نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

تذکره ها اسناد مهمی برای تدوین تاریخ اند

1402/04/07 - 15:41 - کد خبر: 95276 نسخه چاپی

نصر: نماینده‌ ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی گفت: می‌توان از طریق محتوای تذکره‌ها، اوضاع تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر عصر را نیز شناخت، چرا که شعرا همانند یک آینه‌، اوضاع و احوال زمان خویش را بازتاب می‌دادند.

به گزارش نصر، آیت الله سید محمدعلی آل هاشم، در آیین رونمایی از کتاب «تذکره‌ نواب» در دانشگاه تبریز تذکره را به معنای بیدار ساختن شخص غافل و پند و اندرز خواند و و گفت: تذکره‌های در حقیقت مهم‌ترین منابع آشنایی با آثار و زندگی شعرا هستند.
وی افزود: تذکره ها موجب زنده نگه داشتن نام سخنوران در طول تاریخ می‌باشند و سیر تحول شعر ادب فارسی از گذشته تاکنون را در بردارند. علاوه  بر این در تذکره ها به اوضاع سیاسی و تاریخی هر اثر می توان پی برد، زیرا شرح حال شعرا با رویدادهای اجتماعی و سیاسی دوران خود پیوند دارد.
صفر نصراله‌زاده، در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کتاب «تذکره‌ نواب» گفت: این کتاب یک اثری ارزشمند برای انتقال ارزش‌های ادبی، مردم‌شناسی، فرهنگی و اجتماعی حوزه‌ی قفقاز است و چاپ این قبیل کتاب‌ها در دانشگاه باید تداوم داشته باشد و علم و دانش را به عنوان زبان مشترک، عاملی تاثیرگذار بر استحکام روابط فرهنگی با کشورهای همسایه است.
طی این مراسم محمدعلی پرغو، رئیس موسسه تاریخ و فرهنگ ایران که در تصریح و تحقیق و بازنویسی کتاب حاضر با همکاری هادی هاشمیان، به عنوان پژوهشگر همکاری داشتند، درباره کتاب تذکره نواب توضیحات بیشتری ارائه داد.
 وی افزود: منطقه قره باغ به خاطر اعتلای فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در اوایل قرن بیستم فعالیت‌های بزرگی در آنجا صورت گرفته که موجب به عرصه رسیدن چندین شاعر و ادیب پرآوازه شده است که میرمحسن نواب در این تذکره به آنها پرداخته است. 
پرغو گفت: اهمیت این کتاب علاوه بر پرداختن به شرح حال شعرا و علمای قره باغ، به خاطر اشاره به تاریخ مردم منطقه قفقاز می‌باشد که در واقع به شرایط اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و روحیه ملی آنها اشاره شده است و همین تاکید بر اشتراکات دینی با توجه به شرایط کنونی کشور، این کتاب را حائز اهمیت می کند.
بر اساس این گزارش؛ کتاب «تذکره نواب» اثر میرمحسن نواب‌قره‌باغی، توسط دکتر محمدعلی پرغو، عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه تبریز و رئیس موسسه‌ی تاریخ و فرهنگ ایران و دکتر هادی هاشمیان در ۲۴۲ صفحه تصحیح، بازنویسی و نشر شده و توسط انتشارات دانشگاه تبریز به چاپ رسیده است.
انتهای پیام/
تذکره ها اسناد مهمی برای تدوین تاریخ اند نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار