درمانی در سال های بعد روند انجام پیوندهای کبد در سه سال اخیر سرعت گرفت.
شریفی یاداور شد: این روند تا جایی ادامه یافت که شاهد انجام بیش از یکصد عمل پیوند کبد در مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) تبریز بودیم و به عنوان چهارمین شهر کشور بعد از شیراز، تهران و مشهد تعداد پیوندهای کبد انجام شده از مرز یکصد پیوند گذشت.
وی اظهار کرد: در سال گذشته برای اولین بار شاهد انجام پیوند کبد از دهنده زنده، پیوند پانکراس و پیوند های چند عضوی در تبریز بودیم که از نظر تکنیکی جزء پیچیده ترین عمل های جراحی محسوب می شود که نتایج قابل توجه این اعمال در این همایش در حضور اساتید بنام پیوند کبد کشور ارائه می شود.
این جراح عضو تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در این گردهمایی و هم اندیشی اجماع دستورالعمل های نحوه مراقبت های درازمدت بعد از پیوند کبد در ایران با حضور اساتید و جراحان پیوند کبد سراسر ایران مورد بررسی قرار می گیرد.
انتهای پیام/
شاخص اهدای عضو در آذربایجان شرقی پایین است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار