مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی؛

تبریز قطب خوشنویسی ایران و جهان است

1402/04/15 - 22:35 - کد خبر: 95824 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، تبریز را خاستگاه هنر خوشنویسی معرفی کرد و گفت که این شهر از قطب‌های هنر خوشنویسی ایران و جهان است.

به گزارش نصر، سید محمدحسین بلاغی روز پنجشنبه در آیین افتتاح دهمین جشنواره ملی خوشنویسی غدیر افزود: تلفیق هنر با معارف و مفاهیم دینی، هویتی و اعتقادی هم باعث ماندگاری هنر، هم باعث گسترش این مفاهیم می‌شود و هرجا هنر در خدمت مفاهیم دینی بوده یک بر هم‌کنش متقابل به همراه داشته است.
وی هنر خوشنویسی را بارزترین، اصیل‌ترین و مشهورترین هنر مسلمانان و از جلوه‌های دین اسلام و تشیع برشمرد و گفت: هنر فاخر خوشنویسی تجلی کلام وحی و به مثابه زبان مشترک برای مسلمانان جهان است و امروز تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام و محور و خاستگاه خط نستعلیق، محل تجلی این جلوه‌هاست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار کرد: جشنواره ملی خوشنویسی غدیر دوران باشکوهی را صاحب و همواره جریان‌ساز بوده است و امروز پس از وقفه‌ هفت ساله، دهمین دوره‌ این جشنواره کار خود را آغاز می‌کند.
وی به مردمی سازی هنر در ابعاد مختلف اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۵۲ کلان پروژه فرهنگی و هنری به جریان‌های مردمی در استان سپرده شده که هنرمندان و اصحاب فرهنگ مجریان برنامه‌ها در این حوزه هستند.
بلاغی از جریان‌سازی، ‌جهت‌دهی و واسپاری ده‌ها کلان پروژه فرهنگی و هنری به نهادهای مردمی، موسسات و انجمن‌های فرهنگی و هنری در ماه‌های آینده خبر داد و افزود: رشد، نمو و تعالی فرهنگ و هنر در گرو واسپاری این امور به هنرمندان، اصحاب فرهنگ و همراهی و همدلی هنرمندان است.
دهمین جشنواره ملی خوشنویسی غدیر به منظور بهره گیری از مفاهیم ارزشمند قرآن مجید و ارادت به ساحت مقدس امیرمومنان حضرت علی (ع)، بین هنرمندان خوشنویس کشور همزمان با دهه امامت و ولایت و عید سعید غدیر کار خود را در تبریز آغاز کرد.
اشاعه و ترویج هنر قدسی خوشنویسی و فرهنگ اسلامی، گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری، ایجاد انگیزه و رقابت سازنده بین هنرمندان، ایجاد زمینه برای علاقه مندی جوانان به هنر و شناسایی و معرفی استعدادهای هنری از اهم اهداف این جشنواره است.
دهمین جشنواره ملی خوشنویسی غدیر امروز پانزدهم تیر در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز آغاز شد و قرار است آیین اختتامیه و معرفی نفرات برتر این جشنواه روز پنجشنبه ۲۲ تیر ساعت ۱۷ در تالار اقبال آذر مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز برگزار شود.
انتهای پیام/
تبریز قطب خوشنویسی ایران و جهان است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار