خبر/

سامانه جامع یاریگران زندگی رونمایی شد

1402/04/13 - 22:47 - کد خبر: 95663 نسخه چاپی

نصر: قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آیین رونمایی سامانه جامع یاریگران زندگی گفت: باید موضوع پیشگیری از اعتیاد را تبدیل به گفتمان ملی کنیم.

به گزارش نصر، علیرضا کاظمی امروز در مراسم رونمایی این سامانه که به صورت ویدئو کنفرانس در دبیرخانه‌های شورهای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌های سراسر کشور برگزار شد، گفت: یکی از مسائل مهمی که جزو اولویت‌های مهم ستاد است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید دارند، «پیشگیری» است؛ ایشان در جلسات آسیب‌های اجتماعی فرمودند که پنجاه درصد ظرفیت و امکانات را به حوزه پیشگیری تخصیص دهید که این نشان از اهمیت موضوع است.
وی با بیان اینکه طرح یاریگران به‌عنوان طرح ملی، می‌تواند در قالب‌های متفاوت، هم ادبیات جدیدی را به کشور تزریق کند و هم فرهنگ جدیدی را در سطح کشور ایجاد کند، افزود: این طرح در قالب‌های متفاوت در آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان، محیط‌های کار و دانشجویی و اخیراً نیز در روستاها اجرا می‌شود و در این محیط‌ها، کانون یاریگران زندگی نیز افتتاح شده است.
قائم مقام دبیرکل ستاد بیان داشت: باید رصد و نظارت داشته باشیم بر اینکه قرار است در این کانون‌ها چه اتفاقی بیفتد؟ آیا صرفاً تابلوی یک کانون یا آمار تعداد راه‌اندازی کانون در مدارس کافی است؟ طبیعتاً خیر؛ زیرا ساختارها، ابزار دستیابی و دسترسی به اهداف هستند که ما هدفمان توسعه پیشگیری و کاهش نرخ شیوع در سطح کشور در جوامع هدف است.
کاظمی تصریح کرد: اگر قرار است این هدف محقق شود؛ باید به سمتی حرکت کنیم که این ساختارها و این کانون‌ها، فعالیت محور شوند و فعالیت‌ها متناسب با کانونی باشند که شکل گرفته است. مثلاً در یک مدرسه روستایی می‌توانیم کانونی با کمترین امکانات اما بهترین نتیجه را تشکیل دهیم.
وی افزود: با توجه با اینکه حوزه کانون یاریگران زندگی در حال وسیع شدن است، به ناچار باید به سمت ظرفیت‌های فناورانه و تولید نرم افزار و سامانه‌ی این طرح برویم که در دستور کار معاونت کاهش تقاضای ستاد می‌باشد.
قائم مقام دبیرکل ستاد ادامه داد: وقتی در سطح کشور، در ۳۰ یا ۴۰ درصد روستاها قرار است که کانون یاریگران زندگی شکل بگیرد و شبکه بزرگی از مسئولین و اعضای کانون‌ها را داشته باشیم؛ ایجاد شبکه گسترده‌ای از کانون برای رصد دقیق و نظارت، نیاز است و در اولین فرصت نیز باید به سمت اپلیکیشنی برویم که در گوشی همه اعضا قابلیت استفاده را داشته باشد.
کاظمی گفت: اولین و مهم‌ترین هدف ما ایجاد اطمینان از تشکیل کانون‌ها و ایجاد شبکه گسترده و قابل دسترس در سطح کشور در حوزه‌های مختلف کاری است. لذا با سطح دسترسی که در سطح استان‌ها ایجاد می‌شود، می‌توانیم رصد کنیم که در یک استان، چند کانون شکل گرفته؟ چه تعداد عضو دارد؟ و چه اقداماتی را انجام داده است؟ پس تمام این کانون‌ها را باید به فضای مجازی منتقل کنیم و بر محتوای آن‌ها نظارت داشته باشیم.
وی در پایان با بیان اینکه تلاش داریم موضوع پیشگیری از اعتیاد را تبدیل به گفتمان ملی کنیم، گفت: این سامانه باید تجربه گردانی استان‌ها و ارتقاء دانش و توانمندی شبکه یاریگران زندگی باشد و استان‌ها از تولیدات و تجارب یکدیگر استفاده کنند.
همچنین محمد جمالو معاون کاهش تقاضا ‌و توسعه مشارکت‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: طرح یاریگران زندگی در روستا، از طرح‌های مردم پایه است که اجرای آن به‌صورت آزمایشی در پنج استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، اردبیل و کرمان ابلاغ شد و در اسفند سال گذشته، شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه کانون یاریگران زندگی در این استان‌ها بودیم.
وی افزود: در اردیبهشت امسال به همه استانداران ابلاغ شد که تا پایان سال، ۳۰ درصد روستاهای استان، تحت پوشش طرح یاریگران روستا قرار بگیرند که این اقدام ارزشمند که رو به توسعه است، نیاز به زیرساخت و فناوری دارد.معاون دبیرکل ستاد بیان داشت: این سامانه بسیار جامع است و بخش اول آن، مرتبط با یاریگران روستا است و تلاش داریم که مقایسه‌ای را بین دستگاه‌ها، شوراها و روستاها که اقدامات بهتری را در طرح انجام می‌دهند، داشته باشیم.
یزدانی، مسئول سامانه جامع یاریگران زندگی نیز به تشریح کار سامانه پرداخت و گفت: تلاش شده تا فضای انگیزشی برای فعالیت بهتر و جدی تر در کانون‌ها در سراسر کشور ایجاد شود که گام اول این سامانه، با کانون های یاریگران زندگی در روستا آغاز شده است.
گفتنی است؛ در این جلسه که محمدهادی عسکری مدیرکل فرهنگی و پیشگیری و فرزین رحیم نظری مدیرکل سازمان‌های مردم ‌نهاد و سازمان‌های مردم نهاد ستاد نیز حضور داشتند و مطالبی را در خصوص طرح یاریگران زندگی مطرح کردند، از سامانه جامع یاریگران زندگی رونمایی شد.
انتهای پیام/
سامانه جامع یاریگران زندگی رونمایی شد خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار