عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

اقدامات سازمان انرژی اتمی با بدنه حاکمیت و تدابیر رهبری هماهنگ است

1402/04/11 - 17:54 - کد خبر: 95519 نسخه چاپی

نصر: دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اقدامات سازمان انرژی اتمی را با بدنه حاکمیت و تدابیر رهبر معظم انقلاب هماهنگ عنوان کرد و گفت: مورد خاصی که نشان دهنده تخلف این سازمان از قوانین باشد، مشاهده نشده است.

به گزارش نصر، یعقوب رضا زاده  در مورد بررسی موضوع توافق اسفندماه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و اینکه ادعا شده خلاف قانون اقدام راهبردی است، اظهار داشت: رییس سازمان انرژی اتمی با حضور در نشست کمیسیون اصل نود مجلس، توضیحاتی درباره اقدامات این سازمان ارائه داد کما اینکه در خردادماه گذشته نیز وی در کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارشی از اقدام های این سازمان در حوزه‌های مختلف هسته‌ای، غنی سازی و دیگر مفاد برجامی ارایه کرد.
دبیر اول کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس افزود: بر اساس این گزارش، فعالیت برجامی سازمان انرژی اتمی ایران در همه موارد کاملا با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع جمهوری اسلامی ایران مطابقت دارد.
نماینده مردم سلماس در مجلس تاکید کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره عملکرد سازمان انرژی اتمی بررسی های لازم را انجام داده و مورد خاصی که نشان دهنده تخلف این سازمان از مسائل برجامی و هسته‌ای باشد، مشاهده نشده است.
رضازاده ادامه داد: اگر سازمان انرژی اتمی از مورد خاصی تخطی کرده یا خلاف سیاست‌های نظام حرکت کرده بود، حتما کمیسیون امنیت ملی مجلس به موضوع ورود می کرد و به مسوولان آن تذکر لازم را می داد و یا حتی از رییس سازمان انرژی اتمی برای حضور در صحن مجلس و پاسخ به ابهامات دعوت می کرد.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه برنامه‌ها و اهداف سازمان انرژی اتمی مطابق با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران است، تصریح کرد: موضوع هسته‌ای ایران فراتر از سازمان انرژی اتمی است و بیشتر بخش‌های حاکمیت را در بر می‌گیرد و اینگونه نیست که این سازمان بدون اجازه یا مشورت با سایر بخش‌های حاکمیت اقدامی خلاف برنامه‌های تعیین شده انجام دهد.
رضازاده خاطرنشان کرد: آقای اسلامی درباره مسائل هسته‌ای با رییس جمهور، مجلس،‌ قوه قضاییه و حتی اعضای کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس هماهنگ است و اقدامات این سازمان طبق تدابیر و منویات رهبر معظم انقلاب انجام می‌شود.
به گزارش ایرنا، توافق ایران و آژانس اسفندماه سال گذشته و پس از سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام و بیانیه‌ای در این خصوص صادر شد تا گام‌هایی به منظور تسهیل همکاری‌های گسترده‌تر جهت تسریع در حل مسائل پادمانی باقی مانده به نحو مقتضی برداشته شود.
بر اساس این توافق، تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌ پادمان جامع صورت خواهد پذیرفت و در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به آن را اعلام کرد.
همچنین ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود، میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.
پس از این توافق، مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابعاد این توافق را تشریح کردند؛ همان زمان اعضای این کمیسیون در گفت وگو با رسانه ها اعلام کردند که توافق صورت گرفته بر اساس قانون اقدام راهبردی بوده و انحرافی صورت نگرفته است.
انتهای پیام/
اقدامات سازمان انرژی اتمی با بدنه حاکمیت و تدابیر رهبری هماهنگ است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار