خبر/

انتقاد وزیر بهداشت از خریداری شرکت تولیدی و توقف تولید آن برای انجام واردات

1402/04/14 - 14:27 - کد خبر: 95714 نسخه چاپی

نصر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما در کشور موضوع تولید است، گفت: بعضی شرکت‌های ما متاسفانه فقط واسطه هستند و به دلیل اینکه سود واردات زیاد است، شرکت تولیدی را خریداری می‌کنند، ولی تولید آن را متوقف کرده تا واردات انجام دهند. 

به گزارش نصر، دکتر بهرام عین‌اللهی در نشست معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی که امروز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: ما امروزه با دریایی از نیازهای مردم سروکار داریم و در این حجم زیاد نیازها، وظیفه داریم پاسخگو باشیم.
وی با بیان اینکه هدف اصلی از پژوهش این است که پاسخگوی نیازها باشند، گفت: مقاله، شهرک علم و فناوری  و ... وسیله هستند که باید به سمت هدف رفع نیازها برویم. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت موضوع تولید در کشور، گفت: ما به نسبت استعدادی که داریم در تولید بسیار ضعیف هستیم. در جمهوری اسلامی در قدرت نرم مثل نیروی انسانی برجسته و ... بسیار قوی عمل کرده‌ایم، ولی در تولید بسیار ضعیف هستیم.
وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما در کشور موضوع تولید است. من در ژنو با ۲۰ کشور مذاکره داشتم، همه آنها از ما دارو و تجهیزات می‌خواهند، باید بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. 
وی اظهار کرد: بعضی شرکت‌های ما متاسفانه فقط واسطه هستند و به دلیل اینکه سود واردات زیاد است، شرکت تولیدی را خریداری می‌کنند، ولی تولید آن را متوقف کرده تا واردات انجام دهند. 
عین‌اللهی تاکید کرد: باید رابطه منطقی بین علم و دانش حوزه پژوهشی، نیاز مردم و تولید وجود داشته باشد. اساتید معمولاً شخصیت بیزینسی ندارند، ولی باید از علم آن‌ها در این جهت استفاده شود. برخی تولید بلد هستند، ولی تجاری‌سازی بلد نیستند و برخی دیپلماسی بلد نیستند. 
به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ بحث آمایش که در حال حاضر توسط معاونت تحقیقات در پیش گرفته شده، اقدام خوبی است که هر جا بر اساس استعدادی که دارند، فعالیت انجام شود. 
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی قوی‌ترین حوزه سلامت منطقه را دارد، گفت: ما در اکثر شاخص‌ها وضعیت مناسبی داریم؛ به جز سیگار که خوشبختانه امسال مالیات سیگار وضع شد.
عین‌اللهی با تاکید بر اهمیت ساختارمند گردآوری داده‌ها گفت: گردآوری داده ظرفیت مناسبی برای پژوهش فراهم می‌کند. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: باید ارتباط معاونین بهداشت، پژوهش، آموزش و ... تقویت شود. 

قابل قبول نیست که در مراکز تحقیقات دانشجو حضور نداشته باشد
وی با تاکید بر اهمیت توجه به دیپلماسی علمی، گفت: باید دانشمندانمان را دیپلمات بار بیاوریم که به کشور و دانشگاه خود علاقه داشته باشند. هیچ‌گاه دیپلمات حاضر نمی‌شود کشور خود را بفروشد. یکی از وظایف مراکز تحقیقاتی این است که دیپلماسی علم را آموزش دهند. 
عین‌اللهی با اشاره به ضررهای مادی و معنوی مهاجرت نخبگان، گفت: فردی که از کشور خارج می‌شود، جدا از ضررهای معنوی برای کشور ضررهای مادی دارد و منابع ما هدر می‌رود. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فراهم کردن دسترسی به مقالات برای اساتید را یک کار اورژانسی دانست و گفت: باید مرکز مشخصی برای این کار وجود داشته باشد که بتواند همه گروه‌ها را پشتیبانی کند. 
وی تاکید کرد: در پژوهش از روش‌های نوین پژوهش نیز استفاده شود. همچنین در مراکز تحقیقاتی امکان مشارکت به همه افراد داده شود. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر نظارت بر مراکز تحقیقاتی، گفت: در بودجه ریزی به مراکز تحقیقاتی باید به ارزیابی مراکز تحقیقاتی توجه داشت. همچنین قابل قبول نیست که در مراکز تحقیقات دانشجو حضور نداشته باشد. ضروری است که این موضوع پیگیری شود؛ چرا که دانشجو استاد را به ذوق می‌آورد.
عین اللهی در پایان به خودباوری و اعتماد به نفس در پژوهش و تحقیقات تاکید کرد.
انتهای پیام/
انتقاد وزیر بهداشت از خریداری شرکت تولیدی و توقف تولید آن برای انجام واردات خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار