گزارش/

قرقاول؛ نماد حیات وحش استان اردبیل

1402/04/12 - 12:31 - کد خبر: 95564 نسخه چاپی

نصر: جمعیت قرقاول به عنوان نماد حیات وحش استان اردبیل در سال‌های اخیر مطلوب و رو به افزایش بوده است با این حال تداوم این روند مستلزم جلب حساسیت و همراهی بیش از پیش مردم در حفظ و صیانت از این گونه ارزشمند است.

به گزارش نصر، استان اردبیل با توجه به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی منحصر بفردی که دارد، از تنوع زیستی گیاهی و جانوری بسیار بالایی برخوردار است.
اختلاف ارتفاع بین جنوب استان اردبیل در حاشیه رود قزل‌اوزن و شمال استان در ساحل ارس با ارتفاعات سبلان باعث شده است در هر منطقه گونه‌های خاصی گیاهی و جانوری وجود داشته باشد.
یکی از معروف‌ترین گونه‌هایی که در شمال استان اردبیل وجود دارد و نماد طبیعت و محیط زیست استان اردبیل است قرقاول است، پرنده‌ای از راسته ماکیان، با جثه‌ای درشت و دم بلند و زیبا که زیستگاه آن در شمال استان اردبیل و دشت مغان است.
این گونه منحصر بفرد که از زیبایی خیره‌کننده برخوردار است، دارای ارزش حفاظتی است و در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد.
قرقاول مناطق پست و دره‌های وسیع تا دامنه‌ها و بلندی‌های خشک، کشتزارها، مناطق باز با پوشش بوته‌ای، نیزارها، حاشیه درختزارها و درخت‌زارهای باز را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به بازدید میدانی و سرشماری از زیستگاه‌های قرقاول در شهرهای شمالی استان به ایرنا گفت: بیشه‌زارهای نوار مرزی شمال استان از جمله شهرستان‌های گرمی، بیله‌سوار و پارس‌آباد زیستگاه و محل جوجه‌آوری پرنده حمایت شده قرقاول است و گونه بومی قرقاول به‌عنوان نماد حیات وحش استان اردبیل معرفی شده است.
سرشماری۵۰۰ بال قرقاول در شمال استان اردبیل
حسن قاسم‌پور اضافه کرد: طبق سرشماری های بهاره و بررسی‌های میدانی، روند جمعیتی قرقاول با برنامه حمایتی حفاظت محیط ‌زیست استان رو به رشد است و در سال‌های اخیر این گونه پرنده کمیاب بومی روند افزایش جمعیتی خود را حفظ کرده است.
وی با اشاره به اینکه جمعیت قرقاول با توجه به سرشماری‌های اخیر در زیستگاه‌های شمال استان خوب گزارش شده است افزود: طی آخرین سرشماری جمعیت این گونه حمایت و حفاظت شده بیش از ۵۰۰ بال برآورد شده است.
با این حال تخریب و کاهش سطح زیستگاه‌ها به دلیل قطع درختان و تغییر کاربری اراضی به‌ویژه احداث اراضی مزروعی، آلودگی و مسمومیت به سموم دفع آفات گیاهی و شکار غیرقانونی این گونه ارشمند را نیز در معرض خطر قرار داده است و در این شرایط نیاز به حمایت و حفاظت جمعیت این گونه حمایت شده بیش از پیش احساس می‌گردد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در این خصوص اظهار کرد: با توجه تمهیدات انجام گرفته از جمله تداوم گشت و کنترل، همکاری عوامل نیروی انتظامی و هنگ مرزی و اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی برای مردم منطقه به‌عنوان صاحبان و حامیان اصلی حیات وحش در حفظ جمعیت گونه قرقاول موثر بوده است.
نباید فراموش کرد که حفظ و صیانت از محیط زیست و گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری خارج از توان و بضاعت سازمان محیط زیست است و حضور و مشارکت مردم، همیاران محیط زیست و تمام ذی‌نفعان برای حفاظت از این گونه یکی از اساسی‌ترین راهکارهای مدیریتی برای حفظ این گونه ارزشمند است.
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ، بر اساس برنامه‌های آموزشی و جلب مشارکت‌های مردمی حفظ و حراست از این گونه ارزشمند در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد و قسمت اعظم زیستگاه‌های این گونه در طی سال‌های اخیر تحت مدیریت قرار گرفته است.
این کارشناس محیط زیست ادامه داد: طی چند سال اخیر حفاظت از قرقاول در زیستگاه‌های شمال استان مورد توجه ویژه قرار داشته و برنامه‌های متعدد آموزشی و گشت و کنترل یگان حفاظت محیط زیست در کنار همکاری نیروی هنگ مرزی برای حفاظت و امنیت این گونه انجام شده و امید می‌رود با توجه به روند حفاظتی کنونی شاهد بهبود جمعیت و حفاظت در سال‌های آتی باشیم.
بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی حفظ و صیانت از محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است. از سوی دیگر توسعه پایدار هر منطقه‌ای در گرو حاکم شدن نگاه و رویکرد صیانتی از محیط زیست و گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری است. یکی از جذابیت‌های استان اردبیل برای گردشگران طبیعت زیبا و منحصر بفرد آن است.
وجود و افزایش جمعیت قرقاول به عنوان نماد حیات وحش اردبیل در کنار گونه‌های دیگری که در استان وجود دارد خود می‌تواند زمینه‌ساز حضور گردشگران علاقخ‌مند به محیط زیست به اردبیل و رونق بخش این صنعت پاک در اردبیل باشد.
انتهای پیام/
قرقاول؛ نماد حیات وحش استان اردبیل خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار