رئیس بخش مسمومیت بیمارستان لقمان:

مشروبات الکلی تقلبی قابل تشخیص نیست/بیشترین مسمومان در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال

1402/04/10 - 12:34 - کد خبر: 95400 نسخه چاپی

نصر: رئیس بخش مسمومیت بیمارستان لقمان با بیان اینکه مشروبات الکلی تقلبی از روی ظاهر و بو قابل تشخیص نیست، گفت: مراجعه روزانه مسمومیت ناشی از مصرف الکل تقلبی با عوارض چشمی به مراکز درمانی رو به افزایش است و مبتلایان در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند.

به گزارش نصر، مسمومیت بسیاری از افراد با مصرف مشروبات الکلی تقلبی در هفته‌های اخیر در صدر اخبار رسانه‌ها و فضای مجازی قرار گرفت. مراجعه بسیاری از مصرف کنندگان این مواد به مراکز درمانی با عوارض مختلف چشمی و گوارشی و حتی جان باختن برخی از آنها موج نگرانی را در جامعه را به وجود آورد البته پزشکان همواره هشدار می‌دهند که مصرف مشروبات الکلی عوارض جانبی بسیاری به مرور زمان در سلامت بدن ایجاد می‌کند و نوع تقلبی و غیرتقلبی آن تفاوتی ندارد.

مصرف مشروبات الکلی باعث عوارض گوارشی و کبدی می‌شود
رئیس بخش مسمومیت بیمارستان لقمان در این زمینه به خبرنگار حوزه سلامت ایرنا گفت: الکل‌ها مصارف مختلفی دارد؛ یکسری از آنها با نام الکل طبی کاربرد پزشکی دارد و در مراکز درمانی به عنوان ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود، یکسری هم به عنوان مشروبات الکلی که دارای ترکیبات اصلی اتانول است، مصرف می‌شود و براساس مطالعات علمی در درازمدت باعث ایجاد مشکلات گوارشی، کبدی و کم خونی می‌شود.
شاهین شادنیا تاکید کرد: ماده اصلی موجود در مشروبات الکلی، اتانول که از تخمیر طبیعی میوه‌ها یا غلات از جمله انگور یا خرما به دست می‌آید، باعث مسمومیت نمی‌شود بلکه مصرف بیش از حد آن موجب عدم تعادل، پرخاشگری، خواب آلودگی و ناهماهنگی بین عضلات و فعالیت‌های مغزی می‌شود و معمولا این عوارض بلافاصله بعد از مصرف دیده می‌شود.

الکل تقلبی دارای ترکیبات سمی متانول است
وی افزود: در هفته‌های اخیر مراجعه مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی که دارای ماده متانول بود به مراکز درمانی زیاد شد و مبتلایان دچار عوارض چشمی خطرناکی شده‌اند و عوارض ناشی از سوء مصرف با مرگ و میر نیز همراه بوده است.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: متانول موجود در این مشروبات الکلی تقلبی دارای ماده سمی است که از طریق مصرف وارد بدن می‌شود و به مرور باعث کوری، تاری دید و حتی خونریزی در مغز شده و بیمار را به کما می‌برد و با مرگ و میر همراه است.
شادنیا اضافه کرد: مراجعه افراد با علائم مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی به بیمارستان لقمان بسیار زیاد است و چندین مورد مرگ و میر نیز داشتیم. علائم مسمومیت در مصرف‌کنندگان با سردرد شروع می‌شود و سپس دچار کاهش سطح هوشیاری می‌شوند و تعادل بدن بهم می‌خورد.
وی با اشاره به اینکه در آزمایشگاه‌های کشور دستگاه آنالیز سم‌شناسی فراهم است و ترکیبات الکلی قابل شناسایی هستند، تاکید کرد: از افراد می‌خواهیم فریب شایعات در مورد اینکه برای تشخیص تقلبی بودن آن، آتش بزنید یا بو کنید را نخورند زیرا اینها ملاک تشخیص نیست و محلول الکل فقط با دستگاه آنالیز قابل شناسایی است.
شادنیا به افراد به خصوص نوجوانان و جوانان توصیه کرد، مشروبات الکلی دارای عوارض بلندمدتی است که برای سلامتی بسیار مضر بوده و نباید مورد مصرف قرار گیرد.
معاون آموزش سازمان اورژانس تهران نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از افراد به خصوص جوانان به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی دچار عوارض شدید می‌شوند و در برخی از موارد نیز آمبولانس‌های اورژانس بیماران ناشی از این مسمومیت را به مراکز درمانی منتقل می‌کنند.
سعید مهرسروش تاکید کرد: برخی از افراد به صورت گروهی، آگاهانه و برخی ناآگاهانه مواد متانول و اتانول در مشروبات الکلی را با ترکیب می‌کنند که در نتیجه مصرف آن، سطح هوشیاری فرد بسیار کاهش می‌یابد و باید سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود تا اقدامات درمانی لازم و به موقع انجام گیرد زیرا در غیر این‌صورت ممکن است منجر به مرگ فرد شود.
وی بیان اینکه مصرف مشروبات الکلی تخریب کننده سلامت است، تصریح کرد: والدین باید مراقب جوانان خود باشند و آنها را از عوارض مصرف مشروبات الکلی مطلع کنند و البته نقش رسانه‌ها نیز در افزایش آگاهی مردم بسیار موثر است و باید بیشتر به این موضوع بپردازند.
به گزارش ایرنا، در هفته‌های اخیر انتشار خبر مسمومیت با الکل تقلبی در استان‌های مختلف در کشور در صدر اخبار قرار گرفت و به گفته «حسین فاضلی هریکندی» رئیس کل دادگستری استان البرز، تعداد فوتی‌های ناشی از مسمومیت الکل در کرج در هفته آخر خرداد ۱۴۰۲ به ۱۷ نفر رسید.
وی از بازداشت ۹ نفر از متهمان این واقعه خبر داد و گفت: این افراد عوامل اصلی تولید و عرضه مشروبات الکلی هستند که با اضافه‌کردن آب و محلول‌های دیگر به الکل صنعتی متانول، مشروبات الکلی مسموم را عرضه و توزیع می‌کردند.
از سوی دیگر، حادثه مسمومیت ۱۹۱ نفر در استان البرز بر اثر مصرف الکل صنعتی بار دیگر موضوع سوء مصرف این ماده و خطرات آن را به صدر اخبار آورد و همزمان حادثه مشابه دیگری در هرمزگان رخ داد.
محمود حسین پور رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دوم تیرماه اعلام کرد: ۱۹ نفر بر اثر مسمومیت با الکل متانول در استان هرمزگان جان باختند و در سایر استان‌ها از جمله تهران نیز موارد زیادی اتفاق افتاده و منجر به فوت شده است.
انتهای پیام/
مشروبات الکلی تقلبی قابل تشخیص نیست/بیشترین مسمومان در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار