معاون استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد:

انتخاب و ارزیابی ۵ محور پژوهشی اولویت‌دار استان در سال جاری

1402/04/07 - 22:13 - کد خبر: 95293 نسخه چاپی

نصر: معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری آذربایجان شرقی گفت: محورهای پژوهشی اولویت‌دار استان در سال جاری پنج محور اقتصاد، حفاظت محیط‌زیست، چالش‌های فرهنگی و اجتماعی، حوزه فناوری و هوشمندسازی و چالش‌های آب و انرژی است که بر اساس شاخص‌های ضرورت، کاربردی‌ بودن، میزان انطباق با محورهای اولویت‌دار، استانی بودن و عمومیت و دامنه اثربخشی ارزیابی خواهند شد.

به گزارش نصر، جهانبخش سلمانیان در کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری(آپفن)، گفت: دستگاه‌های اجرایی در پژوهش‌های خود باید این نکته را مدنظر قرار دهند که پژوهش‌های انجام‌ شده تا چه حد در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های مدیریتی تأثیرگذار است.
 وی بر نتیجه‌گرا بودن پژوهش‌ها تأکید کرد و ادامه داد: اگر قرار است پژوهش‌های انجام‌یافته توسط دستگاه‌ها اجرایی نشده و عملی نشوند، بهتر است روی آن‌ها هزینه‌ای انجام نشود.
سلمانیان افزود: باید مشخص شود پژوهش‌های انجام‌یافته تا چه میزان در تصمیم‌گیری‌های مدیران نقش داشته و چند درصد از آنها به مرحله اجرا و عمل رسیده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان شرقی به مولفه‌های توسعه استان اشاره کرد و گفت: باید پژوهش‌هایی در اولویت قرار گیرند که در استان مبنای توسعه قرار گیرند و تمرکز اصلی باید روی این باشد که پژوهش موردنظر را برای چه چیزی می‌خواهیم و چه تأثیری دارد.
وی تأکید کرد: پژوهش‌ها را باید از لحاظ کیفی و قابلیت تبیین به مرحله‌ای برسانیم که واقعاً مفید و در جامعه تأثیرگذار بوده و به نقطه‌ای برسد که پژوهش‌ها عملیاتی و کاربردی باشند.
وی به موانع موجود در این کار اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که این پژوهش‌ها به سرانجام نمی‌رسد، این است که بعضاً برخی دستگاه‌ها به کاری که می‌کنند اعتقادی ندارند و علاقه‌ای از خودشان برای انجام کار از خود نشان نمی‌دهند.
سلمانیان به  عملکرد دستگاه‌های استان در حوزه پژوهش تأکید کرد و گفت: تمرکز ما در سال جاری این است که دستگاه‌های از عملکرد خودگزارشی تهیه کرده  و در گزارش خود اشاره کنند که در پژوهش‌های خود در کدام تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های دستگاهشان استفاده کرده‌اند.
وی به استفاده از مراکز علمی کاربردی در انجام پژوهش‌ها تأکید و عنوان کرد: جای یک برنامه تلویزیونی برای تثبیت و کارگروه آپفن در جامعه خالی است؛ بنابراین نهادهای مسئول این موضوع را در اولویت قرار دهند تا از فعالیت‌های آپفن در چند سال اخیر برنامه‌هایی تهیه و تولید شود تا یک مطالبه عمومی در سطح جامعه ایجاد شود.
انتهای پیام 
انتخاب و ارزیابی ۵ محور پژوهشی اولویت‌دار استان در سال جاری خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار