وزیر امور خارجه در باکو تاکید کرد:

کریدورهای ارتباطی بین ایران و آذربایجان به سرعت فعال می شوند

1402/04/14 - 17:05 - کد خبر: 95728 نسخه چاپی

نصر: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره گفتگوهای امروز با رئیس جمهوری آذربایجان گفت: ما در خصوص رفع انسداد از کریدورهای مواصلاتی منطقه گفتگو و توافق داشتیم و آقای رئیس جمهور علیف تاکید کردند رفع انسداد مسیرهای مواصلاتی منطقه منجر به بسته شدن مسیرهای مواصلاتی تاریخی بین ایران و ارمنستان نخواهد شد.

به گزارش نصر، حسین امیرعبداللهیان که در جریان حضور در اجلاس وزیران امور خارجه عضو جنبش کشورهای عدم تعهد در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان به سر می برد امروز با الهام علیف، رئیس جمهوری آذربایجان دیدار کرد.
وی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره مذاکراتش با رئیس جمهوری آذربایجان گفت: دیدار بسیار سازنده ای با آقای علیف، رئیس جمهوری آذربایجان داشتیم و این دیدار با حضور هیات های دو طرف در فضایی بسیار خوب و سازنده با هدف رفع سوء تفاهم های اخیر برگزار شد.
 
امنیت جمهوری آذربایجان، امنیت ایران و کشورهای منطقه است
وی افزود: ما امنیت جمهوری آذربایجان را امنیت ایران و کشورهای منطقه می دانیم و در خصوص حادثه تاثرآمیز سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با رئیس جمهوری محترم آذربایجان گفتگو کردم و همان طور که دیروز سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد، پرونده رسیدگی به اقدام مسلحانه ضارب سفارت جمهوری آذربایجان مراحل تحقیقاتی خود را کامل کرده است و با کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان اتفاق نظر داریم که مراحل تحقیق در این باره به سرعت در آذربایجان هم تکمیل شود و رای شدید و اشد مجازات در انتظار ضارب سفارت آذربایجان و هر طرفی است که در این اقدام جنایتکارانه نقشی داشته است.
امیرعبداللهیان اضافه کرد: در حوزه پلیس دیپلماتیک هم با کسانی که در انجام وظیفه خود و تامین امنیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران به هر نحوی قصور داشتند برخورد جدی صورت گرفته است.
 

 
کریدورهای ارتباطی بین ایران و آذربایجان به سرعت فعال می شوند
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: ما با رئیس جمهور محترم و همکاران مان در کشور جمهوری آذربایجان اتفاق نظر داریم که مسیرهای تاریخی ترانزیت و کریدورهای ارتباطی بین دو کشور به سرعت فعال شوند. فعال سازی و توسعه خطوط ریلی ارس یک کریدور مورد توافق ماست که به دستور رئیس جمهور رئیسی به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شده و این پروژه در ظرف مدت یک سال به بهره برداری خواهد رسید و این کریدور نقش اصلی را در اتصال سرزمین اصلی جمهوری آذربایجان به نخجوان بر عهده خواهد داشت.
حسین امیرعبداللهیان افزود: ما در خصوص رفع انسداد از کریدورهای مواصلاتی منطقه هم گفتگو و توافق داشتیم و آقای رئیس جمهور علیف تاکید کردند رفع انسداد مسیرهای مواصلاتی منطقه منجر به بسته شدن مسیرهای مواصلاتی تاریخی بین ایران و ارمنستان نخواهد شد و چنین تصوری که قرار است مسیر مواصلاتی ایران و ارمنستان بسته شود، تحلیل و ارزیابی نادرستی است و آقای علیف تاکید کردند جمهوری آذربایجان هرگز به دنبال بستن محورهای مواصلاتی تاریخی بین ایران و ارمنستان نبوده و نیست.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان تاکید کرد: مردم جمهوری آذربایجان و مردم جمهوری اسلامی ایران دارای بیشترین اشتراکات فرهنگی، مذهبی و زبانی در بین کشورهای همسایه هستند و به دور از سوءتفاهم ها بایستی رفت و آمد مردم دو کشور و همکاری های دوجانبه دو طرف در بهترین وضعیت خود قرار بگیرند.
امیرعبداللهیان گفت: ما اعتقاد داریم هر گونه اختلافات بین کشورهای منطقه باید با گفتگو حل شود و ما برای ملت و دولت جمهوری آذربایجان بهترین آرزوها را داریم.
انتهای پیام/
کریدورهای ارتباطی بین ایران و آذربایجان به سرعت فعال می شوند نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار