عملیات اجرایی خط انتقال آب به تالاب قوریگل تا یک ماه آینده آغاز می شود

1402/04/04 - 15:32 - کد خبر: 95061 نسخه چاپی

نصر: معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: عملیات اجرایی خط انتقال آب به تالاب قوریگل با لوله گذاری تا یک ماه آینده آغاز می شود.

به گزارش نصر، جبار علی ذاکری روز یکشنبه در حاشیه بازدید از وضعیت تالاب قوریگل و کانال انتقال آب، اظهار کرد: با توجه به اینکه وضع این کانال قابل قبول نیست از این رو تصمیم گرفته شده آب مورد نیاز این تالاب با لوله گذاری تامین شود.
به گزارش ایرنا، اگر مسیر انتقال آب از دامنه سهند که در سال ۱۳۷۴ به صورت کانال اجرا شده است، لوله گذاری شود مشکلات دبی آب (حجم آبی که از نقطه مشخص در واحد زمان عبور می‌کند) به تالاب برطرف می شود و در طول سال شاهد وجود آب و زندگی در آن خواهیم بود.
در مسیر انتقال آب به این دریاچه که حدود ۳۳.۵ کیلومتر است، بیش از ۷۰ درصد آب تلف می شود به گونه ای که در بالادست میزان آب ورودی به کانال ۲۰۰ لیتر بر ثانیه است که به دلیل خاکی بودن بیشتر مسیر و نفوذ آب در خاک و برداشت های غیرمجاز، در پایین دست به ۵۰ لیتر بر ثانیه کاهش می یابد و این میزان آب نمی تواند تالاب را در سطح اکولوژیک نگه دارد.
وی افزود: در جلسات کارشناسی که برای انتقال آب به تالاب انجام شد قرار است ظرف مدت ۱۵ روز مطالعه کارشناسی پایان یافته و تا یک ماه دیگر عملیات اجرائی آن شروع شود.
ذاکری ادامه داد: بخشی از مسیر انتقال در فاز اول لوله گذاری می شود و مشارک مردمی و همکاری ادارات مربوطه برای احیای تالاب لازم است.
سرپرست فرمانداری شهرستان بستان آباد نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه تالاب بین المللی قوریگل و لزوم احیای آن گفت: آب در بالا دست با دبی ۲۰۰ لیتر وارد کانال می شود اما به علت فرسوده بودن کانال و همچنین برداشت های غیرمجاز، کمتر از ۵۰ لیتر آب در ثانیه وارد تالاب می شود.
علیرضا توری احیای تالاب قوریگل را از اولویت های شهرستان عنوان کرد و افزود: آسیب های موجود در حوزه تالاب احضا شده و کمیته احیای تالاب قوریگل با جدیت تمام در این زمینه وارد عمل شده است.
به گزارش ایرنا، تالاب قوری‌ گول با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز قرار دارد؛ این پهنه آبی در ارتفاع ۱۹۱۵ متری از سطح دریا واقع شده و دارای چهار کیلومتر طول و عرض و ۱۶ کیلومتر مربع مساحت است و ژرفای آن در بهترین شرایط آبی و در عمیق‌ترین نقطه به ۱۳ متر می‌رسد.
«قوری‌ گول» در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است؛ این تالاب در نزدیکی بستان‌آباد واقع شده است و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود؛ تالاب قوری گول در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز، در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد و در نزدیکی روستای یوسف‌آباد قرار دارد.
تالاب «قوری گول» در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و از سال ۱۳۷۳ به‌منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه جز مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود؛ همچنین به‌دلیل پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.
انتهای پیام/
عملیات اجرایی خط انتقال آب به تالاب قوریگل تا یک ماه آینده آغاز می شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار