وزیر خارجه اوکراین:

اشتباه مرکل را تکرار نکنید؛ نپذیرفتن کی‌یف در ناتو خودکشی است

1402/04/11 - 16:53 - کد خبر: 95511 نسخه چاپی

نصر: وزیر خارجه اوکراین می‌گوید که ناتو باید از گذشته درس گرفته و مثل ۱۵ سال پیش که به‌دستور صدراعظم وقت آلمان درخواست کی‌یف را رد کرد، این‌بار چنین اشتباهی را مرتکب نشود.

به گزارش نصر، دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین با اشاره به تصمیم آنگلا مرکلا، صدراعظم سابق آلمان که به گفته وی ۱۵ سال پیش مانع پیوستن کی‌یف به ناتو شد، تاکید کرد که این ائتلاف نظامی نباید دوباره آن اشتباه را تکرار کند.
وزیر خارجه اوکراین در گفت‌وگو با شرکت انتشاراتی و رسانه‌ای «اکسل اشپرینگر» مستقر در برلین، خطاب به ناتو گفت: اشتباهی که مرکل در سال ۲۰۰۸ در بخارست مرتکب شد و قویا با هرگونه پیشرفت در عضویت اوکراین در ناتو مخالفت کرد را تکرار نکنید.
کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در سال ۲۰۰۸ از ارائه «برنامه اقدام عضویت/MAP» برای اوکراین خودداری کردند؛ این برنامه نقشه راهی، برای تبدیل شدن به عضو تمام‌عیار این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکاست.
مرکل که در سال ۲۰۲۱ صحنه سیاست را ترک کرد، همواره از مخالفتش با ارائه برنامه به اوکراین دفاع کرده و علاوه بر این، از سیاست‌های قبلی‌اش در قبال روسیه ابراز پشیمانی نکرده است.
کولبا مدعی شد که «پس از پایان جنگ، نپذیرفتن اوکراین در ناتو، برای اروپا به مثابه خودکشی است زیرا این(عدم پذیرش) بدان معناست که گزینه جنگ همچنان روی میز خواهد ماند.»
اوکراین در سپتامبر ۲۰۲۲، چند ماه پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در این کشور، درخواست رسمی خود برای پیوستن به ناتو را مطرح کرد.
اظهارات کولبا در آستانه اجلاس ناتو که قرار است ۲۰ و ۲۱ تیرماه در ویلینیوس، پایتخت لیتوانی برگزار شود، مطرح شده است. مقامات اوکراین گفته‌اند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور در این رویداد شرکت نخواهد کرد مگر آنکه برای اوکراین «مسیری ملموس جهت عضویت» ارائه شود.
ایگور ژوکوا، یکی از مشاوران زلنسکی گفته است: درخواست ما، آغاز فرآیند(عضویت) است.
روسیه همواره با پیوستن اوکراین به ناتو مخالفت و بی‌طرفی و به اصطلاح «سفید بودن» کی‌یف را یکی از شروط صلح پایدار بین این دو کشور همسایه عنوان کرده است.
انتهای پیام/
اشتباه مرکل را تکرار نکنید؛ نپذیرفتن کی‌یف در ناتو خودکشی است نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار