وزیر کشور در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر خبر داد:

پیگیری انسداد فیزیکی و الکترونیکی مرزهای شرقی کشور/ پولشویی غربیها با تجارت موادمخدر

1402/04/05 - 12:39 - کد خبر: 95128 نسخه چاپی

نصر: وزیر کشور با بیان اینکه توجه به مرزهای شرقی در راستای مبارزه با موادمخدر همیشه مهم بوده و برنامه‌های انسداد مرز اجرا شده اما کامل نیست و اکنون برنامه دیگری در دستور کار است، گفت: این برنامه در واقع ترکیبی از انسداد فیزیکی و الکترونیکی است که توسط نیروهای مسلح دنبال می‌شود.

به گزارش نصر، احمد وحیدی در جمع خبرنگاران با اشاره به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهارکرد: در چنین روزی باید همه توجهات به این بلای خانمان سوز جلب شود چرا که امروز آثار سوئی در بین جوامع به ویژه جوانها دارد لذا باید در این روز به آثار و پیامدهای ناگوار آن اندیشید و به مسیری که رفتیم و باید در آینده برویم فکر کنیم.
وی با اشاره به شهادت بیش از ۳۸۰۰ تن در راه مبارزه با مواد مخدر و وجود ۱۲ هزار جانباز در این مسیر، در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه‌های وزارت کشور برای تقویت مرزهای شرقی ایران گفت: مرز شرقی همیشه مهم بوده است و برنامه‌هایی در گذشته برای انسداد مرز صورت گرفته اما کامل نبوده، اما اکنون برنامه کامل دیگری در دستور کار است که آغاز شده است.
وزیر کشور در توضیح بیشتر تصریح کرد: این برنامه در واقع ترکیبی از انسداد فیزیکی و انسداد الکترونیک است که توسط نیروهای مسلح کار آن دنبال می‌شود.
وی همچنین درباره همکاری نهادهای بین‌المللی گفت: یکی از انتقادات بزرگ ما متوجه جریان جهانی است. متاسفانه کشورهای مدعی مبارزه و کار بزرگ عملا اقدامی نمی‌کنند. کار بزرگ و به ویژه هدف قرار دادن منافع مالی قاچاقچیان بین المللی به هیچ وجه اتفاق نمی‌افتد و ما هیچ گزارش بین المللی در این حوزه نداریم درحالیکه ادعا می‌کنند با این موضوع مبارزه می‌کنند؛ برای اینکار مثلا FATF  (گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی) را درست کردند و یکی از کارکردهای مهم آن مبارزه با پولشویی است اما ما گزارشی نداریم.
وحیدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در خیلی از بانکهای کشورهای غربی با پولهای مواد مخدر پولشویی می شود.
وی در بخش دیگری با بیان اینکه اتهامات زیادی به کشورهای غربی و جریانات مافیایی موجود در کشورهای غربی وارد است که به وظیفه خود عمل نمی‌کنند افزود: از طرف دیگری هم ما هیچ کمکی ندیدیم. طبیعتا امروز ایران به عنوان اولین کشور در مبارزه با مواد مخدر است.
به گزارش ایسنا، احمد وحیدی همچنین در نشست سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه امروز از مواد مخدر به عنوان پدیده سیاسی در سطح جهانی سوء استفاده می شود، اظهار کرد: این قابل قبول نیست که دنیا مقابله با پولشویی را راه می اندازد اما راحت این پولشویی در حوزه مواد مخدر در دنیا اتفاق می افتد و کسی هم نیست جلوی آن را بگیرد و سپس چیزی تحت عنوان fatf درست می‌کنند که یعنی ما داریم با پولشویی مبارزه می‌کنیم. اگر واقعا مبارزه می شود پس پولهای حاصل از این فعالیتهای اقتصادی مواد مخدر کجاست؟.
وی با طرح پرسشهایی ادامه داد: چرا با افدرا و کشت خشخاش مبارزه نمی‌شود؟ قربانیان اصلی چه کسانی هستند؟ جواب این ۳۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز را چه کسی باید بدهد؟ هزینه‌های عظیمی بر عهده ماست تا مرزها را کنترل کنیم، چرا ما باید همه هزینه‌ها را دهیم؟ پس باقی کجا هستند و در دنیا چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟
وزیر کشور با اشاره به پیش‌سازهایی که به افغانستان منتقل می‌شود افزود: ۱۲ هزارتن پیش ساز به افغانستان منتقل می‌شود؛ چرا جلوی قاچاق انواع مواد روانگردان و توهم زا گرفته نمی‌شود؟
انتهای پیام/
پیگیری انسداد فیزیکی و الکترونیکی مرزهای شرقی کشور/ پولشویی غربیها با تجارت موادمخدر خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار