خبر/

نهمین همایش ملی پژوهش و تحلیل آثار و اندیشه های حکیم نظامی گنجه ای در تبریز به کار خود پایان داد

1402/04/05 - 15:42 - کد خبر: 95154 نسخه چاپی

نصر: نهمین همایش ملی پژوهش و تحلیل آثار و اندیشه های حکیم نظامی گنجه ای در تبریز برگزار شد.

به گزارش نصر، نهمین همایش ملی پژوهش و تحلیل آثار و اندیشه های حکیم نظامی گنجه ای در محل کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد. محمد علی سلیمانی، دبیر انجمن معلمان ادبیات فارسی استان به سخنرانی پرداخت و با بیان تعاریف متنوع هنر به عنوان اکسیر زندگی و.. هنر را علت ماندگاری ملت ها خواند.
وی در ادامه به هنرمند فقید محمد واعظی، نقاش و خطاط اهل هشترود اشاره کرد و با تحسین هنر خطاطی وی، او را هنرمندی خواند که هفت مرحله عشق را در سه مرحله شگِفتگی در مسائل عالم، شیفتگی در اقسام هنر و زیستن و شکفتگی طی کرده بود و نمونه ای از یک عاشق پریشان در عالم هنر بود که در حافظه تاریخ ایران ماندگار و ابدی است.
رفیعه محمدی، عضو هیات علمی موسسه فرهنگی هنری حکیم نظامی نیز در راستای تحلیل آثار و اندیشه های حکیم نظامی، جلوه‌های عاشقی را در منظومه‌های وی مورد بررسی قرار داد.
وی بهترین راه معرفی و تحلیل یک شاعر را مطالعه آثار او دانست و درهمین باب، در عاشق شناسی نظامی، هفت ویژگی عاشق را با تکیه بر عشق مجنون برشمرد و اظهار کرد: غزل گویی و شاعری عشاق که از ویژگی‌های ممتازی است که عشق بدان می‌انجامد.
محمدی ادامه داد: این هنر نمایی نظامی با کلماتی است که در مضمون یکی هستند و در صورت مختلف، آفرینش شخصیت های متفاوت ولی از منظر عاشقی یکسان که با کلام نظامی به هر شکلی که او خواسته مجسم شده و شکل گرفته اند. هنر ما،  شناختن او نه فقط در قالب مقالات و زندگی نامه و... بلکه خواندن آثار او، خارج از محیط آکادمیک دانشگاه است و همین شاعر را زنده و تاثیرگذار نگه می دارد.
در پایان این مراسم از کتاب «حماسه هنر» رونمایی شد که به کوشش علی مولوی در راستای معرفی استاد محمد واعظی و تاثیرگذاری وی در جامعه هنر گردآوری شده است. این کتاب برای بار دوم منتشر شده و علی مولوی آن را تولد دوباره محمد واعظی خواند و گفت: محمد واعظی عاشق بود و پای از زندان دنیای خود بیرون نهاده بود و اکنون جاودانی هنر پس از وفات او با ماندگاری آثار ارزشمندش به اثبات رسیده است.
انتهای پیام/
نهمین همایش ملی پژوهش و تحلیل آثار و اندیشه های حکیم نظامی گنجه ای در تبریز به کار خود پایان داد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار