یک‌هزار موکب در آذربایجان شرقی برپاشد

1402/04/16 - 15:37 - کد خبر: 95834 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت: بر اساس اعلام تشکل های مرتبط با مجموعه تبلیغات اسلامی، بیش از یک‌هزار موکب به مناسبت دهه امامت و ولایت در نقاط مختلف استان برپا شده است.

به گزارشنصر، ذحجت الاسلام سیدمحمود حسینی، روز جمعه در گفت و گویی با اشاره به فعالیت ۶ هزار هیات مذهبی و بیش از دو هزار دسته شاه حسین گویان در این استان، افزود: در راستای بالفعل کردن حداکثری ظرفیت های مردمی و تحرک بخشی به تشکل های دینی و مذهبی ، «هر هیات، یک موکب» از شعارها و رویکردهای اصلی ویژه برنامه های عید غدیر و دهه امامت و ولایت تعیین شده است.
وی اظهار کرد: این اقدام تنها محدود به روز عید غدیر خم نبوده و برخی موکب ها فعالیت خود را از روز ولادت امام علی النقی (ع) آغاز کرده اند و برخی نیز حتی پس از عید غدیر و تا روز مباهله برقرار خواهند بود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری جشن چند کیلومتری در روز عید غدیر در تبریز، گفت: این جشن در خیابان امام برگزار می شود و برپایی مواکب و ایستگاه های صلواتی متعدد، غرفه ها و ایستگاه های مخصوص کودکان و نوجوانان و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی از جمله اجرای گروه های سرود و همایش پیاده روی از جمله برنامه های پیش بینی شده برای برگزاری هرچه باشکوه تر این جشن چند کیلومتری در مهمترین عید شیعیان است.
حجت الاسلام حسینی، با تاکید بر لزوم اجرای برنامه های محله محور در امور دینی و فرهنگی، ادامه داد: هر مسجد و هیات در محله خود اقدام به برپایی یک موکب و ایستگاه صلواتی کرده است تا جشن های دهه امامت و ولایت در سطح همه شهرها، محلات و مناطق مختلف برگزار شود.
وی یادآور شد: علاوه بر این چندین پویش و مسابقه نیز برای این ایام پیش بینی شده که پویش اطعام غدیر از جمله آن ها بوده تا هرکس در حد توان خود در تهیه و توزیع غذای عید غدیر مشارکت کند چرا که اطعام این روز از جمله موارد توصیه و تاکید شده در روایات است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت: در برگزاری برنامه های مذهبی و فرهنگی مانند عید غدیر هدف تنها گرامیداشت ظاهری، آذین بندی و برگزاری برنامه های محیطی نیست و استفاده از ظرفیت های مردمی، حضور موثر تشکل ها و بیش از هر چیز ترویج فرهنگ شیعی و علوی مورد تاکید و توجه است و بر همین اساس در دهه امامت و ولایت چندین برنامه بصیرت افزایی نیز در برخی مساجد شاخص برگزار و هر روز بخشی از خطبه غدیریه در این مساجد قرائت می شود.
حجت الاسلام حسینی، افزود: عید غدیر از مهمترین اعیاد مسلمانان و به ویژه شیعیان است و بر همین اساس باید به با شکوه ترین شکل ممکن برگزار شود و برنامه ریزی های لازم برای اجرای برنامه های ویژه این ایام تا روز مباهله یعنی ۲۴ ذی الحجه مصادف با ۲۲ تیر انجام شده و پس از این روز فضاسازی های محیطی و شهری به طور کامل تغییر و برای استقبال از عزاداری های ایام محرم و سوگواری سید و سالار شهیدان مهیا می شود.
همزمان با عید سعید غدیر خم جشن‌های ویژه‌ای در مناطق مختلف این استان در حال برگزاری است.
مردم مومن و ولایتمدار این استان در شهرها و بخش‌های مختلف با برگزاری جشن‌های ویژه عید سعید غدیرخم در خیابان‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و پارک‌ها عشق و ارادت خود را به امیرالمؤمنین حضرت علی (علیه السلام) نشان می‌دهند.
حرکت کاروان‌های شادی خودجوش مردمی در مناطق مختلف استان هم جلوه خاصی به مراسم بزرگداشت عید اعظم غدیر داده است.
مدیحه سرایی مداحان در وصف مولای متقیان امام علی علیه السلام و نور افشانی و و پخش شربت و شیرینی و پخت و توزیع غذای نذری از دیگر برنامه‌های این مراسم در جای جای استان است.
یک‌هزار موکب در آذربایجان شرقی برپاشد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار