رئیس فدراسیون فوتبال:

هیچ باشگاهی به دستورالعمل سازمان لیگ اعتراض نکرد/ عملکرد ایجنت‌ها شبهه‌ساز است

1402/04/14 - 20:14 - کد خبر: 95735 نسخه چاپی

نصر: رئیس فدراسیون فوتبال به اعتراض باشگاه‌ها نسبت به دستورالعمل سقف بودجه واکنش نشان داد.

به گزارش نصر، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در حاشیه مجمع سالیانه هیات فوتبال استان یزد در گفت‌وگو با ایسنا درباره ادعای برخی مدیران عامل باشگاه‌ها مبنی بر امضا نکردن صورتجلسه سقف بودجه اظهار کرد: اولین موضوع، موضوع ساماندهی بود که ضرورت قطعی داشت. هم نهادها نظارتی، هم فدراسیون فوتبال، هم بودجه باشگاه‌ها و هم تراز مالی باشگاه‌ها نشان‌دهنده وضع نامطلوب درآمد و هزینه‌ها در باشگاه‌های فوتبال است.
او افزود: همه باشگاه‌ها زیان‌ده هستند. معلوم است که اگر یک شرکت یا باشگاهی زیان‌ده باشد، یعنی سهامش قابل عرضه نیست برای همین سازمان لیگ برنامه‌ای به لحاظ صدور مجوز حرفه‌ای در قالب فیرپلی مالی تدوین کرد. این موضوع در تمام دنیا وجود دارد. حتما می‌دانید که بارسلونا نمی‌تواند بازیکن بخرد. این هم در باشگاهی با آن تراز.
رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: من تصورم این است که همه باشگاه‌ها در جریان کامل وضع دستورالعمل سقف بودجه بودند. این موضوعی است که همه باید رعایت کنند و به نفع باشگاه‌هاست. سازمان لیگ ۲۸ ماده ابلاغ کرده که یکی از دیگری بهتر است. مثلا می‌گوید که اگر بازیکن خارجی آورده می‌شود، باید بازی کند. نمی‌شود که بگویید ضرورت دارد بازیکن خارجی بیاورید، بعد بازیکنی بیاورید که از بازیکن داخلی ضعیف‌تر است. وقتی می‌گوییم بازیکن خارجی باید ۶۰ درصد بازی‌ها را بازی کند، یعنی اینکه باید بازیکن خوب بیاورید.
تاج گفت: در این دستورالعمل آمده که آپشن‌ها باید ۲۰ درصد قرارداد اصلی باشد. اگر یک میلیارد اصل قرارداد است، باید ۲۰۰ میلیون تومان آپشن داده شود. این قانون است و باید اجرا شود. آپشن، بازیکن خارجی در این آیین‌نامه مشخص است. ما گفتیم ۱۹ بازیکن بالای ۲۳ سال و باقی زیر ۲۳ سال باشند که باعث جوان‌شدن لیگ می‌شود. مهم‌ترین بخش این دستورالعمل درباره دلالیسم است. یک نفر ۲۰ تا ۴۰ بازیکن در باشگاه‌ها پخش می‌کند. پارسال یک نفر ۱۲۰ میلیارد تومان از لیگ ما درآمد داشته است. چه معنی دارد که یک نفر از لیگی که توان اداره خودش را به‌سختی دارد، این میزان درآمد داشته باشد؟
او همچنین گفت: همچنین این موضوع شبهه تبانی را به وجود می‌آورد. وقتی یک نفر ۳۰ تا ۴۰ بازیکن در لیگ برتر دارد، شبهه‌آور است. در این دستورالعمل برای ایجنت‌ها هم محدودیت گذاشته شده است. من تا الان ندیدم که باشگاهی به این دستورالعمل اعتراض کرده باشد. تنها موضوع سقف بودجه است که باشگاه‌ها به لحاظ حضور در لیگ قهرمانان آسیا اعتراض داشتند.
او ادامه داد: ممکن است برخی‌ها روی سقف قرارداد مشکل داشته باشند چون در باشگاه‌های آسیا حضور دارند. کل بازی‌ها و درآمد لیگ را اگر استخراج کنیم، می‌بینیم هزینه‌های ۶۰ درصد لیگ برای چهار باشگاه است. اگر در زمین فوتبال، یک تیم ۷ نفره شود، بازی متوقف می‌شود چون فیرپلی نیست. توازن مالی هم باید بین باشگاه‌ها وجود داشته باشد. چرا لیگ انگلیس پویاست؟ چون تقریبا هزینه‌ها نزدیک به هم است. اگر فیرپلی را رعایت نکنیم، همیشه همان چهار تیم شانس قهرمانی دارند.
تاج در پایان گفت: همه قوانین پشتش منطق است. درباره بازیکن خارجی نمی‌شود به این قانون ایراد گرفت. بازیکن جذب شده خارجی باید آنقدر کیفیت داشته باشد که روی نیمکت ننشیند. دلال نباید تعداد زیادی بازیکن در لیگ داشته باشد یا اینکه آپشن‌های دیگری برای بازیکن تعریف کنیم. این قوانین را وضع کردیم و پای آن ایستادیم.
انتهای پیام/
 هیچ باشگاهی به دستورالعمل سازمان لیگ اعتراض نکرد/ عملکرد ایجنت‌ها شبهه‌ساز است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار