خبر/

کشف یک گونه ماهی ۱۲ میلیون ساله در رودخانه‌های ایران

1402/04/11 - 20:35 - کد خبر: 95530 نسخه چاپی

نصر: استاد گروه شیلات دانشگاه گیلان به کمک محققانی از ترکیه و آلمان موفق شد یک گونه ماهی ۱۲ میلیون ساله زنده را در رودخانه‌های ایران کشف کند.

به گزارش نصر، سیدحامد موسوی ثابت استاد گروه شیلات دانشگاه گیلان به کمک محققانی از ترکیه و آلمان موفق شد یک گونه ماهی ۱۲ میلیون ساله زنده را در رودخانه‌های ایران کشف کند.
دانشگاه گیلان اعلام کرد : دکتر سیدحامد موسوی ثابت عضو هیات علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان و سرپرست یک گروه تحقیقاتی ایرانی، آلمانی و ترکیه‌ای با همراهی دیگر محققان، موفق شد یک گونه ماهی ۱۲ میلیون ساله زنده را کشف کند که به یاد قربانیان سلاح‌های شیمیایی و با نزدیک شدن به هشت تیر روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی به نام «رضا» نامگذاری شد.
این تحقیقات در مدت ۶ سال بر روی ماهیان گلچراغ یا دکترفیش در حوضه آبریز رودخانه دجله در کشورهای ایران، ترکیه و عراق انجام و نتایج این طرح پژوهشی بین المللی در قالب یک مقاله با کشف یک گونه ناشناخته از این گروه ماهیان منتشر شد.
 سیدحامد موسوی ثابت سرپرست این تحقیق مشترک گفت: این طرح تحقیقاتی با همکاری دکتر سهیل ایگدری از دانشگاه تهران، دکتر مریم صائمی از دانشگاه گیلان، دکتر جنید کایا از یکی از دانشگاه‌های ترکیه، و دکتر یورگ فرایهوف ماهی شناس موزه تاریخ¬ طبیعی برلین انجام شد.
 موسوی ثابت افزود: این گونه با قدمت تکاملی بیش از ۱۲ میلیون سال ، قدیمی‌ترین گونه شناخته شده زنده از این گروه از ماهیان در منطقه غرب آسیا است.
 وی گفت: این گونه ماهی بومی در رودخانه‌های ایران، عراق و ترکیه به تعداد قابل ملاحظه‌ای زندگی کرده و برای نخستین بار به دنیای علم جانورشناسی معرفی شده است.
انتهای پیام/
کشف یک گونه ماهی ۱۲ میلیون ساله در رودخانه‌های ایران نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار