مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی تبریز در نشست با خبرنگاران:

پولی از بابت ایستگاه شماره 18 خط دوم متروی تبریز پرداخت نکردیم/ پیشرفت فیزیکی خط دو زیر 25 درصد است

1402/04/11 - 17:31 - کد خبر: 95518 نسخه چاپی

نصر: مدير عامل سازمان حمل و نقل ریلی در مورد تغییر مکان و پرکردن ایستگاه 18 خط دوم متروی تبریز، گفت: از بابت کاری که پیمانکار در ایستگاه 18 انجام داده شهرداری هزینه ای پرداخت نکرده است، مدیریت آن زمان بعد از بررسی های لازم اقدام به پر کردن ایستگاه مذکور نموده است.

به گزارش نصر، تور رسانه ای راویان پیشرفت به همت بسیج رسانه آذربایجان شرقی صبح امروز یکشنبه 11 تیر برگزار شد.
جمعی از اصحاب رسانه پس از بازدید از محل عمرانی ایستگاه قراملک در جریان آخرین تحولات این ایستگاه قرار گرفتند. 
بعد از بازدید "یعقوب وحیدکیا" مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی با حضور در جمع خبرنگاران به اهمیت حمل و نقل عمومی در مدیریت شهری پرداخت و گفت: توجه به موضوع حمل و نقل در مدیریت شهری بیشتر شده و امیدواریم شهروندان از نعمت حمل و نقل عمومی بهره مند شوند. 
وی با تاکید بر رفع نواقص تنها خط در حال بهره برداری (خط یک) توضیح داد: خوشبختانه بر حسب اعتبارات دریافتی توانستیم سال گذشته نواقص خط یک را رفع کنیم. 
وی در رابطه با خط دو متروی تبریز افزود: حفاری خط دو از دو جهت شرق و غرب در حال انجام است که امیدواریم تا پایان سه ماهه سال آینده حفاری تونل ها به پایان برسد. 
مدير عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به موضوع امنیت و لزوم احتیاط در حفاری های انجام شده اذعان کرد: جهت تامین امنیت جانی و مالی شهروندان، در برخی از زمان های حساس شهروندان را به هتل انتقال می‌دهیم تا به لحاظ امنیت هیچ مشکلی بوجود نیاید.
وی با بیان این‌که آینده‌ را در خصوص حمل و نقل عمومی روشن می‌بینیم، گفت: 4 خط در برنامه مترو تبریز و علاوه بر آن یک خط برون شهری برای شهر سهند برنامه ریزی شده است. 
وی در رابطه با موضوع تراموا گفت: تراموا با توجه به اینکه قرار است با مشارکت بخش خصوصی انجام شود، امیدواریم در سال های آینده مورد احداث و بهره برداری قرار گیرد.
وحیدکیا به پيشرفت خطوط مترو اشاره کرد و افزود: پیشرفت خط یک بالای 98 درصد است که نواقص آن تا قبل از بازگشایی مدارس و پایان شهریور تکمیل خواهد شد. 
وی با اظهار تاسف از پیشرفت خط دو مترو گفت: پیشرفت خط دو قابل قبول نیست و هم اکنون تکمیل خط دو جز پروژه های اصلی شهرداری است، پیشرفت فیزیکی این خط زیر 25 درصد است که امیدواریم تا دو سال آینده فاز یک را از قراملک تا استانداری به بهره برداری برسانیم. 
وی درباره این که چه مشکلاتی مانع پیشرفت خط دو شده است گفت: مشکل قراردادی وجود دارد که متاسفانه وضعیت تورمی حاکم در کشور نیازمند بازبینی قرارداد است. 
وحیدکیا سپس به اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مترو پرداخت و گفت: میزان اعتبار لازم برای هر کیلومتر مترو بر حسب برآورد سال گذشته 1400 الی 1500 میلیارد تومان است. 


وی با اشاره به فاینانس خط دو قطار شهری توضیح داد: نامه نهایی فاینانس خط دو مترو از محل اعتبارات دولتی در حال پیگیری است و هیئتی از چین به تبریز آمده است که امیدواریم 420 میلیون دلار از طریق این فاینانس برای خط دو جذب شود.
وی در ادامه ضمن استقبال از سرمایه گذاران بخش خصوصی گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند در خط 4 مترو مشارکت نمایند که برای این خط اعتبار کمتری نسبت به دیگر خط ها نیاز است، از همه سرمایه‌گذاران در این رابطه استقبال می کنیم.
وحیدکیا با تاکید بر این که تمام تلاشمان را می‌کنیم تا پروژه را سر زمان اعلام شده به شهروندان تحویل دهیم، گفت: زمانبندی هایی که اعلام کرده ایم تاکنون بدون تاخیر و راس زمان مقرر تمام شده است تاکنون تنها در یک ایستگاه این مشکل را داشتیم که با دو هفته تاخیر به موعد مقرر رسیدیم.
وی در رابطه با گزارش آژانس خبری تحلیلی نصر در رابطه با مفقود شدن ایستگاه شماره 18 خط دوم متروی تبریز توضیح داد: قرارداد ما در خط دو EPC قرار است توسط پیمانکار انجام داده و تحویل داده شود.
وی ادامه داد: از بابت کاری که پیمانکار در ایستگاه 18 انجام داده شهرداری هزینه ای پرداخت نکرده است، مدیریت آن زمان بعد از بررسی های لازم اقدام به پر کردن ایستگاه مذکور نموده است.
وی سپس به سوالات خبرنگار نصر در رابطه با وضعیت مترو تبریز با سایر کلانشهرها توضیح داد: در خصوص وضعیت مترو تبریز در مقایسه با سایر کلانشهرها، تهران قدیمی ترین مترو و مشهد و بعد از آن اصفهان، شیراز و تبریز است متروهای تبریز، اصفهان و شیراز هم‌زمان آغاز شده و کار های عمرانی هر سه مترو نیز همزمان آغاز شده است.
وی اظهار داشت: شرایط ما در مقایسه با اصفهان و شیراز یکسان است و در هر سه شهر خط یک مترو همزمان تمام شده است.


وحیدکیا در پاسخ به وضعيت اعتبارات مترو تبریز با دیگر کلانشهرها چنین پاسخ داد: در رابطه با اعتبارات مترو، تبریز با دیگر کلانشهرها نیز یکسان است که سال گذشته تلاش هایی شد تا اعتبار مترو تبریز نسبت به دیگر کلانشهرها بیشتر باشد.
وی در ادامه به حادثه حفاری مترو در منطقه عباسی اشاره کرد و گفت: در رابطه با حفاری مترو در منطقه عباسی، دستگاه در لایه های زیرزمینی در حال حفاری بود که در یک مقطع به تغییرات عمده ای می‌رسد و به شبکه تاسیسات می رسد.
وی اضافه کرد: لایه کلا ماسه ای بوده و در عمق 20 متری قرار داشته که TBM همزمان با حرکت تثبیت می‌کند و به لایه زمین می‌رود.
وحیدکیا تاکید کرد: بعضی از زمان ها تغییر فشار در لایه ها وجود دارد که باعث ریزش می شود و بر اساس برنامه ریزی ها در استانداری برنامه ریزی شد تا این پیش بینی ها دقیق انجام شود و امیدواریم دیگر چنین اتفاقی نیفتد، این نوع حوادث معمولا در تمام مترو ها اتفاق می افتد. 
وحیدکیا در پاسخ به آخرین نتیجه سانحه مترو در پایان دور مدیریت قبلی شهرداری گفت: سانحه در ریل هر زمان ممکن است اتفاق بیفتد، اما نحوه برخورد با موضوع مهم بوده و باید علت یابی شود و مردم با اطمینان خاطر از خدمات مترو استفاده کنند.
وی افزود: در آن زمان نیز علل این سانحه بررسی شده و با توجه به اینکه "مترو سیستم" آیین نامه خاص خود را دارد که توسط آن هیئت، علت یابی می شود. 
وی خاطرنشان کرد: تمامی حوادث آن سانحه در قالب پرونده قضایی در دست دستگاه قضا است و منتظر نتيجه این پرونده هستیم.
وی سپس به بحث جذب نیروی جدید در مترو اشاره کرد و گفت: در رابطه با بحث جذب، نیاز های خود را اعلام کرده ایم و تاکنون هیچ نفری در مترو جذب نشده است و اکنون مراحل جذب را پیگیری می کنیم و به 114 نفر نیرو در تعمیر و نگهداری نیازمندیم، نظر اعضای شورا بر این بود تا به این قضیه وارد شویم.
وی ادامه داد: بر اساس این فراخوان نیز در ادامه باز کسری نیرو داریم که در بخش های فنی نیروی جدید جذب کنیم.
وی درباره میزان مسافرپذیری روزانه متروی تبریز گفت: میزان مسافری که فعلا جابجا می شود 25 هزار نفر بصورت روزانه است و نیاز دارد این تعداد افزایش یابد.
وحیدکیا به طراحی ایستگاه ها پرداخت و گفت: در خصوص طراحی مترو ها از لحاظ معماری سه ایستگاه بازنگری شده است و به تبع از فولکلور آذربایجان و معماری خاص و سنتی شهری تبریز الهام گرفته شود، در مطالعات خط دو نیز قرار است تمامی ایستگاه ها از لحاظ معماری برگرفته از تاریخ قدیمی شهر تبریز الهام گرفته شود. 
وی در پایان به تعداد نیرو های سازمان حمل و نقل ریلی پرداخت و افزود: تعداد کارمندان مترو در بخش ساخت یکصد نفر و بهره برداری حدودا 400 نفر است.
انتهای پیام/
پولی از بابت ایستگاه شماره 18 خط دوم متروی تبریز پرداخت نکردیم/ پیشرفت فیزیکی خط دو زیر 25 درصد است محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار