گزارش اختصاصی نصر/

خصوصی سازی اشتباه، علت نابودی برند 35 ساله فروشگاه های رفاه

1402/04/10 - 22:51 - کد خبر: 95445 نسخه چاپی

نصر: یکی از مسئولین فروشگاه های زنجیره ای رفاه گفت: متاسفانه برند رفاه با 35 سال سابقه در نتیجه یک سوء مدیریت نابود شده مدیران این شرکت با سیاست های غلط برخی ابر بدهکاران که در حال حاضر دوران مجازات خود را طی می کنند، شرکت را را ور شکست کرده و سهام این شرکت را نابود کردند.

به گزارش نصر، متاسفانه در روز آغازی هفته گذشته خبر تلخی در تبریز پیچید و حدود 200 نفر از کارکنان فروشگاه های زنجیره ای رفاه به طور ناگهانی تعدیل و به راحتی اخراج شدند. خبری که باعث شوکه شدن کارکنان این مجموعه شد و کارکنان رفاه در یک اقدام جمعی نسبت به این حرکت اعتراض کردند.
پس از این اتفاق یکی از مسئولین فروشگاه رفاه در گفتگو با خبرنگار نصر این اتفاق را مربوط به امروز ندانست و در خصوص نقطه شروع تعدیل گسترده نیرو های این شرکت گفت: شروع مشکلات فروشگاه های زنجیره ای رفاه از سال 95 شروع می شود زمانی که مدیرعامل وقت این شرکت با سیاست های غلط برخی ابر بدهکاران که در حال حاضر دوران مجازات خود را طی می کنند، شرکت را را ور شکست کرده و سهام این شرکت را نابود کردند. بطوریکه 70 درصد سهام شرکت رفاه به راحتی بدست چند نفر افتاد که رفته رفته با خصوصی سازی غیر قانونی این شرکت را به انزوا کشاندند.
وی در ادامه افزود: متاسفانه باوجود وضعیت مطلوب مالی این شرکت، روز به روز بدهی های این شرکت بالا رفته و نتوانستند بدهی های صاحبان املاک و تامین کنندگان را فراهم کنند. در همین زمینه بدهی های مربوط به شهرداری های تبریز پرداخت نشده و در نتیجه فروشگاه رفاه منطقه پل کابلی هم تعطیل شد.
مسئول یکی از بخش های فروشگاه رفاه با بیان اینکه وین مارکت نیز جزء زیر مجموعه های شرکت رفاه محسوب می شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود شرایط بد اقتصادی، فروشگاه های وین مارکت نیز با انبوهی از بدهی ها به زیر مجموعه های رفاه افزوده شده و در یک مدت کوتاه به یکباره 20 شعبه فروشگاهی به تعداد فروشگاه های رفاه اضافه شد و باعث افزایش چند برابری بدهی های این مجموعه شد.
وی با بیان اینکه بارها از طریق سازمان بازرسی کشور این موضوع مطالبه شده است، گفت: متاسفانه باوجود گزارش ها بازرسی قابل قبولی صورت نگرفت و در نتیجه روز شنبه حدود 200 نفر از کار اخراج و حدود 20 شعبه وین مارکت در تبریز تعطیل شد. البته در سطح استان حدود 40 شعبه در طول چند سال اخیر تعطیل شده است و در سطح کشوری نیز حدود 4 هزار نفر از کارکنان این شرکت از کار بیکار شدند.
وی افزود: بر اساس سیاست های این شرکت قرار است تنها 5 فروشگاه دایر بماند و بقیه فروشگاه ها نیز تعطیل شوند. البته شورای تامین استان نیز از مسئولین فروشگاه رفاه توضیحاتی خواستند تا اعلام کنند که اگر ورشکست شده اند نهاد های دولتی ورود کنند. همچنین قرار است با دخالت شورای تامین، بدهی کارکنان تا 48 الی 72 ساعت پرداخت شود. متاسفانه برند رفاه با 35 سال سابقه در نتیجه یک سوء مدیریت نابود شده و پرونده اش بسته می شود. البته با بازگشت سهام این شرکت به بانک ها و شهرداری ها همچون سال های گذشته امکان احیای مجدد وجود دارد و در صورت وقوع این اتفاق بازهم اقشار مختلف اعم از قشر مستضعف می توانند همچون گذشته از خدمات این فروشگاه بهره مند شوند.
حسین فتحی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی پس از این جریان در گفت‌وگویی، با اشاره به جزئیات  این اتفاق، اظهار کرد: فروشگاه زنجیره‌ای رفاه، مشکل کشوری از بابت تعطیلی و تعدیل نیرو دارد و این موضوع تنها مختص استان ما نیست اما در راستای حل مشکل تعدیل نیروی کار این فروشگاه در تبریز، استان ما اقدامات پیشگیرانه را جهت تداوم فعالیت و جلوگیری از تعدیل نیروی انسانی انجام داد.
وی افزود: اکنون در فروشگاه لاله که مرکزیت رفاه تبریز در آنجا است، فعلا هیچگونه تعدیل نیرویی نخواهیم داشت و برابر اعلام مدیریت استانی فروشگاه رفاه، همچنان فعالیت در این فروشگاه ادامه دارد.
وی ادامه داد: برای تداوم فعالیت این فروشگاه نیز بایستی فروشگاه کشوری رفاه نسبت به تامین و تنوع بخشی به کالاها جهت تثبیت اشتغال موجود و فروش بیشتر اقدام لازم را به عمل آورد.
فتحی گفت: یکی از فروشگاه‌های رفاه در پل کابلی تبریز که به صورت استیجاری و مالک آن شهرداری بود، به فروشگاه دیگری واگذار شده است و مقرر شده تا فروشگاه جدید، تمامی کارکنان رفاه را با همان حقوق و مزایا به کار گیری کند و اگر کارگران نیز مشتاق کار در این فروشگاه باشند، هیچ منعی وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: اگر کارکنان تمایلی برای کار در این فروشگاه نداشته باشند، با هماهنگی به عمل آمده به سایر واحدهای تولیدی صنعتی استان معرفی می‌شوند.
وی افزود: تعداد پرسنل فروشگاه رفاه تعدیل شده نزدیک به ۷۰ نفر بوده و مابقی نیز در سایر فروشگاه‌ها و برخی در فروشگاه‌های خرد هم در حال فعالیت هستند.
انتهای پیام/
خصوصی سازی اشتباه، علت نابودی برند 35 ساله فروشگاه های رفاه حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 7 نظر

پاسخ   داود   10 ماه پیش  

بچه های قدیم رو باصنعت اشنا میکردند تا گلیمشو از اب بکشه

پاسخ   جواد   10 ماه پیش  

این همه کارخانه و کارگاه هر روز تعطیل میشند حالا چی شده همه زوم کردند به تعطیلی فروشگاه رفاه

پاسخ   بهرام   10 ماه پیش  

لطفا بفرمایید چه چیزی نابود نشده؟

پاسخ   احسان   10 ماه پیش  

من خانمم داخل رفاه بده تعدیل شده فروشگاه مشهد متاسفانه مدیر رفاه بیشتر از اینکه دنبال کار باشن دنبال مسائل حاشیه هستند کدام خانم چی گفت کدام خانم مطلقه است مخصوصا خانم مطلقه جایگاه خاصی در فروشگاه رفاه مشهد دارن

پاسخ   Hasa   10 ماه پیش  

سلام
در شهر ما هم چندین نمایندگی رفاه مارکت ایجاد شد که متاسفانه همه فروشگاه ها ورشکست شدند وبا ضرر شدید اقدام به جمع آوری کردند وتنها دو تا رفاه مارکت مونده که فکر کنم اونا هم بزودی جمع کنند و حالا ما موندیم و بدهی مالیاتی سنگین
و متاسفانه این شرکت و سهامدار عمده خارج نشینش بدهی انبوهی به تامین کنندگان داره که خدا به دادشان برسه و به نظرم قوه قضاییه باید سریعا و فوری رسیدگی کنه تا مثل سایر پرونده ها متهم هابش با پول اموالی که دارن سریعا میفروشند فرار نکنند

پاسخ   علی   10 ماه پیش  

یعنی مملکت گل و بلبل است!

پاسخ   ایرانی   10 ماه پیش  

مهم اونه که اون خصوصی سازی باید انجام میگرفت مثل نیشکر هفت تپه وهپکو اراک دیگه نتیجه هرچی شد فدای سرشون مگر با اونا چه کردند
پژوهشیار