نماینده مجلس:

چاله جمعیتی آینده ایران را تهدید می‌کند

1402/04/15 - 13:22 - کد خبر: 95779 نسخه چاپی

نصر: عضو هیات رئیسه و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: چاله جمعیتی آینده ایران را تهدید می‌کند و باید زودتر جلوی آن گرفته شود.

به گزارش نصر، روح الله متفکر آزاد روز پنجشنبه در مراسم واگذاری ۱۵۰ قطعه زمین مسکونی به خانواده های واجد شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آذربایجان شرقی، افزود: قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده بعد از ۱۲ سال در مجلس یازدهم به ثمر نشست تا بر اساس آن مشوق های لازم دولتی برای افزایش جمعیت و حمایت از خانواده های بدون مسکن ارایه شود.
وی با بیان اینکه خیلی از کشورهای دنیا نیز با چاله جمعیتی مواجه شده اند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز با استفاده از تجربه این کشورها و توصیه ها و سفارشات دین اسلام این قانون را اجرا می کند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این قانون ۷۰ ماده دارد، گفت: در این قانون انواع مشوق ها در ابعاد و زمینه های مختلف برای خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر ارایه می شود.
متفکر آزاد، ادامه داد: اجرای این قانون در افزایش نرخ باروری موثر بوده و می تواند در رفع مشکل بانوان شاغل، خانواده های بدون مسکن و ایجاد انگیزه و روحیه در زوج های جوان کمک کند.

نرخ باروری در ایران حدود ۱.۶ کودک به ازای هر زن است
رییس مجمع نمایندگان شمال غرب کشور و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نرخ باروری در کشور ما کمتر از متوسط جهانی بوده و حدود ۱.۶ کودک به بازای هر زن است، گفت: این نرخ حداقل باید ۲.۱ کودک به ازای هر زن باشد.
حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی با بیان اینکه نرخ باروری در کشور ما با متوسط جهانی فاصله زیادی دارد، افزود: این وضعیت در سایه سیاست های غلط دولت گذشته در کشور حاکم شده است.
وی با اشاره به صدای کودکان حاضر در این جلسه، اظهار کرد: صدای این کودکان، صدای امید و نشاط در جامعه است و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی اجرا می شود.
حجت الاسلام میرتاج الدینی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب برای جوانی جمعیت و حمایت از خانواده های بدون مسکن، ادامه داد: در این قانون امتیازات ویژه ای برای رشد نرخ باروری و افزایش جوانی جمعیت ارایه می شود.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، فرصت طلایی برای خانواده های بدون مسکن است
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به سیاست های دولت سیزدهم برای حمایت از جوانان و خانواده های بدون مسکن، گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، فرصت طلایی برای خانواده های بدون مسکن بوده و احتمال تکرار آن در طول تاریخ کم است.
جبارعلی ذاکری، با بیان اینکه بر اساس این قانون دولت زمین رایگان در اختیار خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر قرار می دهد، افزود: اکنون در این استان بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی برای حمایت از خانواده های بدون مسکن، در حال ساخت است.
وی اظهار کرد: تلاش می شود تعداد این واحدها به ۲۰۰ هزار واحد مسکن برسد تا افراد بدون مسکن واجد شرایط، صاحب مسکن شوند و قانون جوانی جمعیت نیز در این راستا اجرا می شود.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی با اجرای این طرح، تغییر سبک زندگی را شروع کرده است، گفت: در این قانون مسکن های تک واحدی برای خانواده های دارای بیش از سه فرزند ساخته می شود.
ذاکری ادامه داد: توسعه محلات با تراکم جمعیتی پایین نیز از دیگر اهداف این قانون است.

۵۲۰ قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت در حال آماده سازی است
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه حدود یک هزار خانواده در این استان واجد شرایط طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هستند گفت: اکنون ۵۲۰ قطعه زمین در سطح استان برای واگذاری به خانواده های واجد شرایط این قانون در حال آماده سازی است.
امیر بخشی زاده، با اشاره به اینکه در مراسم امروز قرارداد ۱۵۰ قطعه زمین به واجدان شرایط در این طرح واگذار می شود، افزود: با توجه به نبود زمین در تبریز، ۵۸ واحد مسکونی در شهر جدید سهند برای خانواده های دارای بیش از سه فرزند این شهر در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه واگذاری قطعه زمین در ۱۶ شهر استان برای واجدان شرایط انجام می شود، اظهار کرد: در این طرح زمین به صورت رایگان واگذار و فقط هزینه اماده سازی از واجدان شرایط دریافت می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: هزینه آماده سازی پس از ۲ سال تنفس و به صورت اقساطی در مدت ۱۰ سال از واجدان شرایط دریافت می شود.
بخشی زاده همچنین با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان، ادامه داد: در اجرای این طرح ۷۷ هزار واحد مسکن با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد در حال ساخت است.
وی با بیان اینکه در تامین زمین برای اجرای این طرح مشکلی وجود ندارد، یادآور شد: اکنون ۹ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده که این زمین ها جوابگوی حدود ۱۰۰ هزار نفر متقاضی است.
در این مراسم که با حضور اعضای خانواده های واجد شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از شهرهای مختلف آذربایجان شرقی برگزار شد، قرارداد ۱۵۰ قطعه زمین مسکونی به این خانواده ها اعطا شد.
انتهای پیام/
چاله جمعیتی آینده ایران را تهدید می‌کند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار