خبر/

تبریز میزبان فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی 

1402/04/05 - 10:28 - کد خبر: 95114 نسخه چاپی

نصر: دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: اجلاس خانه های صمت کشور که 21 الی 23 تیرماه در آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد، پارلمان فعالان حوزه صنعت و معدن است که این امکان را فراهم می کند تا با اتخاذ تصمیمات سازنده، گره های کور حوزه صنعت و معدن را باز کنیم.

به گزارش نصر، سولماز علیپور در مصاحبه با ماهنامه اقتصادی انجمن، عملکرد بسیار خوب خانه صمت آذربایجان شرقی را دلیل میزبانی تبریز از این رویداد ملی عنوان کرد و گفت: این اجلاس که یک رویداد ملی است، می تواند یک فرصت فوق العاده برای اقتصاد آذربایجان شرقی باشد و هدف ما این است که از این فرصت به بهترین نحو برای حل مشکلات واحدهای تولیدی استفاده کنیم و راهکارهایی که در این اجلاس جمع بندی می شود را به عنوان راه حل مسائل حوزه صنعت و معدن به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد بدهیم.
وی از حضور روسا و دبیران کل خانه‌های صنعت و معدن استان‌های کشور، مسئولین استانی و کشوری، سرمایه گذاران داخلی و خارجی و صنعتگران، فعالان اقتصادی و کارآفرینان آذربایجان شرقی در این اجلاس خبر داد و افزود: در روز اول این اجلاس مباحث مختلفی در حوزه های موضوعات مختلف مرتبط با صنعت و معدن مطرح خواهد شد و هردر خصوص یک جمع بندی از موضوعات مطرح شده صورت خواهد گرفت که در واقع دیدگاه فعالان حوزه صنعت و معدن در آن زمینه است.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزود: تلاش می کنیم تا در روز پایانی این رویداد ملی یک بیانیه به عنوان ماحصل اجلاس تنظیم شود و به عنوان بیانیه رویداد ملی اجلاس سراسری خانه های صنعت، معدن و تجارت کشور در اختیار رسانه ها قرار دهیم تا به نوعی نمایانگر دیدگاه متخصصان صنعت و معدن کشور برای مشکلات این عرصه در شرایط فعلی و مهمترین خواسته های این کارآفرینان باشد و موجب گره گشایی در این زمینه گردد.
علیپور در خصوص انتخاب موضوعات قابل طرح در این اجلاس گفت: از تمامی خانه‌های صنعت و معدن استان‌ها در حال نظر خواهی و احصا مشکلات و چالش ها هستیم و مواردی که به عنوان مشکلات ملی حوزه صنعت و معدن مشخص شوند، در این رویداد ملی بررسی شده و در خصوص آنها تصمیم گیری خواهد شد و تصمیمات نیز به مجلس شورای اسلامی به عنوان متولی قانونگذاری کشور، ارجاع داده خواهد شد.
وی برگزاری آیین ویژه گرامیداشت روز صنعت و معدن را برنامه روز دوم اجلاس سراسری خانه های صمت کشور قلمداد کرد و افزود: برگزاری آیین ویژه گرامیداشت روز صنعت و معدن همزان با اجلاس سراسری خانه های صمت کشور یک اتفاق منحصر به فرد برای حوزه صنعت و معدن استان است و این همزمانی باعث می شود آیین ویژه گرامیداشت روز صنعت و معدن چهره ای متفاوت به خود گرفته و به یک آیین ملی تبدیل شود چرا که علاوه بر مسئولین کشوری، بیش از ۱۰۰ نفر از کارآفرینان و تولیدکنندگان استانهای دیگر در این مراسم حضور خواهند داشت.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: مهمانانی که از خانه های صمت سراسر کشور در این اجلاس حضور پیدا می کنند، هر کدام مدیریت یک بخش صنعتی را در استان خود بر عهده دارند و یک سرمایه گذار موفق هستند که حضور این افراد در آذربایجان شرقی یک فرصت مناسب است که باید به نحو احسن از آن استفاده کنیم.
علیپور در خصوص نحوه انتخاب برگزیدگان روز صنعت و معدن که در روز دوم اجلاس و در قالب آیین ویژه گرامیداشت روز صنعت و معدن از آنها تجلیل خواهد شد، گفت: فرم‌های مربوط به انتخاب واحدهای نمونه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌شود و امسال دارای ۲۱ آیتم بود. مستندات ارسال شده توسط واحدها در کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از ارگان‌های دخیل در حوزه صنعت، معدن و تجارت بر اساس شاخص‌هایی از جمله میزان رشد تولید واحد نسبت به سال قبل، رشد میزان صادرات و ... بررسی شد و از میان آن‌ها، برگزیدگان آیین ویژه گرامیداشت روز صنعت و معدن انتخاب شدند که شامل بخش های مختلف از قبیل 22 گروه صنعتی، دو گروه معدنی، بخش خدمات فنی و مهندسی، بخش تحقیق و توسعه، خوشه کسب و کار، شهرک صنعتی و پیشکسوت هستند.
 وی برگزاری اجلاس سراسری خانه های صمت کشور در تبریز را بدون حمایت هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی غیرممکن تلقی کرد و گفت: تلاش می کنیم تا این رویداد ملی را به صورت ویژه و منحصر به فرد برگزار کنیم تا در شان استان آذربایجان شرقی باشد و نشان دهیم که لایق میزبان از این رویداد ملی بوده ایم.
وی همکاری همه ارگان ها، سازمان و بخش های مختلف استان در برگزاری هر چه بهتر این رویداد ملی را ضروری دانست و بیان کرد: شهر تبریز همواره به شهر اولین ها مشهور بوده است و آذربایجان شرقی نیز پیشینه کهن در عرصه صنعت و معدن دارد، بنابراین همه باید در برگزاری این اجلاس همکاری شایسته ای داشته باشند تا نشان دهیم که تبریز در همه زمینه ها شهر اولین هاست.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن گفت: این اجلاس یک فرصت مناسب است تا علاوه بر حل مشکلات واحدهای تولیدی، ظرفیت هایی که در استان داریم را به صنعتگران سراسر کشور نشان بدهیم و با ارائه مشوق های جذاب، آنها را به سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی تشویق کنیم
علیپور نقش رسانه ها در برگزاری هر چه شایسته تر اجلاس خانه های صمت کشور را پررنگ دانست و بیان کرد: رسانه های استانی و سراسری با اطلاع رسانی گسترده قبل از برگزاری این اجلاس، پوشش اخبار اجلاس و انعکاس دستاوردهای آن می توانند نقشی بی بدیل در افزایش سطح برگزاری این رویداد ملی ایفا کنند چراکه در دنیای امروز هیچ عملکرد سازنده ای بدون حضور رسانه های اتفاق نخواهد افتاد.
وی از اجلاس سراسری خانه های صمت کشور با عنوان «پارلمان فعالان حوزه صنعت و معدن» یاد کرد و گفت: حضور این فعالان از سراسر کشو ر در کنار مسئولین استانی و کشوری این فرصت را مهیا می کند که مطالبات بخش خصوصی را به صورت جدی پیگیری کنیم.
علیپور در خصوص عملکرد خانه صمت آذربایجان شرقی در سال 1401 گفت: با تفویض اختیار های صورت گرفته به خانه صمت استان، روند دریافت مجوزها سرعت زیادی پیدا کرده است به صورتیکه امکان دریافت جواز تاسیس واحد صنعتی در کمتر از یک روز وجود دارد و به همین دلیل آذربایجان شرقی رتبه اول کشور در زمینه تعداد جواز تاسیس صادره را به خود اختصاص داده است.
دبیر خانه صمت آذربایجان شرقی ادامه داد: امضای تفاهم نامه با صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته برای حمایت عملیاتی از توسعه صنایع پیشرفته و هایتک استان از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط خانه صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته است.
وی با اشاره به نقش خانه صمت آذربایجان شرقی در توسعه روابط اقتصادی و هم افزایی با کشور ترکیه، گفت: هیات تجاری استان با هماهنگی خانه صمت آذربایجان شرقی در راستای توسعه روابط اقتصادی دو جانبه در نمایشگاه انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه موسوم به موسیاد حضور یافته و در حاشیه این نمایشگاه جلسات مشترکی با اتاق بازرگانی استانبول، تشکل های صنعتی، اقتصادی و تجاری ترکیه و جلسات B2B با تجار، بازرگانان و صنعتگران ترکیه برگزار کرد.
علیپور امضای تفاهم نامه همکاری بین خانه صمت استان و انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه(موسیاد) را از دیگر دستاوردهای حضور هیات خانه صمت استان در این نمایشگاه قلمداد کرد.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به راه اندازی خانه صمت مرند در سال گذشته گفت: راه اندازی این خانه می تواند نقش مهمی در پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی این شهرستان داشته باشد.
انتهای پیام/
تبریز میزبان فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی  نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار