معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

دلایل عدم رغبت جوانان به ازدواج

1402/04/05 - 11:17 - کد خبر: 95094 نسخه چاپی

نصر: معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان گفت: یکی از مهم ترین دلایل عدم رغبت جوانان کاهش حس مسئولیت پذیری در جوانان است که یکی از مقصران اصلی آن خانواده ها هستند.

به گزارش نصر، امیر تقی زاده، معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در گفتگو با نصر، در خصوص مهم ترین فعالیت های حوزه جوانان گفت: حوزه جوانان یک حوزه ستادی و برنامه ریزی شده است که با یک حوزه اجرایی ادغام شده است و این اقدام هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی داشت؛ جنبه مثبت این بود که حوزه جوانان در گذشته فاقد زیرساخت های لازک در حوزه فعالیت بود که باعث ایجاد ظرفیت های جدید شد اما از طرفی دیگر باتوجه به اینکه وظیفه اصلی این معاونت رصد و پایش حوزه جوانان می باشد، در حوزه ورزش که اجرایی است شاید آنچنان که باید دیده نمی شود.


وی در ادامه افزود: معاونت جوانان در حوزه هایی مثل ازدواج، اوقات فراغت، اشتغال و سطح سواد اقدامات خوبی داشته است اما در کنار این موارد برخی موضوعات پنهان هم در جامعه وجود دارد که نیازمند توجه به این موضوعات کاملا ملموس است بطوریکه در حال حاضر شاید آمار مربوط به انحرافات جنسی جوانان وجود نداشته باشد و تنها دستگاهی که باید به آن ورود کند، حوزه جوانان است. البته برخی حوزه ها مثل اوقات فراغت یا مشارکت های اجتماعی جوانان  هم متولی ندارند.


تقی زاده با بیان اینکه برخی مسائل یک روزه ایجاد نمی شوند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال های گذشته به مسائل نو پدید حوزه جوانان و نوجوانان توجهی نمی شود و همین موضوع سبب شده است تا نوجوانانی که هیچ تجربه ای از دنیای بیرون از مرز کشور ندارند به فکر مهاجرت هستند. تغییر سبک زندگی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که به آن توجه ویژه نشده است و شاید خیلی از مردم معنی آن را نمی دانند.سبک زندگی 4 شاخصه دارد که در کل دنیا قدرت حاکم سعی می کند بین پول، زمان، بدن و روان تعادل ایجاد کند اما در ایران ممکن به برخی از موضوعات توجهات ویژه ای صورت گیرد در حالی که سایر شاخص ها از یاد رفته باشد و بهترین حالت تنظیم تعادل بین این چهار شاخص می باشد.
معاون امور جوانان با بیان اینکه در ایران دو ملت متفاوت در یک سرزمین زندگی می کنند، اظهار داشت: یک ملت سنتی که افکار خاصی دارند و یک ملت دیگر که ارتباطات مجازی دارند هر دو در یک مکان زندگی می کنند که در این شرایط قدرت حاکم بایستی تلاش کند بین این دو قشر وحدت ایجاد کند. جامعه مانند رودخانه ای است که تمام حوادث مسائل را رد می کند. متاسفانه فضای مجازی گاهی اوقات زندگی را رواج می دهد که بین 4 شاخص مهم سبک زندگی تفاوت ایجاد می کند. بطوریکه در حال حاضر بدن به عنوان یک قدرت نمادین در فضای مجازی مطرح می شود و ابزار قدرت محسوب می شود.


وی در خصوص دلایل عدم رغبت جوانان به ازدواج در سال های گذشته گفت: یکی از مهم ترین دلایل عدم رغبت جوانان کاهش حس مسئولیت پذیری در جوانان است که یکی از مقصران اصلی آن خانواده ها هستند. متاسفانه در جامعه شهری، نسلی که استرس های زیادی کشیده اند سعی می کنند فرزندان خود از آن مصون بدارند که باعث می شود جوانان از قبول مسئولیت فرار کنند. مورد بعدی ترس از شروع کردن است بطوریکه وقتی فردی در زندگی خود سختی ندیده است، نمی تواند در مشکلات کوچک آن را تحمل کند. همچنین به جوانان معمولا فرصت انتخاب داده نمی شود و خانواده ها فکر می کنند بایستی دختر یا پسری را مثل سایر کالاها به فرزندانشان عرضه کنند در صورتی که فرد تازمانی که هزینه ندهد نمی تواند وابسته شود.
تقی زاده افزود: متاسفانه خانواده های ایرانی در طول 24 ساعت تنها 17 دقیقه می توانند با هم صحبت کنند که در واقع نشان دهنده عدم قدرت مشورت و سخن وری در خانواده است. دلیل آنهم تحمیل نظر است که همین موضوع سبب می شود میزان مشاوره ها و همفکری ها کاهش یابد. البته مسائل مختلف دیگر هم وجود دارد که باعث شده است جوانان از ازدواج سر باز زنند که از جمله آنها می توان به سخت گیری والدین در زمینه ازدواج اشاره کرد.
معاون امور جوانان در خصوص تاثیرات اقتصادی در زمینه ازدواج تصریح کرد: از دو زوایه می توان به مسائل اقتصادی نگاه کرد. یک موضوع احساس محرومیت است که در آن فرد با وجود داشتن وضعیت مطلوب بازهم خواسته هایش اشباع نشده و سیر نمی شود اما موضوع دیگر محرومیت واقعی است که در آن فرد از لحاظ اقتصادی در وضعیت خوبی قرار ندارد. هردو این موضوع می تواند در ازدواج تاثیرگذار باشد و می تواند به نوعی مانع ازدواج باشد. در حالت اول فرد به دنبال برخی تجملات است که در صورت ناتوانی در آن نمی تواند ازدواج کند و در حالت دوم فرد قادر به تامین کوچکترین هزینه های ازدواج نیز نخواهد بود.
انتهای پیام/
دلایل عدم رغبت جوانان به ازدواج حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار