رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران خبر داد:

سامانه یکپارچه خدمات مهندسی بزودی روزنمایی می شود

1402/04/15 - 11:48 - کد خبر: 95767 نسخه چاپی

نصر: بیست و ششمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان در تبریز برگزار شد.

به گزارش نصر، بیست و ششمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان با حضور نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی و سایر مقامات کشوری و استانی و اعضای هیات مدیره و ارکان سازمان های نظام مهندسی ساختمان از سراسر کشور در تبریز برگزار شد.
رضا دیزجی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی طی سخنانی در این اجلاس با اشاره به تمدن پنج هزار ساله شهر تبریز گفت: در شهر تبریز میزبان سروران ارجمندی هستیم که در عرصه سازندگی این مرز و بوم صادقانه و عاشقانه بار امانت به دوش کشیده اند و متعهدانه و متبحرانه سکاندار بخش بزرگی از صنعت بزرگ ساختمان هستند.
وی در ادامه سخنان خود گفت: فعالین حوزه ساختمان در کشاکش تمام بحران ها و ناملایمتی های روزگار با تمام توان و تمام باورشان به پیش می روند و صنعت احداث را به سوی توسعه پیش می برند. 
دیزجی با بیان این که میزبانی سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان شرقی برای این اجلاس باعث نیکبختی است، افزود: یکایک شرکت کنندگان در این اجلاس گوهری در راه توسعه و اعتلای صنعت ساختمان به تبع آن آسایش مردمان خوب ایران زمین هستند و این مجلس مملو ازفرهیختگان را مغتنم می شماریم تا در جهت هم افزایی و بهبود شرایط حاضر گام های موثری برداریم.

حذف نظام مهندسی از فرآیند های اخذ مجوز، موجب زیان صنعت ساخت می شود 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز با ارسال پیام تصویری به این اجلاس ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، به شرکت کنندگان این اجلاس خیر مقدم گفت. 


 
امام جمعه تبریز در ادامه سخنان خود افزود: این همایش و همایش های مشابه فرصتی است برای یادآوری و تذکر نسبت به کیفیت و طرح آخرین موضوعات و مباحث علمی. موضوع کیفیت ساختمان ها با امنیت روانی جامعه پیوند خورده است و توجه به آن فراتر از توجیه خطاهای فردی نیازمند بازنگری و بهبود نظام حکمرانی شهری است.
وی با بیان این که نظام حکمرانی شهری به معنای مجموعه ی سیاست ها، روابط و مسؤوليت هایی است که روند سرمایه‌گذاری، ساخت و بهره‌برداری از ساختمان های شهری را مدیریت می کند، خاطر نشان کرد: در حالی که مطابق قانون مسوولیت حکمرانی در حوزه مسکن با مدیریت شهری و وزارت مسکن است و این نگاه غیر علمی و یکسویه به صنعت ساخت، موجب ناتوانی از اعمال حاکمیت بر فعالین ساخت شده و در نهایت شاهد ضایع شدن جان شهروندان و از بین رفتن امنیت روانی و خدشه به روح و روان و احساسات بازماندگان و آسیب روحی سایر مردم و البته ورشکستگی صنعت ساخت در کشور هستیم. تغییر این چرخه معیوب و تکرارشونده صرفاً با بازنگری نظام حکمرانی شهری و با مشارکت کلیه ذینفعان به ویژه نظام مهندسی در حوزه های مختلف ممکن می شود.
امام جمعه تبریز افزود: تفکیک حاکمیت از تصدی گری مشارکت جامعه‌ی مهندسی در نظام تصمیم گیری توان علمی جامعه مهندسی که در قالب نظام مهندسی و دفاتر خدمات مهندسی سازمان یافته می بایست به عنوان بازوی فنی مدیریت شهری کمک نماید و حذف نظام مهندسی از فرآیند های اخذ مجوز و تلاش برای اعمال نفوذ با تضعیف توان مالی آن، در نهايت موجب ضعف در نظارت و زیان کلیت صنعت ساخت است و مشارکت موثر نظام مهندسی در تصمیم گیری ها و پذیرش استقرار آن یک گام بزرگ در ارتقا نظام حکمرانی ساخت است. 
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود به موضوعات شفاف سازی و رفع تضاد منافع، صلاحیت سازندگان و تامین کنندگان، هدایت منابع مالی به طرح های پایدار، ساماندهی بازار مسکن و ارتقا دانش خریداران، استفاده از تکنولوژی نوین و ارتقا مصالح نیز تاکید کرد. 
وی در پایان سخنان خود نیز گفت: اصلاح نظام حکمرانی شهری نیازمند مشارکت تمامی ذینفعان به ویژه نظام مهندسی و البته باور مدیریت شهری برای پذیرش مسوولیت خود در ساخت جامعه ای پایدار است.


 
سامانه یکپارچه خدمات مهندسی در حال تهیه و راه اندازی است
حمزه شکیب، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران نیز در این اجلاس گزارشی از عملکرد سازمان متبوع خود ارائه داد.
وی طی سخنانی افزود: سامانه یکپارچه خدمات مهندسی در کشور از سوی این سازمان در حال تهیه و راه اندازی است و قرارداد آن منعقد شده و از حدود ۲ هفته پیش اقدامات لازم در این زمینه آغاز شده است.
شکیب در ادامه افزود: در قرارداد مذکور زمان لازم برای تهیه و راه اندازی این سامانه ۶ ماه قید شده است و امیدوارم با راه اندازی این سامانه، تمامی سازمان های نظام مهندسی کشور برای ارایه خدمات نظام مهندسی از این سامانه استفاده کنند.
وی گفت: رفع موانع قانونی اجرا شدن شناسنامه فنی و ملکی، پیشنهاد مصادیق تعارض منافع، بررسی شرح خدمات، قرارداد همسان و تعرفه، پیگیری رفع موانع موضوع ماده ۲۷، شیوه نامه تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی، بررسی تاسیس شرکت بیمه مهندسان و برگزاری همایش و دوره های آموزشی از مهمترین اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران با اشاره به این که در طی ۱۴ ماه اخیر چهار اجلاس سراسری از سوی این سازمان برگزار شده است خاطر نشان کرد: از این چهار اجلاس ۲ اجلاس به صورت مجازی و ۲ اجلاس نیز در یزد و تبریز برگزار شده است و برگزاری ۱۷ جلسه شورای مرکزی از آغاز دور نهم، ۱۵ جلسه کمیسیون روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان و ۵۲ جلسه کارگروه های تخصصی شورای مرکزی از اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد.
انتهای پیام/
سامانه یکپارچه خدمات مهندسی بزودی روزنمایی می شود آیدین خطیبی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار