دبیر کانون مرغداران:

با کمبود مرغ در بازار مواجه هستیم

1402/04/14 - 22:09 - کد خبر: 95744 نسخه چاپی

نصر: دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور با اشاره به عدم رعایت نرخ های مصوب مرغ دربازار گفت: هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری ۶۰ هزار تومان و در بازار با توجه به انصاف فروشندگان ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش نصر، پرویز فروغی، دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور در گفتگو درباره دلایل افزایش قیمت مرغ اظهار داشت: عرضه مرغ در بازار کاهش یافته و با کمبود مرغ در بازار مواجه هستیم به همین خاطر قیمت مرغ نیز در بازار افزایش یافته است. 
وی افزود: قرار بود حدود 110 میلیون قطعه مرغ در ماه تولید شود اما به نظر می رسد این حجم از تولید محقق نشده است.
وی تصریح کرد: بعد از برداشته شدن ارز 4200 نهاده‌های دامی هزینه‌های تولید مرغ افزایش یافته است که این امر باعث شده برخی از تولیدکنندگان سرمایه در گردش لازم برای تولید را نداشته باشند به همین دلیل تولید را متوقف کرده‌اند یا با ظرفیت پایینی تولید می‌کنند.
فروغی اظهار داشت: مبلغ مورد نیاز برای جوجه‌ریزی در یک واحد 20 هزار واحدی مرغ 4 تا 5 میلیارد تومان سرمایه در گردش است که برخی مرغداران نمی‌توانند آن را تامین کنند به همین دلیل تولید نیز کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: با وجود وعده‌های داده شده برای تامین سرمایه در گردش مرغداران به صورت اعتباری، این مهم نیز محقق نشده است.
دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور ادامه داد: از طرفی نیز با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز، تقاضا برای مرغ که ارزان تر است را افزایش داده است.
وی گفت: قیمت مصوب مرغ زنده 52 هزار تومان و برای مصرف کننده 73 هزار تومان است اما در حال حاضر هزینه تولید مرغ زنده تا 57 هزار تومان افزایش یافته است و این محصول درب مرغداری 60 هزار تومان و در بازار با توجه به انصاف فروشندگان 80 تا 100 هزار تومان به فروش می رسد.
فروغی ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی و اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی نیز باید بر قیمت این محصول در بازار نظارت داشته باشند تا مرغ با قیمت مناسب تری به دست مصرف کنندگان برسد.
وی با بیان اینکه اگر دولت دست از سر مرغ بردارد و قیمت گذاری دستور نداشته باشد، تولید و نرخ این محصول متعادل می شود گفت: عرضه و تقاضا خود قیمت مرغ را تعیین می‌کند و در صورتی که قیمت مرغ در بازار بالا رود و مردم خرید نکنند، تولید کنندگان نیز مجبور به کاهش قیمت می شوند.
وی در پاسخ به وضعیت تامین نهاده های مرغداران گفت: کمبود در تامین نهاده ها وجود ندارد اما با این وجود بسیاری از مرغداران توان خرید نهاده مورد نیاز را ندارند.
بنابر این گزارش یکی از اولین اظهارت وزیر جدید وزیر جهاد کشاورزی، تامین و فروش اعتباری نهاده های دامی به مرغداران است که با توجه به مشکل تامین سرمایه در گردش مرغداران تصمیم درستی است.
بعد از حذف ارز واردات نهاده‌های دامی با ارز 4200 تومان و تامین نهاده‌ها با ارز 28 هزار و 500 تومان( افزایش 7 برابری)، برخی مرغداران نتوانستند سرمایه در گردش لازم برای تامین نهاده های دامی را تامین کنند.
انتهای پیام/
با کمبود مرغ در بازار مواجه هستیم خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار