امام جمعه تبریز مطرح کرد:

لزوم شناخت شهروندان با مفاهیم و حقوق شهروندی

1402/04/14 - 15:48 - کد خبر: 95721 نسخه چاپی

نصر: امام جمعه تبریز گفت: علت بسیاری از ناهنجاری‌ها و رخدادهای منفی ناشی از عدم شناخت شهروندان با مفاهیم و حقوق شهروندی است.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم ظهر چهارشنبه در دیدار با رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرهای مراکز استان و شهرهای حماسه ساز انقلاب اسلامی گفت: جایگاه مردم در حکمرانی شهری بسیار مهم، پیچیده، پویا، متنوع و به عنوان یک منبع توسعه مطرح است.
وی ادامه داد: در الگوی حکمرانی مردمی، مسئولیت اجرای مستقیم مدیریت شهری کم‌تر شده و امکان بیشتری برای برنامه ریزی و کنترل از پایین به بالا توسط نهادهای مردمی فراهم می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم افزود: مبنای آموزش شهروندی نباید پرورش یک شهروند نمونه یا خوب با ارائه یک الگوی شهروندی باشد بلکه باید به آنان بیاموزد که چگونه تصمیم‌های خود را با توجه به مسئولیت هایشان در قبال اجتماع و زندگی فردی اجرا کنند.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی ادامه داد: آموزش‌های شهروندی در گام نخست باید باعث آشنایی شهروندان با حقوق شهروندی خود شود به صورتی که یک شهروند بتواند با فراگیری حقوق شهروندی نسبت به استیفای حقوق خودش در ابعاد مختلف با روشی صحیح، درست و اصولی عمل کرده و از هزینه کرد و اتلاف وقت خود جلوگیری کند.
وی علت بسیاری از ناهنجاری‌ها و رخدادهای منفی را ناشی از عدم شناخت شهروندان با مفاهیم و حقوق شهروندی خود دانسته و گفت: در سال‌های اخیر شاهد وعده‌هایی در خصوص آموزش شهروندی بوده ایم که متأسفانه چندان عملیاتی نشده است.
امام جمعه تبریز ادامه داد: نشست رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی در شهر تبریز، فرصتی برای ریل گذاری درست به منظور رسیدن به آرمان شهر مورد نظر است.
وی با اشاره به طراحی سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری گفت: تا زمانی که از الگوها و نظریه‌های غربی پیروی کنیم، با مشکلات فرهنگی روبرو خواهیم بود که یکی از بسترهای ایجاد سبک زندگی ایرانی، اسلامی را می‌توان آموزش‌های شهروندی دانست.
حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم با تمجید از تلاش صورت گرفته برای اجرای هم‌اندیشی در موضوعات فرهنگی و اجتماعی، افزود: هر میزان از بودجه فرهنگی کشور در موضوع آموزش شهروندی هزینه شود، در واقع به همان میزان، سرمایه گذاری اتفاق افتاده است.
وی بر لزوم تقویت حس تعلق اجتماعی، حس اعتماد به نظام مدیریت شهری، ایجاد عدالت و برخورداری از فرصت‌ها و امکانات، یکپارچه سازی امور شهروندان، توسعه و تعمیم دانش‌ها، نگرش‌ها و مهارت‌های مثبت و سازنده شهروندان، تقویت ساختار شهروندی از طریق استقرار نظام حقوق و تکالیف تاکید کرد.
گفتنی است دومین نشست مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرهای مراکز استان کشور و پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شهرهای حماسه ساز انقلاب اسلامی طی دو روز در شهر تبریز در حال برگزاری است.
انتهای پیام/
لزوم شناخت شهروندان با مفاهیم و حقوق شهروندی خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار