گزارش نصر/

بحران بی آبی، معیشت هزاران کشاورز شهرستان اهر را تهدید می کند/ باغات اهر تشنه اند

1402/04/17 - 12:03 - کد خبر: 95847 نسخه چاپی

نصر: کاهش شدید بارندگی ها در شهرستان اهر و عدم آبرسانی به باغ ها و زمین های کشاورزی، درختان این منطقه به طور کامل خشک شده و شغل و معیشت هزاران کشاورز اهری را تهدید می کند.

به گزارش نصر، شهرستان اهر و منطقه سرسبز ارسباران که به آب و هوا و باغات پربار مشهور است، کشاورزان و باغداران این منطقه ماه هاست که به دلیل کمبود آب و کاهش بارندگی ها با مشکلات انبوهی مواجه هستند و این اتفاق شغل و معیشت هزاران نفر از مردم شهرستان اهر را تهدید می کند.
یکی از باغداران این شهرستان در گفتگو با نصر با بیان اینکه چندین ماه است که باغات این شهرستان رنگ آب را ندیدند، گفت: متاسفانه هیچ آبی برای آبیاری درختان در نظر گرفته نشده و چندین ماه است که آب های این منطقه قطع شده است.
این باغدار ادامه داد: برای باغ هایی که چندین سال زحمت کشیدیم و هزینه های زیادی برای آن صرف کردیم، متاسفانه بدلیل عدم وجود آبرسانی در حال خشک شدن هستند و به راحتی سرمایه ها و منبع درآمدمان در حال از بین رفتن است.
وی در پایان بیان کرد: باغداران این منطقه قرارداد چندین ساله برای تامین آب برای باغات دارند که با وجود پرداخت هزینه ها متاسفانه آب های این منطقه قطع شده و هیچ چاره ای برای آبرسانی وجود ندارد. البته به ما پیشنهاد دادند چاه حفر کنیم که حفر هرچاه هزینه بسیار بالایی دارد و از لحاظ زمانی نمی توان برای این کار صبر کرد.

خشکسالی عامل محدودیت تامین آب باغات اهر
اکبر فتحی، مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار نصر با تایید مشکلات باغداران شهرستان اهر، خشکسالی را علت اصلی این اتفاق دانست و تصریح کرد: متاسفانه امسال بدلیل کاهش شدید بارندگی ها، سطح آب سد ستارخان اهر به شدت کاهش یافته و علی رغم بارش قابل قبول باران در نواحی مختلف استان و نقاط پایین تر از سد، سطح بارش در نواحی بالای سد بسیار پایین بوده است.
وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه آب سد ستارخان اهر هم برای آب شرب شهرستان اهر و هم برای آبیاری کشاورزی استفاده می شود، لذا با کاهش شدید سطح این آب مجبور هستیم ابتدا اولویت را برای تامین آب شرب قرار دهیم.
فتحی با بیان اینکه چندین جلسه ستاد بحران در خصوص کم آبی این شهرستان در فرمانداری اهر برگزار شده است، خاطر نشان کرد: در این جلسات که با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد، مقرر گردید حداکثر در دو مرحله بتوانیم از این سد برای آبیاری باغات استفاده کنیم که پیش از این هم به دلیل سرما زدگی باغ ها درختان این منطقه آسیب دیدند و میوه ای نخواهند داشت. همچنین مصوب گردید کسانی که در این مناطق چاه کنده اند از آب آنها برای همسایه ها نیز مساعدت کنند تا از این شرایط خارج شویم. با وجود اینکه برخی اقدامات خارج از وظایف حوزه جهاد کشاورزی است، ولی در مواقع بحران تلاش می کنیم با همکاری ها بتوانیم از این بحران عبور کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص مدت زمان انتظار برای عبور از شرایط بحرانی اظهار داشت: در این مدت امیدوارم با استفاده از تانکرها و استفاده از چاه های موجود بتوانیم شرایط را تا شروع زمان بارندگی ها حفظ کنیم و تا هفته آینده نیز شرایط را برای مساعدت به باغداران و کشاورزان منطقه اهر فراهم خواهیم کرد.

درختان مان خشک شدند
در ادامه نیز یکی از باغداران اطراف اهر با بیان اینکه تنها یک کیلومتر با سد فاصله دارند اما یک قطره هم از آب آن برای باغات خود نتوانستند استفاده کنند، اظهار داشت: متاسفانه امسال حتی یک قطره آب هم به درختان ما نرسیده و همه آنها خشک شده اند و کانال آبی که از اطراف باغات رد می شد، هیچ آبی ندارد و تمام درختان این منطقه کاملا خشک شده اند و نمی دانیم چه کسی باید این خسارات را جبران کند.

اولویت استفاده از آب ستارخان برای تامین آب شرب اهر است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز علت اصلی این اتفاقات را کاهش بارندگی ها عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه سطح آب سد در سال های گذشته به کمترین میزان خود رسیده است در حال حاضر اولویت اول برای استفاده از این آب تامین آب شرب شهرستان اهر بوده و در صورت استفاده از این آب برای کشاورزی تا یک ماه دیگر آبی برای شرب هم باقی نخواهد ماند.
غفارزاده در خصوص راهکارهایی که برای رفع مشکلات کشاورزان در نطرگرفته شده است، بیان کرد: در این مناطق چاه ها و علمک هایی حفر شده است تا بوسیله تانکر ها آبرسانی به باغات انجام شده و از خشک شدن درختان جلوگیری شود.
وی افزود: کشاورزان و باغداران می توانند برای جلوگیری از خشک شدن باغ هایشان اقدام به انتقال آب از چاه و علمک ها به زمین هایشان کنند. در حال حاضر نیز ۵ علمک در این منطقه آماده شده و می توانند از آنها بهره مند شوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در خصوص ادعای کشاورزان و باغداران مبنی بر اینکه با وجود پرداخت هزینه و بستن قرارداد هیچ آبی برای استفاده دریافت نمی کنند، پاسخ داد: تا زمانی که هیچ آبی وجود ندارد چگونه می توان آب در اختیار باغداران گذاشت‌. البته قرارداد ها با کشاورزان سالیانه است و امسال نیز به دلیل کمبود آب در سد قراردادی بسته نشده است و با این وجود تلاش می کنیم کمبود آب را بوسیله های مختلف جبران کنیم.
گزارش نصر می افزاید با توجه به مشاهدات میدانی خبرنگار نصر از وضعیت آبی مناطق شهرستان اهر، کمبود آب در سدها و رودخانه های اطراف این شهر کاملاً قابل مشاهده بوده و خشکسالی و خشک شدن باغات این شهرستان که منبع اصلی درآمد و معیشت مردم این منطقه است، زندگی هزاران نفر را در اهر تهدید می کند و مسئولان امر بایستی برای تامین آب کشاورزان و باغداران توجه ویژه ای داشته باشند.
البته با قبول کردن وضعیت خشکسالی نباید از کوتاهی مسئولان مرتبط با آب چشم پوشی کرد و اقداماتی که برای رفع مشکلات انجام دادند قابل قبول نبوده و حتی کشاورزان این منطقه بسیاری از توضیحات مسئولان را تنها یک ادعا دانستند.
 
گزارش از حمیدرضا سامبرانی

انتهای پیام/
بحران بی آبی، معیشت هزاران کشاورز شهرستان اهر را تهدید می کند/ باغات اهر تشنه اند حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   سعید   10 ماه پیش  

خشکسالی عامل محدودیت تامین آب باغات نیست ، بلکه بی تدبیری و ناکارآمدی مسئولین مرتبط با این موضوع عامل اصلی محدودیت تامین آب باغات اهر است.

مگر خشکسالی موردی است که آنی و ناگهانی اتفاق بیفتد؟
از چندین سال قبل وارد فاز خشکسالی شده ایم حتی برخی از کارشناسان در این خصوص تذکر داده بودند اما اقدام موثری از سوی مسئولین انجام نگرفت بنابراین عامل محدودیت تامین آب باغات شهرستان اهر بی تدبیری و عدم احساس مسئولیت از جانب مسئولین مربوطه میباشد

در ضمن سد ستارخان به غیر از مصارف شرب و کشاورزی ،مصارف صنعتی نیز داشته است ،اما اقای اکبر فتحی مدیر کل جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی این مورد را عنوان نکردند و جانب امانت را در سخنانشان رعایت نکردند که دلیلش را از خودشان باید پرسید.
تا الان معدن مس سونگون هم از ذخیره آب سد ستارخان استفاده کرده است پس چرا الان که با بحران کم آبی مواجه شده ایم تمام هزینه جبران را فقط باغداران و کشاورزان باید بپردازند ، مگر مصرف کننده فقط کشاورز است ؟
۲۸۰ هکتار باغ و صدها هکتار اراضی کشاورزی را چگونه میتوان با تانکر آبیاری کرد، هزینه تانکرها را هم بر دوش کشاورزان زحمت کش انداخته اند

نمیدانم دولت و نهادهای اجرایی ایشان ،نظیر جهاد کشاورزی چه کمک و خدماتی عرضه کرده اند ،
یک تانکر برای مدت محدود آن هم با هزینه گزاف مهیا کرده اید آن هم برای ۲۸۰ هکتار باغ، واقعا خنده دار است
علمک ها هم دو سه عدد میباشند که جوابگو نیست

قرارداد آب هم سالیانه نیست ، انگار مدیر جهاد استان آذربایجان شرقی اصلا قرارداد را ندیده اند یا احتمالا موضوع خشکسالی شهرستان اهر را با شهر دیگری اشتباه گرفته اند
از چندین سال قبل که وارد فاز خشکسالی شده بودید باید تدابیری اتخاذ میکردید ، اما الان که علایم بحران نمود پیدا کرده است میگویید که خشکسالی و بلای طبیعی است دیگر و کاری نمیشه کرد

انگار یک جایی زلزله بیاید و مسئولین شانه خالی کننده و بگویند که خب بلای طبیعی است و نمیشود کاری کرد!!!!

برای تامین هزینه انتقال آب به باغات بهتر است مصرف کنندگان غیر را نیز شریک کنین، چرا باید باغدار تمام هزینه ها را متقبل شود ؟ مگر مصرف کننده فقط باغدار بوده است

شهروندان بعنوان مصرف کنندگان آب شرب ، معدن مس سونگون ، آبخیزداری و کارخانجات من جمله کارخانه قند و شکر اهر که بزرگترین کارخانه کشور است و آب بسیاری مصرف میکند نیز از دیگر مصرف کنندگانن گزاف ذخیره آب سد ستارخان هستند اما هیچ نامی از آنها به میان نیاوردند.

امیدوارم این متن به دست مسئولین مربوطه برسد
پژوهشیار