سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی؛

چهار محصول در برنامه خوداتکایی وزارت جهاد کشاورزی/نمی‌توانم در مقابل واردات یک تنه بایستم

1398/09/24 - 17:15 - کد خبر: 9514 نسخه چاپی

نصر: سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه موضوع تغییر قیمت خرید تضمینی گندم در شورای اقتصاد مطرح نیست، گفت: محصول گندم دانه‌های روغنی، جو و پنبه در برنامه‌های خوداتکایی وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

به گزارش نصر به نقل از فارس، عباس کشاورز سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری برنامه‌های وزارتخانه را تشریح کرد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی حدود یک ماه پیش استعفا کرد و دقیقاً زمانی که مجلس می‌خواست پای حجتی را برای استیضاح به مجلس بکشاند، رئیس جمهور با استعفای وی موافقت کرد و بسیاری این تعبیر را کردند که حجتی برای فرار از استیضاح استعفا کرد.
عباس کشاورز در ابتدای این نشست با خبرنگاران اتمام حجت کرد که سؤالاتشان در مورد گذشته نباشد و همه سؤالات درباره حال و آینده شود. 
وی در ابتدا گفت: فارغ از هر گونه اتفاقات که برای کشاورزان به ویژه گندم‌کاران افتاده از همه آنها تقاضا می‌کنم که همچنان به کشت گندم بپردازند چرا که این محصول اساسی و استراتژیک است و امنیت غذایی در گرو تولید این محصول است.
سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی همچنین اشاره کرد که رشد تولید امسال محصولات کشاورزی در 6 ماهه نخست افزایش پنج درصدی نسبت به مشابه سال قبل داشته و اتفاقات اقلیمی از قبیل سیل که در کشور اتفاق افتاد به نفع بخش کشاورزی تمام شده به نحوی که تولید برنج برای اولین بار به علت فراوانی آب در مخازن سدها رکورد جدیدی را ثبت کرد.
سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد که باید تولید تقویت شود و رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در راستای پایداری تولید باشد که این شامل تأمین امنیت غذایی، ترویج فضای کسب و کار و توجه به محدودیت کار خواهد بود.
وی همچنین از همه مسئولان بخش کشاورزی تقاضا کرد که هیچ پروژه‌ای را بدون در نظر گرفتن مسأله آب اجرا نکنند و یا نظریه‌پردازی در این باره انجام ندهند.
سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه همه پروژه‌ها باید بر اساس برنامه و یک مدل فرایندی باشد، گفت: به تجربه ثابت شده که اقدامات مقطعی کارساز نیست و کشاورزی کار اقتصادی است بنابراین همه جوانب اقتصادی آن باید در نظر گرفته شود.
کشاورز در ادامه با بیان اینکه فضای توسعه افقی کشاورزی تقریباً صفر شده است،‌گفت: باید رویکرد ما به افزایش عملکرد و بهره‌وری با اولویت بالا بردن راندمان آب باشد البته در بهره‌برداری از آب‌های مرزی هم که در گذشته کارهای بهتری بایدانجام می‌شد لازم است به نحو مطلوب‌تری عمل کنیم.

الگوی کشت برای اجرا نهایی شد
وی در بخش دیگری از سخنان خود از نهایی شدن الگوی کشت خبر داد و گفت: حدود 5 سال است این طرح مراحل کارشناسی، اعمال‌نظر محققان و کارشناسان هواشناسی را گذرانده و تقریباً آماده اجرا است و خیلی طول نمی‌کشد که این الگوی کشت اجرایی بشود.
سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه خودکفایی کشاورزی ادامه خواهد یافت، ‌گفت: در برنامه وزارت جهاد کشاورزی چند محصول جدید هم به برنامه خوداتکایی اضافه شده است که از آن جمله دانه‌های روغنی، جو و پنبه است. همچنین وزارت جهاد کشاورزی قرار است به تولید در گلخانه‌ها توجه بیشتری داشته باشد.
وی همچنین تاکید کرد: اصلاح الگوی علوفه هم از ضروریات این بخش است که با همکاری معاونت امور دام اجرایی برای افزایش تولید شیر اجرا می‌شود که 3 تا 4 پایلوت هم در کشور انجام شده است.
به گفته «کشاورز»، طرح صیانت از جنگل، حفظ‌ کاربری اراضی از خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی است و برای برون‌رفت از مشکلاتی که در این بخش وجود دارد کارهای تحقیقاتی و پژوهشی مشکل‌گشا است.
وی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: شاید در گذشته ظرفیت‌های خوبی در شیلات ایجاد نشده بود که نمی‌خواهم خیلی به عقب برگردم، اما ظرفیت‌های جدیدی در بخش شیلات ایجاد شده است که باید از این بخش استفاده بیشتری شود.
کشاورز جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش ماده آلی و همچنین پرداختن به رابطه آب و خاک و اقلیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دو عامل مهم و اساسی برای افزایش تولید در مناطق دیم عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های بسیار مناسبی در بخش دیم وجود دارد که باید از آنها استفاده بهینه شود.
سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اشاره کرد که تولید کشاورزان باید بر اساس تقاضا باشد در حالی که کشاورزان ما بدون آنکه توجهی به تقاضا داشته باشند تولید می کنند و نتیجه آن می‌شود که کشاورزان در سال‌های مختلف در برخی محصولات با مازاد تولید مواجه شده و مجبور می‌شوند محصول خود را به قیمت‌های پایین‌تری بفروشند.
خبرنگار در واکنش به این اظهارات سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی گفت: چطور می‌توان از کشاورزان انتقاد کرد که گوجه‌فرنگی که کیلویی 10 هزار تومان به فروش می‌رود را نکارند و به جای آن دانه روغنی که کیلویی سه هزار تومان است بکارند و یا به جای کشت خربزه و هنداونه که سودآوری خوبی دارد گندم بکارند. راهکار همه اینها در اجرای طرح الگوی کشت است که 10 سال است روی میز دولت جا خشک کرده است و یا آمارهای وزارت جهاد کشاورزی که معمولا با تاخیر یک ساله منتشر می‌شود که البته پیش از این این تاخیر دو ساله بود، بنابراین کشاورز هیچ اطلاعاتی قبل از کاشت ندارد.
خبرنگار پیشنهاد کرد، وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با به روز کردن آمارها خود در شرایطی که اکثر کشاورزان دسترسی به موبایل و کامپیوتر دارند، به آنها در کشت بهینه کمک کند. به روزرسانی این آمارها در فصل کشت می‌تواند به صورت حداقل هفتگی باشد که در این صورت کشاورز در فضای تاریک قدم بر نخواهد داشت.
سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار گفت: سامانه‌ای را طراحی کردیم که مراحل آخرش را برای رصد سطح زیر کشت انجام می‌دهد که به زودی رونمایی خواهد شد و از خبرنگاران برای این رونمایی دعوت خواهیم کرد.
کشاورز در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: من در این وزارتخانه به دنبال جوانگرایی و استفاده از ظرفیت بیشتر زنان هستم؛ چراکه ما آنچه را که بلد بودیم تا همین اندازه بود و باید فضا را برای نسل جدید آماده کنیم.
وی چند توصیه هم در بخش کشاورزی داشت؛ نخست اینکه هر کسی در حوزه کشاورزی نظری داشته باشد مشاوره آنها را قبول خواهم کرد و به دنبال جذب حداکثری ایده‌ها و نظرات و مشاوره‌ها هستیم. دوم اینکه بنایی برای شکایت از رسانه‌ها ندارم، اما خواهش من این است که رسانه‌ها هم به جای نقد قضاوت نکنند، ‌البته در انجام نقد همه آزادند و هر نقدی را که داشته باشند می‌توانند انجام دهند اما اجازه بدهند قضاوت را مخاطبان داشته باشند.
سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: همه تصدی‌گری‌ها را در بخش کشاورزی به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد.

واردات سرکوبگر تولید است و ما نمی‌توانیم جلوی آن یک تنه بایستیم
کشاورز با بیان چند ابهام در بخش کشاورزی گفت: من نگران وارداتم. واردات سرکوبگر تولید داخلی است اما به عنوان مسئول تولید نمی‌توانم در مقابل تصمیم‌های وارداتی یک تنه بایستم.
وی گفت: مواردی بوده که بیش از نیاز یک سال کشور برنج یا شکر وارد شده است و اینها همه نگران‌کننده است و به تولید ضربه می‌زند.
کشاورز در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برخی متاسفانه کالا را با تکنولوژی اشتباه می‌گیرند، ما در زمینه تکنولوژی نیازمند مبادله هستیم. فرض کنید ارقام چغندر قند ما ظرفیت 42 تن دارد. اگر این کشاورزی بدون استفاده از رانتی بذر خارجی خوب بخرد و به جای 42 تن، 56 تن بردارد به نفع ملی است. مثلا در بحث سبزی و صیفی وابسته هستیم. اگر بذر مناسب وارد کنیم و تولید چند برابری داشته باشیم به نفع کشاورزیان و منافع ملی است.
وی ادامه داد: در حالی که واردات شکر ما 1.6 میلیون تن بود، با این تغیر رویه توانستیم واردات را به 600 هزار تن کاهش دهیم. ما 400 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در واردات داشتیم در عوض 23 میلیون دلار بذر وارد کردیم که به هر حال این نشان می‌دهد که تکنولوژی استفاده از بذر مناسب به نفع کشور بوده است.
کشاورز همچنین در مورد محصولات تراریخته هم توضیح داد و گفت: بیوتکنولوژی همه‌اش تراریخته نیست. بسیاری از داروهایی که استفاه می‌شود، بیوتکنولوژی است و موارد استفاده خیلی وسیعی دارد که کشاورزی بخش کوچکی از آن را شامل می‌شود و تاکنون یک کیلوگرم بذر یا محصول تراریخته در اراضی کشور کشت نشده است. محصولات تراریخته قانونی دارد که هر کس بخواهد وارد کند یا کشت کند باید طبق آن قانون عمل کند.
سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی گفت: من نظر منفی یا مثبت در زمینه تراریخته ندارم و اگر محصولی با طی کردن مراحل قانونی تولید یا وارد شود آن موقع در باره آن بحث می‌کنیم.

الگوی کشت آماده اجرا شد
کشاورز در پاسخ به این سوال که آیا شرایط با توجه به خرده‌پا بودن کشاورزی کشور مقدمات اجرای طرح الگوی کشت فراهم است، گفت: برای تدوین این طرح زحمات زیادی کشیده شده و تقریبا آماده اجرا است اما چند مشکل دارد؛ نخست اینکه باید تکلیف واگذاری عرصه و صادرات به تشکل‌ها مشخص شود. دوم اینکه نظام تولید قراردادی اجرایی شود و سوم اینکه تفاهم‌نامه سیاست‌های حمایتی باید برای اجراکنندگان طرح الگوی کشت مشخص شود.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران تولید گندم را کافی دانست و گفت: اگر خرید به اندازه کافی انجام نشده مکانیزم خرید را باید اصلاح کنیم وگرنه تولید گندم در حد کافی بوده است.
کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگاران در باره تاثیر نوسانات ارز و گرانی سوخت برای فعالیت‌های کشاورزی گفت: تغییر نرخ ارز به نفع کشاورزی و تولید است. سال‌هاست که نرخ ارز پایین نگه داشته شده و این به ضرر تولید است. کشاورزان کشور زمانی که نرخ دلار به 10 هزار تومان افزایش یافت ارزش صادرات آنها هم بیشتر شد. مثلا صیفی‌کاری که پیش از این 700 تومان به ازای هر کیلو صادرات دریافت می‌کرد میزان دریافتی‌اش به سه هزار تومان رسید.
وی همچنین ادامه داد: ارز چهار هزارو 200 تومانی در بخش کشاوری باید ادامه یابد، مثلا اگر این ارز برای خوراک دام حذف شود، قیمت گوشت مرغ به 30 هزار تومان خواهد رسید. 
کشاورزی اظهار داشت: به اعتقاد من برای محصولات اساسی باید نرخ نیمایی اختصاص یابد و برای محصولات واسطه‌ای که نقشی در تولید دارند مانند خوراک دام و طیور باید ارز 4200 تومانی داده شود.

قیمت خرید تضمینی گندم تغییر نمی کند
وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تغییر قیمت خرید تضمینی وجود دارد، گفت:‌این موضوع حداقل در شورای اقتصاد مطرح نیست و فکر نمی‌کنم دولت در دستورکارش باشد.
سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی همچنین درباره واردات گندم هم گفت: این واردات برای ذخیره استراتژیک است و به نظر ما در سال گذشته تولید به حد کفایت بوده است.
وی توضیح داد: اینکه چرا این گندم‌ها خریداری نشده است، گفت: در همه زمان‌ها معمولا قیمت جو 25 درصد کمتر از گندم بوده اما در سال گذشته کیلویی هزار و 700 تومان به فروش رفت. گندم قابل جایگزینی مانند محصولاتی مانند جو و ذرت را می‌تواند داشته باشد.
 وی ابراز امیدواری کرد که تولید محصولات زراعی به ویژه گندم شرایط بهتری داشته باشد؛ چراکه بارندگی بسیار بهتر از سال گذشته است.
خبرنگار پرسید در برنامه‌های شما به بخش تولید بذر اشاره‌ای نشد در حالی که کشور در 90 درصد تامین بذر محصولات سبزی و صیفی و 80 درصد محصولات چغندر قند وابسته است. 90 درصد لاین مرغ کشور کاپ و راس انگلیس بوده و بیش از 40 سال است که دامداری کشور روی نژاد هلشتاین می‌چرخد؛ بنابراین با این میزان وابستگی نمی‌توانیم از خودکفایی صحبت کنیم. در سال 1380 کشور در تهیه 80 درصد بذر چغندر قند خودکفا بود اما اکنون کمتر از 20 درصد آن را تولید می‌کند و 80 درصد آن را خریداری می‌کند. چرا این وابستگی ایجاد شده و کاری در این زمینه انجام نداده‌ایم؟
کشاورز گفت:‌بذر ژن است و دنیا را در زمان قحطی و گرسنگی ژن نجات داد. بذر یک تکنولوژی است و توان و ظرفیت و امکانات ما متناسب با دانشی که به ما آموختند است و بیش از این ما نمی‌توانیم کاری بکنیم که البته با تقاضای بخش خصوصی همخوانی ندارد. ما اگر بذر وارد می‌کنیم محصول داخل را افزایش می‌دهیم. استفاده از بذر مناسب در شکر توانست میزان واردات ما را یک میلیون تن کاهش دهد و صرفه‌جویی حدود 400 میلیون دلاری ارزی داشته باشد. اگر موسسه چغندر قند می‌خواهد چنین کاری بکند باید صاحب تکنولوژی همکاری کند و اینجا کار اصلاح بذر را انجام دهند. ما الان نمی‌توانیم تولیدکننده را فدا کنیم و منافع آنها را در نظر نگیریم. باید بخش‌های خصوصی دانش بنیان بتوانند تکنولوژی وارد کنند. سیاست ما باید حمایت از تولید باشد اما نباید مانع دسترسی کشاورزان به تکنولوژی نباید بشویم.
وی ادامه داد: ما 68 رقم بذر گندم به میزان 460 هزار تن در سال تولید می‌کنیم و کسی نمی‌آید بگوید که این میزان بذر هم تولید می‌شود.
صحبت‌های این مسئول درباره واردات بذر و تکنولوژی در حالی مطرح می‌شود که کشور در سال 1380 حدود 80 درصد بذر داخلی را تامین می‌کرد و اکنون بیش از 80 درصد وابسته است.
به اعتقاد کارشناسان به همان اندازه که کشور دروازه‌های خود را به روی علم و تکنولوژی باز می‌کند با سرعت بیشتری باید روی تکنولوژی‌های جدید در داخل کار کند بنابراین این وابستگی‌ها نباید مادام‌العمر باشد.

منع واردات 17 محصول کشاورزی از سوی عراق را بررسی می کنیم
سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی درباره اقدام اخیر عراق در ممنوع کردن واردات 17 قلم محصولات کشاورزی گفت: هر کشوری با توجه به منافع خود تصمیم‌گیری می‌کند. حرف انها این است که در این محصولات خودکفا شده‌اند و البته ما هم بررسی می‌کنیم که آیا واقعا آنها به این خودکفایی رسیده‌اند. البته وزارت امور خارجه هم باید در جریان این امور باشند.
وی گفت: پیوستن اخیر ایران به منطقه اقتصادی اوراسیا فضای جدیدی را در حوزه اقتصادی ایجاد کرده است.
انتهای پیام/
چهار محصول در برنامه خوداتکایی وزارت جهاد کشاورزی/نمی‌توانم در مقابل واردات یک تنه بایستم خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار