در جمع خبرنگاران عنوان شد:

تشریح آخرین وضعیت مجتمع آبرسانی ستارخان ورزقان

1402/04/06 - 10:36 - کد خبر: 95190 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی آخرین وضعیت مجتمع آبرسانی ستارخان ورزقان را تشریح کرد.

به گزارش نصر، محمد خانی صبح سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی به ۷۴ نقطه شهری و دو هزار و ۷۰۰ نقطه عشایری و روستایی با جمعیتی بالای چهار میلیون نفر خدمت ارائه کرده که ظرفیت آب‌رسانی ما ۱۵ میلیون متر مکعب بر ثانیه است.
وی ادامه داد: آب چهار شهر شامل تبریز، مرند، بخشایش و سهند سر به سر اداره می‌شود که وضعیتی شکننده داشته و امکان تولید آب بیشتری نیست و برابری تولید و مصرف حاکی از شکننده بودن وضعیت است، اما تمام تأسیسات ما شبانه‌روزی کار می‌کنند و در بقیه شهرها وضعیت مطلوب است.
وی افزود: امسال هم اگر مردم همراهی کرده و در مصارف خود و مصارف غیر ضرور جلوگیری کنند نه تنها در این چهار شهرستان بلکه در تمام‌نقاط می‌توان تابستان را به خوبی سپری کرد.
خانی در خصوص میزان بارندگی‌ها خاطرنشان کرد: وضعیت بارندگی علیرغم وجود سیلاب، ۱۵ درصد نسبت به نرمال کمتر است به‌ویژه اینکه بارندگی نقطه‌ای بوده و باعث شده چهار سد ما وضعیت چندان مناسبی نداشته باشند و سدهای ارسباران و نهند وضعیت خوبی ندارند و در حالت ذخیره‌ای هستند.
وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم دیدگاه دولت نسبت به بحث محیط زیست و آب متفاوت بوده و باعث شده پروژه‌های آبرسانی شتاب بیشتری یابند و پیشرفت خوبی داشته باشند.
مدیرعامل شرکت آب فاضلاب آذربایجان شرقی به بهره‌برداری از طرح آبرسانی به میانه از سد گرمی چای اشاره کرد و گفت: کیفیت آب شرب به این شهرستان به مرور بهتر خواهد شد.
خانی ادامه داد: این طرح به صورت مرحله‌ای افتتاح شده و خط انتقال قبلی هنوز از مدار خارج نشده است که با بهره‌برداری کامل از طرح، خط قبلی از مدار خارج و کیفیت آب مطلوب‌تر می‌شود.
وی افزود: البته در حال حاضر آزمایشات نیز نشان می‌دهد که سختی آب میانه ۵۰ درصد کاهش یافته و این سختی روند کاهشی خواهد داشت.
خانی با بیان اینکه سال گذشته آبرسانی به ۴۰۰ روستا با تانکر انجام شد، متذکر شد: این رقم در سال جاری روند کاهشی داشته و پیش بینی می‌کنیم کمتر از ۱۰۰ روستا در طول تابستان با تانکر آبرسانی شود، البته این موضوع ارتباط مستقیمی با میزان بارندگی‌ها دارد.
خانی همچنین به رعایت الگوی مصرف از سوی شهروندان تاکید کرد و گفت: الگوی مصرفی که در حال حاضر برای مشترکان در نظر گرفته شده مشکلاتی دارد از این رو به شورای عالی اقتصاد پیشنهاد داده‌ایم تا الگوی مصرف بر اساس نفر تعیین و تعریف شود نه خانواده؛ البته ۶۵ درصد مشترکان در آذربایجان شرقی الگوی مصرف را رعایت می‌کنند.
وی به اتلاف ۲۱.۶ درصدی آب در استان اشاره کرد و گفت: استاندارد اتلاف آب در دنیا ۱۵ درصد است که تلاش می‌کنیم ما نیز به این رقم دست یابیم.
وی در ادامه در رابطه با آبرسانی مجتمع ستارخان ورزقان اضافه کرد: مجتمع ستارخان یکی از بزرگترین پروژه‌های آبرسانی استان است که یک‌جا نزدیک ۸۸ روستا را تحت پوشش قرار داده و ۱۳۰ کیلومتر لوله کشی، ۳۴ مخزن و ۱۴۰ میلیارد تومان هزینه شده و ۱۰۰ میلیارد تومان هم نیاز دارد و تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت داشته و می‌تواند امسال به پایان برسد و به هزینه نیاز دارد.
خانی ادامه داد: در مرحله دوم جهاد آبرسانی در سفر دوم ریاست‌جمهوری ۵۰ میلیارد تومان و ۵۰ روستای دیگر اضافه شد و ۵۵۰ روستا تنش آب دارند و باید مشکل آنها برطرف شود و پروژه‌ها در انتهای کار هستند که مستلزم تأمین مالی برای اتمام کار است.

۴۱۰ روستای استان در قالب طرح جهاد آبرسانی از نعمت آب برخوردار می‌شوند
مجری طرح‌های جهاد آبرسانی آذربایجان شرقی گفت: در مجموع ۴۱۰ روستای استان در قالب طرح جهاد آبرسانی از نعمت آب برخوردار می‌شوند و این طرح در تمامی شهرستان‌های استان در دست اجراست.
سید رضا حسینی به طرح مجتمع آبرسانی ستارخان ورزقان اشاره کرد و گفت: در این طرح ۱۱۰ کیلومتر لوله گذاری انجام شده و تصفیه خانه آن ۶۰ درصد پیشرفت دارد.
وی به مجموع اعتبارات جذب شده در سه طرح آبرسانی ستارخان ورزقان، آلمالو هشترود و قشلاقات کلیبر اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۴ میلیارد تومن جذب کردیم و برای سال ۱۴۰۱ نیز از محل محرومیت‌زدایی که ۱۰۰ میلیارد تومان بود ۲۷ میلیارد تومان، ۲۸ میلیارد تومان از بودجه عمومی و ۳۵ میلیارد تومان از مسئولیت‌های اجتماعی مس سونگون جذب شده است.
وی بیان کرد: مس سونگون همچنین تعهد کرده تا از محل مسئولیت‌های اجتماعی ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای این طرح اختصاص دهد.

نقش مهم بسیج سازندگی در پروژه‌های آبرسانی آذربایجان‌شرقی
حامد محمدی، ناظر پروژه نیز در رابطه با مخزن موجود در روستای دوریق، افزود: این روستا ۹۵ خانوار داشته و مخزن روستا ۷۵ متر مکعب ظرفیت دارد و آب آشامیدنی پایدار ندارد و در سایه این پروژه به آب پایدار می‌رسند و امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسد و ۲۵۰ میلیارد تومان در طرح بسیج آبرسانی سه شهرستان هزینه شده است و با همکاری بسیج سازندگی و دیگر پیمانکاران به اتمام می‌رسد.
انتهای پیام/
تشریح آخرین وضعیت مجتمع آبرسانی ستارخان ورزقان خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار