معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی تاکید کرد؛

لزوم تغییر رویه کسب و کار روستایی از معیشتی به ثروت زایی

1402/04/14 - 14:04 - کد خبر: 95700 نسخه چاپی

نصر: همایش شرکای اجتماعی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در راستای تجلیل از دهیاران نمونه استان به مناسبت ۱۴ تیر روز دهیاری در سالن پتروشیمی تبریز برگزار شد.

به گزارش نصر، محمد نظری مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در این همایش با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ روستا با جمعیتی پایین تر از ۲۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی وجود دارد، گفت:۲۲ هزار نفر زیر مجموعه دهیار و تعاونی های دهیاری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند.
وی اضافه کرد: تسهیلات بانکی کم بهره ۲۵۰۰ فقره ارائه می شود، همچنین ۱۳۹۰۰ نفر بازنشسته و ۱۴هزار حقوق بگیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند‌.

تغییر رویه کسب و کار روستایی از معیشتی به ثروت زایی
این گزارش حاکی است، محمد کلامی معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی در این همایش با بیان اینکه دهیاری و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با هدف توسعه عمرانی و اقتصادی روستایی تلاش می کنند، گفت:عملکرد اصلی این مجموعه ها محرومیت زدایی، سیاست های فقر زدا و توسعه اقتصاد روستایی است‌
وی اضافه کرد: گسترش رفاه روستاها، عدالت اجتماعی  و رونق اقتصادی را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه  جمعیت روستایی از ۷۰ به ۲۰ کاهش یافته است، افزود: توجه به اقتصاد روستایی ترویج، فرهنگ تلاش و کوشش و ارزش افرینی در روستا مهم است و اگر اقتصاد روستا فعال باشد مهاجرت معکوس اتفاق می افتد و تحصیل کردگان روستایی ترک وطن نمی کنند. 
معاون امور اقتصادی استانداری اضافه کرد: کسب و کار روستایی باید از معیشتی بودن به سمت ثروت زا بودن برود.
وی با اشاره به اینکه در روستاهایی که کشت گلخانه ای و کشاورزی مدرن و کسب و کارهای جدید روستایی با ارزش افزوده بوده انجام شده پیشرفت دیده می شود، گفت: خود اشتغالزایی و توسعه با ایجاد نگاه های جدید ممکن می شود و وام های تبصره ۱۸ و ۱۶، مشاغل خانگی و روستایی نیز به تحقق این امر کمک می کند.
این گزارش می افزاید، محمداسکندری مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها استانداری آذربایجان شرقی در این همایش با بیان اینکه بدون نقش آفرینی مردم قطعا نمیتوان قدم از قدم  برداشت، گفت:  راهبردها و برنامه ریزی ها باید با مشارکت مردم باشد چراکه اجرای تدابیر مردمی وظیفه ماست.

بهره برداری از یک هزار و ۷۷۰ پروژه عمرانی روستایی
وی با اشاره به اینکه ایجاد قرارگاه جوادیه برای تامین و توسعه اقتصاد و مشعیت روستاها و تکمیل زیرساخت ها اولویت ماست، ادامه داد: تا کنون ۶۱۵ میلیارد تومان برای ایجاد  اشتغال پایدار روستایی هزینه شده است و این امر در راستای فراهم کردن زمین برای ساخت و ساز روستایی و مهاجرت معکوس انجام گرفته است.
وی افزود: ۱۷۷۰ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان نیز در مسیر توسعه روستایی هزینه شده است.

وجود شوراهای روستایی، مصداق مردمی کردن امور کشوری
این گزارش حاکی است، مسعود سعادتی معاون استاندار و فرماندار ویژه میانه در این همایش سخنرانی در قالب طرح دیدگاه منتخب فرمانداران انجام داد و با اشاره به لزوم نگاه تخصصی و حرفه ای به بحث روستایی گفت:  بحث بیمه روستاییان و حمایت از تولیدکنندگان برای کمک به افزایش اقتصاد و حمایت از دهیاران وظیفه ماست.
وی اضافه کرد: وجود دهیار و شوراهای اسلامی روستایی مصداق بارز مردمی کردن امور مدیریتی و کشوری است.
وی در ادامه گفت: اکنون در دور افتاده ترین نقطه و روستاها نیز حمایت های دولت به دست مردم و دهیاران رسیدگی می شود.
وی به فعالیت مثال زدنی بانوان دهیار نیز اشاره کرد و گفت: در تعدادید از روستاها بانوان دهیار امور مدیریتی را پیش می برند و این نشان دهنده نگاه بسیار جدی و نقش افرینی خانوم ها در عرصه محرومیت زدایی است.

هر روستا، یک تعاونی
این گزارش می افزاید، حسین فتحی مدیر کل تعاون، کار و  رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر  به عنوان جوان ترین بیمه در سطح کشور نقش ایفا می کند و به گسترش عدالت اجتماعی ارتقا سطح اجتماعی واقتصادی و توسعه روستایی کمک می کند، گفت: هر روستا یک تعاون شعار ماست و برای ارتقا سطح اقتصادی و ابادانی روستایی تلاش می کنیم.
شایان ذکر است، در همایش شرکای اجتماعی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در راستای تجلیل از دهیاران نمونه استان به مناسبت ۱۴ تیر روز دهیاری  برگزار شد، از دهیاران نمونه استان نیز تقدیر شد.
انتهای پیام/
لزوم تغییر رویه کسب و کار روستایی از معیشتی به ثروت زایی گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار