خبر/

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره قرآن سوزی و ادامه محکومیت‌ها

1402/04/10 - 14:27 - کد خبر: 95414 نسخه چاپی

نصر: دولت‌ها و سازمان‌های اسلامی و عربی و حتی جهانی به سوزاندن قرآن کریم در مقابل یک مسجد در استکهلم سوئد واکنش نشان دادند.

به گزارش نصر، اتحادیه اروپا اعلام کرد، آتش زدن قرآن یا دیگر کتاب‌های مقدس توهین آمیز، غیرمحترمانه و اقدامی تحریک آمیز است‌.
اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: "اتحادیه اروپا در رد قاطعانه سوزاندن قرآن توسط شخصی در سوئد به وزارت امور خارجه سوئد می‌پیوندد. این اقدام به هیچ وجه منعکس کننده دیدگاه اروپایی‌ها نیست."
این اتحادیه افزود، از نزدیک تحولات بغداد را دنبال می‌کند و خواستار آرامش و خویشتنداری است و حملات به ساختمان‌های دیپلماتیک را محکوم می‌کند.
شورای اتحادیه عرب در سطح وزیران خارجه نیز سوزاندن قرآن کریم را در مقابل مسجدی در استکهلم سوئد محکوم کرد.
این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این اقدام توهین آمیز که همزمان با عید قربان مسلمانان انجام گرفت که نماد فداکاری و صلح در دین اسلام است احساسات دو میلیارد مسلمان را در جهان جریحه دار کرده و خشونت و انزجار را ترویج می‌دهد.
این شورا از جامعه بین‌المللی و دولت سوئد خواست، اجازه ندهند چنین اقداماتی تکرار شوند که هدف از آن ایجاد فتنه است.
شورای اتحادیه عرب بر لزوم مقابله با اقدامات خطرناک که اسلام هراسی و اهانت به ادیان را ترویج می‌دهد، تاکید کرد و از جامعه بین‌المللی خواست، چنین اعمالی را جرم و اقدام تحریک آمیز بداند که طبق قانون مجازات دارد.
وزارت خارجه عربستان هم در بیانیه‌ای ارتکاب چنین اعمالی را غیرقابل توجیه دانست و آن را محکوم کرد.
وزارت خارجه اردن هم با صدور بیانیه‌ای سوزاندن قرآن را عملی نابخردانه و خطرناک خواند و خواستار توقف چنین اقدامات غیرمسؤولانه شد. وزارت خارجه اردن سفیر سوئد را احضار کرد.
وزارت خارجه فلسطین هم تجاوز به قرآن کریم از سوی فرد کینه توز تندرو را بیانگر کراهیت و نژادپرستی و تجاوز به ارزش‌ها عنوان کرد.
وزارت خارجه لبنان نیز این حادثه را تجاوز به مقدسات مسلمانان و تحریک آنها دانست و خواستار پایان دادن به این اقدامات تحریک آمیز شد.
وزارت خارجه بحرین هم با صدور بیانیه‌ای این حادثه را محکوم کرده و آن را عملی خصمانه اعلام کرد که احساسات مسلمانان جهان را جریحه دار می‌کند.
وزارت خارجه یمن نیز اعلام کرد، انجام اقدامات تحریک آمیز آن هم در مناسبات اسلامی مقدس باید با مجازات عاملان آن همراه باشد.
وزارت خارجه لیبی هم خواستار اتخاذ اقدامات فوری علیه عاملان این حادثه شد.
تونس هم این حادثه را محکوم کرده و آن را اقدامی تحریک آمیز و اقدامی عامدانه برای جریحه دار کردن احساسات میلیون‌ها مسلمان و تحقیر اعتقادات آنها دانست.
وزارت خارجه الجزایر هم اعلام کرد، این حادثه آهانت به ارزش‌های آزادی است که جوامع انسانی روی آن بنا شده است.
وزارت خارجه عراق در واکنش به این اقدام، سفیر سوئد در بغداد را احضار کرد و از او خواست اقدامات لازم را برای توقف اهانت مکرر به قرآن را به کار بگیرد.
این وزارتخانه اعلام کرد، فردی که قرآن را آتش زده عراقی است و از دولت سوئد خواست سلوان مومیکا را به بغداد تحویل دهد تا مطابق قانون محاکمه شود.
وزیر خارجه عراق، هماهنگی سطح بالایی با همتایان خود در سطح کشورهای عربی، اسلامی و اروپایی و همچنین دبیرکل سازمان ملل درخصوص حادثه آتش زدن قرآن در سوئد دارد.
احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، هماهنگی سطح بالایی با همتایان خود در سطح کشورهای عربی، اسلامی و اروپایی و همچنین دبیرکل سازمان ملل درخصوص حادثه آتش زدن قرآن در سوئد دارد.
براساس بیانیه وزارت خارجه عراق، وی گفت که هدف از این هماهنگی، بسیج تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با اهانت به مقدسات دینی به ویژه حادثه اخیر در استکهلم است.
الصحاف افزود که دیپلماسی عراق به طور فزاینده‌ای اقدام به تشویق همه طرف‌ها برای ایفای نقش در بازبینی قوانین و اقدامات خواهد کرد که مانع از تکرار هرگونه اقدام تنش زا و تحریک پیروان ادیان و مقدسات شود.
فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد شعبی عراق هم سوزاندن قرآن را محکوم و تاکید کرد، تمامی شرائع، قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی احترام به ادیان و عقاید را واجب کرده که اساس پیشرفت ملت‌ها و ستون ثبات محسوب می‌شود.
وی افزود، امیدوار است خردمندان جهان در قبال این تروریسم که تحت پوشش و عناوینی که دروغگویی عاملان آن را فاش کرده، موضع مسئولانه ای بگیرند.
آیت الله سید علی سیستانی، مرجعیت عالی شیعیان عراق در پیامی به سازمان ملل ضمن محکومیت این حادثه شنیع علیه قرآن، اعلام کرد، طی سال‌های اخیر چندین مرتبه در کشورهای مختلف چنین رفتار شرم‌آوری رخ داده بود، اما مساله مورد توجه این است که این بار این اتفاق با مجوز رسمی پلیس سوئد رخ داد؛ آن هم با این بهانه که این اقدام از الزامات احترام به آزادی بیان است! اما قطعا احترام به آزادی بیان به هیچ وجه صدور مجوز چنین رفتار شرم‌آوری را توجیه نمی‌کند؛ رفتاری که نماد تعدی آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است و به ایجاد فضایی مناسب برای اشاعه افکار رادیکالی و اقدامات اشتباه منجر می‌شود.
وزارت خارجه امارات نیز سفیر سوئد را فراخواند و مراتب اعتراض و محکومیت خود را ابلاغ و استفاده از آزادی بیان به عنوان ابزاری برای چنین اقدامات شنیع را رد کرد.
مشاور رئیس امارات در امور بین‌الملل نیز تاکید کرد که ابراز خشم شدید در مواجهه با اقدام جنایتکارانه قرآن سوزی در سوئد، واکنشی طبیعی است.
انور قرقاش، مشاور رئیس امارات در امور بین‌الملل تاکید کرد که ابراز خشم شدید در مواجهه با اقدام جنایتکارانه قرآن سوزی در سوئد، واکنشی طبیعی است.
به گزارش «النهار» قرقاش در توییتی خواستار ساماندهی تلاش‌ها و هماهنگی مواضع جمعی برای ایجاد سازوکاری موثر در حفظ ارزش‌ها و باورهای اسلامی و عرب و نیز مصون سازی جوامع اسلامی در برابر فرهنگ مهاجم که برخی به دنبال ترویج جهانی آن هستند، شد.
این مقام اماراتی روز پنج‌شنبه گفته بود که تجاوز آشکار به عقاید اسلامی به بهانه آزادی اندیشه، موجب ایجاد نفرت می‌شود.
مراکش هم سفیرش در سوئد را به منظور رایزنی و مشورت، تا زمان نامشخصی به رباط فراخواند و مراتب مخالفت خود را با این اقدام به کاردار سفارت سوئد ابلاغ کرد.
همچنین دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد، بنا به خواست عربستان که ریاست دوره‌ای این سازمان را برعهده دارد، یک نشست فوق‌العاده در شهر جده برگزار خواهد شد.
در این بیانیه آمده است: این نشست برای بررسی حادثه سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم در سوئد در روز اول عید قربان رخ داد، برگزار می‌شود.
در این نشست قرار است در خصوص تدابیر مقابله با این اقدامات ناپسند و بیان موضع واحد در برابر هتک حرمت به قرآن کریم گفت‌وگو شود.
این سازمان روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای به شدت این حادثه را محکوم کرده و نسبت به خطر چنین اعمالی هشدار داده بود که اصل احترام متقابل را تضعیف می‌کند.
پارلمان عربی هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، آنچه رخ داده، اقدامی تحریک آمیز علیه مشاعر مسلمانان جهان است.
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب هم با شدیدترین عبارات اجازه دادن مقامات سوئد برای انجام چنین کاری را محکوم کرد و دولت سوئد را مسؤول نتایج و تبعات این حادثه مکرر دانست.
الازهر نیز از هیئت‌های فتوا در جهان خواست، برای تحریم محصولات سوئد فتوا صادر کنند.
جنبش حماس هم سوزاندن قرآن را تحریک مشاعر مسلمانان جهان و تجاوز به اعتقادات آنها دانست و خواستار توقف چنین اقدامات خصمانه شد.
سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم این حادثه را محکوم کرده و گفت، چنین اقداماتی جنگ دینی را شعله ور می‌کند.
سلوان مومیکا، شهروند سوئدی که اصالتا اهل عراق است و روز چهارشنبه نسخه‌ای از قرآن را در مقابل مسجدی در استکهلم به آتش کشید، اعلام کرد، نسخه‌ای دیگر را طی ۱۰ روز آینده می‌سوزاند.
سلوان ۳۷ ساله که از کشورش به سوئد گریخته، گفت، در ۱۰ روز آینده پرچم عراق و یک نسخه دیگر از قرآن را در مقابل سفارت عراق در استکهلم آتش می‌زند.
وی گفت، تاثیر این اقدام را می‌داند و هزاران تهدید به قتل دریافت کرده است.
روز چهارشنبه پس از اینکه پلیس مجوز برگزاری یک تجمع اعتراضی علیه یک دستور قضایی را صادر کرد، سلوان در جریان این تجمع نسخه‌ای از  قرآن کریم را در مقابل مسجدی در استکهلم به آتش کشید.
این نخستین بار نیست که در سوئد که بیش از ۶۰۰ هزار مسلمان زندگی می‌کنند، قرآن به آتش کشیده می‌شود. ۲۱ ژانویه هم یک فرد تندروی دانمارکی یک نسخه از قرآن را نزدیک سفارت ترکیه در استکهلم آتش زد.
انتهای پیام/
نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره قرآن سوزی و ادامه محکومیت‌ها خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار