وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

۲۵ میلیون ایرانی در فصل بهار در برنامه‌های فرهنگی هنری کشور شرکت کرده‌اند

1402/04/07 - 13:54 - کد خبر: 95266 نسخه چاپی

نصر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نظام حکمرانی فرهنگی و هنری قدیمی ما نیاز به بازتعریف دارد. وقتی این صحبت را می‌کنیم، ممکن است یکی سوءاستفاده سیاسی کند و بگوید صدا و سیما مرجعیتش کاهش یافته است، در حالی که صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد و دستگاه‌های فرهنگی و هنری با فناوری‌هایی مواجه هستند که با سرعت بالا دارد خود را تحمیل می‌کند.

به گزارش نصر، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: امروز گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور در فصل بهار را تقدیم می‌کنم. برآوردهای دقیق ما بر اساس سامانه‌های ثبت حضور افراد نشان می‌دهد که در فصل بهار نزدیک به ۲۵ میلیون ایرانی در برنامه‌های فرهنگی هنری کشور شرکت کرده‌اند و این فقط برای فصل بهار است و این یک عدد بسیار خوب و غیر قابل مقایسه با همه ادوار گذشته است.
وی افزود: به عبارت دیگر بهار ۱۴۰۲ پررونق‌ترین  بهار در حوزه فرهنگ و هنر بوده که جا دارد از همکاران حوزه فرهنگ و هنر و مردم فرهنگ دوست کشور که با حضور پر نشاط خود در فعالیت‌های فرهنگی و هنری پرنشاط‌تر از همیشه در فصل بهار برای این حوزه تجربه جدیدی را رقم زده‌اند، تشکر کنم.
وزیر ارشاد گفت: ما آیین نامه بند ه تبصره ۹ را هم به تصویب دولت رساندیم که اتفاق بسیار مهمی برای حوزه فرهنگ و هنر است و بانک‌ها و شرکت‌های دولتی را موظف می‌کند که یک درصد از هزینه‌های خود را با نظر کارگروهی که زیر نظر وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود، هزینه کنند. این اتفاق انقدر در حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی مهم است که خیلی از دوستان دانشگاهی ما مسائل اقتصاد فرهنگ را به قبل و بعد از تصویب این قانون در مجلس و آیین‌نامه تکلیفی در دولت تقسیم می‌کنند. امیدواریم بتوانیم با همکاری دستگاه‌های همکار در این موضوع و همکاری نهادهای مرتبط فصل جدیدی را برای فرهنگ و هنر کشور با نشاط‌تر و رعایت همه هنجارهای قانونی و شرعی رقم بزنیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کمیته سه ماهه قرار است دستور العمل نظارت ساترا را فراهم کند؟ گفت: خیر، نظارت بر کل فرایند صوت و تصویر فراگیر بخش‌های مختلفی دارد. ما صوت و تصویر فراگیر را با نمایش سریال‌های خانگی اشتباه گرفتیم و در آیین نامه این جزییات مشخص می‌شود. الان یک تفکیک کار بین نهادها مشخص شده تا قانون آن ظرف سه ماه آماده شود.
اسماعیلی با بیان اینکه نمایش خانگی، سینما و تلویزیون حداقل‌های قانونی‌اش برای نظارت یکی است، گفت: مگر درصدا و سیما می‌توانیم خانم بدون حجاب و برخی جرایم و صحنه‌های خشن را نشان دهیم که در شبکه خانگی نشان دهیم، شوراهای نمایش این تشخیص را می‌دهند و همان‌ها هم این کار را انجام می‌دهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه صدا و سیما مرجعیت رسانه‌ای افکار عمومی را دارد؟ گفت ما در یک همایش عملی صحبت می‌کردیم و از دغدغه‌هایی که فناوری‌های نوین ایجاد کردند، صحبت می‌کردیم. این‌ها در یک دهه اخیر باعث تضعیف نظام حکمرانی معمولی و سنتی ما شده است. در روزنامه‌ها ششصد و هفتصد شمارگان داشتیم اما الان متوسط به چند هزار تا رسیده است و در مورد آگهی‌های روزنامه‌ها فقط دویست سیصد صفحه داشتیم که الان دیگر نداریم. این نظام حکمرانی فرهنگی و هنری قدیمی ما نیاز به بازتعریف دارد. وقتی این صحبت را می‌کنیم، ممکن است یکی سوءاستفاده سیاسی کند و بگوید صدا و سیما مرجعیتش کاهش یافته است، در حالی که صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد و دستگاه‌های فرهنگی و هنری با فناوری‌هایی مواجه هستند که با سرعت بالا دارد خود را تحمیل می‌کند.
وی گفت: رهبر انقلاب در جلسه تنفیذ حکم رییس‌جمهور گفتند که نیاز به بازآرایی رسانه‌ای داریم و در ۱۴ خرداد گفتند در هوش مصنوعی و اقتضائات جدید باید ورود کنیم.
اسماعیلی ادامه داد: یک وقتی سریال‌های صدا و سیما هفتاد هشتاد درصد بیننده داشت امروز با رقبایی که هست این میزان کاهش یافته و این روند در رسانه و روزنامه هم هست و این تفاوت‌ها را باید ببینیم و همه در نظام حکمرانی فرهنگی کشور نیاز داریم به فناوری‌های نو توجه کنیم، اگر بخواهیم با روش سنتی کار کنیم عقب می‌مانیم.
وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره کارخانه مشترک تولید کاغذ ایران و ونزوئلا تصریح کرد: این کارخانه را کشور ونزوئلا به دلیل آب و هوای معتدل و متناسبی که دارد و کشور سرسبزی است، ۴۰۰ هکتار جنگل برای آن اختصاص داده و تمام ماشین آلات آن وارد شده است.
وی ادامه داد: اکنون بحث مدیریت اجرایی فنی و سرمایه در گشت آن مطرح است. ما در توافقی که با وزیر فرهنگ ونزوئلا داشتیم، قرار شد گروه فنی ما در روزهای آینده به این کشور سفر کند و از امکانات فنی کارخانه مذکور بازدید کنند.
اسماعیلی گفت: آورده ما درباره کارخانه مشترک تولید با ونزوئلا یک بخش سرمایه در گردش است و بخشی دیگر دانش مدیریتی و فنی خواهد بود. این دو با هم در کنار امکانات فراهم شده در این کارخانه تلاش می‌کنیم تا در کوتاه‌ترین زمان از آن بهره‌برداری کنیم. هم یک امکان بسیار خوبی را در کشورهای آن منطقه برای بازار آن داریم و هم قادر خواهیم بود بخشی از نیاز کشور به کاغذ را از این طریق تامین کنیم.
انتهای پیام/
۲۵ میلیون ایرانی در فصل بهار در برنامه‌های فرهنگی هنری کشور شرکت کرده‌اند ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار