رئیس سازمان سنجش:

نسلی جدید از سیگنال‌یاب‌ها را رونمایی می‌کنیم/۱ تا ۱۰ سال محرومیت از آزمون برای متقلب‌ها

1402/04/12 - 12:00 - کد خبر: 95560 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نسلی جدید از سیگنال‌یاب ها را به وسیله تولید امواج در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ رونمایی می‌کنیم که امکان تقلب را ناممکن می‌کند. اگر قطعه دریافت سیگنال به منظور انجام تقلب از داوطلبی کشف شود، بین ۱ تا ۱۰ سال از آزمون محروم خواهد شد.

به گزارش نصر، عبدالرسول پورعباس امروز دوشنبه و در نشست خبری نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ با اشاره به تغییرات در برگزاری این آزمون اظهار داشت: نتایج اولیه مرداد و نتایح نهایی در شهریور اعلام می شود. یکی از تغییرات، «تشکیل یک پروفایل یا کارپوشه شخصی برای هر داوطلب» است که همیشه برای وی معتبر خواهد بود در همه آزمون ها برای وی باقی می ماند.
وی ادامه داد: سامانه برگزاری آزمون کنکور ۱۴۰۲ کاملا ماشینی شده است و هیچ فرایند دستی در آن نمی توانیم وارد کنیم، سیستم طوری طراحی شده که هیچ کس نمی تواند به طور دستی اطلاعاتی وارد آن بکند.
پورعباس افزود: از روز گذشته چندین مورد اعتراض نسبت به اطلاعات داوطلب داشتیم ولی با توجه به تدابیری که انجام شده است و پیشتر به داوطلبان موارد مغایرت را اطلاع دادیم، اکنون امکان ویرایش اطلاعات را نداریم و هر داوطلبی که سر جلسه حاضر نشود، به عنوان غایب محسوب می شود.
رییس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: برای ایجاد امنیت آزمون سراسری از تیرماه سال گذشته اقدامات را انجام دادیم، تنوع پرسشنامه ها و تنوع پاسخنامه ها و شخصی شدن آنها از جمله این اقدامات برای ایجاد آرامش داوطلبان است.
وی ادامه داد: امروز به نقطه ای رسیدیم که افراد بسیار معدودی و درصد خیلی کمی با دو روش سخت افزاری و نرم افزاری تقلب می کنند و ما به طور جد با این پدیده شوم مقابله می کنیم‌. نرم افزارهایی را طراحی کردیم که به حفظ آرام و آسایش کنکور کمک می کند و در حوزه سخت افزاری هم سیگنال یاب های جدید را رونمایی می‌کنیم.
وی ادامه داد: سوالات کدهای ویژه ای دارد که فقط دستگاه های سازمان سنجش می‌توان ان را تشخیص دهد، سوالات شخصی سازی شده است هم نیروی انتظامی و هم ضابِطان قضایی تلاش زیادی برای کمک به سازمان سنجش کرده‌اند.
وی از دستگیری دو شبکه ساماندهی تقلب خبر داد و افزود: دو شبکه را در هفته های گذشته دستگیر کردیم که امکانات زیادی را آماده کرده بودند تا به داوطلبان متقلب برسانند.
پورعباس گفت: نسل اول آشکارساز را سال گذشته ساختیم و ۸۵۷ داوطلی را با تجهیزات شناسایی کرد و ۱۰۵۰ نفر را هم از طریق بررسی فنی شناسایی کردیم. نمی گذاریم کسی از طریق خلاف وارد دانشگاه شود.
پورعباس با اشاره به تجهیزات فنی گیرنده گفت: شبکه های معاند و متقلب این دستگاه ها را در اختیار افراد فرار می دهند. گیرنده ها یا موبایل واره ها را در اختیار داوطلب قرار می گیرند و یک دستگاه هم در گوش داوطلب قرار داده می شود سپس سوال به بیرون ارسال می شود و پاسخ به داخل جلسه ارسال می شود.
وی تاکید کرد: ما جلوگیری از ارسال پاسخ به داخل جلسه را هدف قرار دادیم. وقتی به این دستگاه که در گوش داوطلب است سیگنال ارسال می شود، دستگاه های سیگنال یاب یا آشکارساز ما آن را تشخیص داده و صدایی بوق مانند بلند از داخل این دستگاه به بیرون می آید به این شکل مراقبان متوجه می شوند که داوطلب یک قطعه الکترونیکی با خود دارد.
رییس سازمان سنجش افزود: این قطعه کوچک پلاستیکی قابل تشخیص نیست ولی از طریق سیگنالی که ما سر جلسه ارسال می کنیم، مراقب متوجه خواهد شد. دستگاه تولیدکننده امواج برای این سیگنال یاب به تعداد حوزه های آزمون تولید و توزیع شده است‌.
وی تاکید کرد: کشف این قطعه به معنای استفاده است و بین یک تا ۱۰ سال محرومیت از تحصیل را تعیین کرده است.
پورعباس در پاسخ به سوال ایرنا در مورد امکان تغییر زمان آغاز آزمون سراسری صبح روز چهارشنبه ساعت ۶ صبح به جای ساعت ۸ صبح گفت: فرایند ازمون فی البداهه نیست و امکان تغییر یکباره در آن وجود ندارد. باید از سال قبل و شهریور سال گذشته اطلاع رسانی می کردیم. 
وی ادامه داد: بنابراین تغییری نداریم و ازمون های صبح ساعت شروع ۸ و آزمون بعد از ظهر ساعت ۱۴ و ۳۰ آغاز می شود و نیم ساعت قبل درهای حوزه ها بسته خواهد شد.
وی در مورد دلیل قطع نشدن اینترنت در این نوبت از آزمون سراسری نیز گقت: در بستر اینترنت تقلبی صورت نمی گیرد. یک فعالیت گرفتن عکس و ارسال به بیرون است و این عکس باید با حمایت گروهی منجر به حل سوالات و تهیه پاسخ شود. مهم برگشت پاسخ به جلسه امتحان مهم است.
پورعباس گفت: برای برگرداندن پاسخ تمهیدات زیادی اندیشه شده است‌. نسل دوم سیگنال یاب ها تحت تاثیر دستگاه تولیدکننده موج، وجود یک قطعه الکترونیکی را در داوطلب تشخیص می دهد. در مرحله بعد از این گزارش فنی سازمان تولید می کند که نشان می دهد جه کسی تقلب کرده است. در ۱۴۰۱ حدود ۱۰۵۰ نفر را شناسایی کرد. همچنین باید دقت شود که امروز  دو تیم آشکارساز داریم نسل اول و نسل دوم که حتی نسل اول هم ارتقا یافته است.
وی در مورد قطع اینترنت در نوبت اول ازمون سراسری ۱۴۰۲ گفت: بعد از آزمون در مورد آثار مثبت و منفی قطع اینترنت تلفن همراه انجام شد، متوجه شدیم افراد زیادی متاثر شدند.‌امروز زندگی مردم با شدت با اینترنت گره خورده است‌. در نشست اخیر مدیران سازمان سنجش هم اعلام کردیم متقاضی قطع اینترنت نیستیم و این امر به نحو شایسته ای در حال انجام است و آثار این دستگاه از قطع اینترنت بیشتر خواهد بود.
به گزارش ایرنا، نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ با بیش از یک میلیون و ۱۱۹ هزار داوطلب در صبح و عصر روزهای چهارشنبه ۱۴ و پنجشنبه ۱۵ تیرماه در ۴۱۷ شهرستان، ۶۶۲ حوزه اصلی و ۱۹۵۵ حوزه فرعی برگزار می شود.
روند نام‌نویسی در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از هشتم آبان آغاز شد و تا ۱۴ آبان ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور همچنین بعد از این زمان ۲۲ آبان به داوطلبانی که نتوانسته بودند نام‌نویسی کنند مهلت داد تا نام نویسی کنند.
نتیجه علمی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شامگاه نهم اسفند به صورت کارنامه حاوی نمرات خام روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار گرفت و داوطلبان می‌توانستند با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، کارنامه خود را مشاهده کنند.
نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صبح و بعدازظهر پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی سال ۱۴۰۱ با حضور ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ نفر برگزار شد. بر اساس آمار ۶۰ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰ درصد را مردان تشکیل می‌دادند. نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در ۴۱۷ شهرستان، ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی سازماندهی شد که از این تعداد ۲۵ حوزه فرعی در تهران قرار داشت.
نام‌نویسی در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ نیز از ۱۵ فروردین اغاز شد و تا ۲۵ فروردین ادامه داشت. سازمان سنجش آموزش کشور یکبار هم امکان ثبت‌نام با تاخیر را برای داوطلبانی که فرصت ثبت‌نام پیدا نکرده بودند، منحصراً در روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان سنجش فراهم کرد و در نهایت حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر برای شرکت در آزمون ثبت‌نام کردند.
انتهای پیام/
نسلی جدید از سیگنال‌یاب‌ها را رونمایی می‌کنیم/۱ تا ۱۰ سال محرومیت از آزمون برای متقلب‌ها خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار