رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی:

توسعه همه جانبه شهرها با حضور زنان در عرصه‌های مختلف محقق می‌شود

1402/04/08 - 19:50 - کد خبر: 95329 نسخه چاپی

نصر: رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: هر قدم موثری که برای حضور بانوان در عرصه‌های مختلف برداشته شود باعث پیشرفت و توسعه همه جانبه شهرها خواهد شد.

به گزارش نصر، فاطمه قاسم پور صبح امروز در سومین نشست بانوان عضو شورای اسلامی شهرها، مدیران و مشاوران شهرداران کلانشهرهای کشور اظهار کرد: حضور زنان در مدیریت شهری از زمان انقلاب شکوهمند اسلامی تا اکنون افزایش یافته است و بانوان توانمند با شبکه سازی در استان می توانند در تربیت افراد موثر و مدیران نقش ایفا کنند.
وی با تاکید بر اینکه اقداماتی موثر خواهد بود که برای مردم ملموس باشد، گفت: فرصت های خدمت مثل باد می‌گذرد و باید نگاه های سیاسی در اقدامات و عمل را کنار گذاشت.
حضور بانوان در سطوح مختلف تصمیم گیری و مدیریتی یک نیاز اساسی است
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران و مشاور امو بانوان رئیس شورای عالی استانها نیز در این جلسه حضور بانوان در سطوح مختلف تصمیم گیری و مدیریتی را یک نیاز اساسی دانست.
سوده نجفی گفت: قبل از انقلاب اسلامی، زنان ما هویت چندانی نداشته و به برکت جمهوری اسلامی چه در ابتدای انقلاب و چه در زمان کنونی، هویت ویژه ای به این قشر بخشیده شده است.
 وی ادامه داد: با این وجود، تعداد زنان در پست های مدیریتی بسیار کم است؛ البته این موضوع تنها منحصر به ایران نمی شود بلکه در سراسر جهان نیز پست های مدیریتی بیشتر در دست آقایان است.
 نجفی افزود: امروز زنان علاوه بر نقش مادری، حضور فعالی در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی دارند که یکی از این عرصه ها را می توان مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهرها دانست.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: حضور بانوان در این عرصه ها نیاز است زیرا زمانی که نیازمند بررسی یک لایحه و طرح در حوزه های زن و خانواده هستیم، حضور بانوان در عرصه های تصمیم گیری می تواند اثرگذار باشد.
 وی با اشاره به تغییر نگاه و رویکرد مدیریت شهری به سمت حوزه های اجتماعی در طول سالیان اخیر گفت: نقش زنان در مدیریت شهری بسیار پررنگ است. ما پارلمان محلی هستیم و این پارلمان می تواند یک تصمیم گیری ملی داشته باشد.
 نجفی با بیان اینکه کلانشهر تبریز می تواند با تصمیم گیری درست الگوی دیگر کلانشهرها باشد، گفت: نقش زنان در شوراهای اسلامی و مدیریت شهری می تواند بسیار اثرگذار باشد. البته زمانی می توانیم ادعا کنیم در این زمینه موفق بوده ایم که شاهد فعالیت یک زن به عنوان شهردار یکی از کلانشهرهای کشور باشیم.

نیازمند بازتعریف در حوزه زنان و خانواده هستیم/ ضرورت توجه به حوزه های فرهنگی در مدیریت شهری
در این بین مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی بر لزوم توجه به حوزه های مختلف فرهنگی در مدیریت شهری تاکید کرد.
زهرا کوهی اظهار کرد: در حوزه زنان و خانواده کشور، نیازمند یک بازتعریف و نگاه جدید با توجه ویژه به مسایل نوپدید اجتماعی هستیم.
 وی با بیان اینکه حتی نقش مدیریتی بانوان هم نیازمند بازتعریف ویژه است، گفت: اگر بخواهیم کنش گری حوزه های مختلف را به بانوان بسپاریم، موفقیت های زیادی به دست می آید. البته باید این گفتمان را جاری و ساری کنیم که زنانی که در لایه های مختلف حضور دارند، می توانند تاثیر گذار باشند.
 کوهی با بیان اینکه بانوان کشورهای دیگر، زنان کشور ما را الگوی خود می دانند، گفت: البته فرصت تعریف این الگوها به وجود نیامده است. گاه در تفاوت سلیقه ها، نتوانسته ایم خودمان هم خوب میدان داری کنیم که این اشکال نیز باید رفع شود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به بالا بودن تجمع بحث های مختلف فرهنگی و اجتماعی در حوزه های شهرداری گفت: اما با این وجود، بی توجهی های زیادی هم وجود دارد چرا که اغلب حوزه های عمرانی و افتصادی نسبت به حوزه های فرهنگی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
 وی ادامه داد: متاسفانه زنجیره انتقال صحیحی از مفاهیم حوزه بانوان شکل نگرفته و شاید بتوان علت این عدم شکل گیری را خود بانوان دانست که باید در این حوزه نیز شاهد برنامه های موثرتری باشیم.
کوهی با اشاره به ضرورت بازتعریف مصادیق موفقیت بانوان گفت: بانویی که امروز توانسته حتی در حوزه خانواده و در نقش همسری و مادری به بهترین شکل وظیفه خود را انجام دهد، الگو است.
وی افزود: بانوانی که در مجلس و شورای اسلامی شهرها فعال هستند باید قوانینی را در حوزه های بانوان به پیش ببرند که با مسایل کف جامعه در بخش بانوان مرتبط باشد.
انتهای پیام/
توسعه همه جانبه شهرها با حضور زنان در عرصه‌های مختلف محقق می‌شود نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار