مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی:

جامعه پذیری بهبودیافتگان از اعتیاد اولویت مهم اجتماعی بهزیستی استان است

1402/04/04 - 15:27 - کد خبر: 95056 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: جامعه پذیری و مانایی بهبودیافتگان از اعتیاد مهمترین اولویت اجتماعی بهزیستی در استان است.

به گزارش نصر، فرگل صحاف روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته مقابله با اعتیاد، اهتمام جدی سازمان بهزیستی برای مراقبت بیشتر از معتادانی که درمان پذیر نیستند، افزود: بر همین اساس در حال حاضر برای جلوگیری از شیوع بیماری های هپاتیت و ایدز محل هایی در نقاط مختلف شهرهای بزرگ آذربایجان شرقی از جمله تبریز، مراغه، اهر و میانه جهت ارایه خدمات بهداشتی و آموزشی در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: با هماهنگی شهرداری ها در محل های شناسایی شده کانکس هایی با استقرار تیم های روان شناس و کارشناسان انواع خدمات برای افراد کارتن خواب معتاد ارایه می شود که خدماتی همچون ارایه آموزش ها تزریق و بسته های بهداشتی از ان جمله است.
صحاف با اشاره به فعالیت تیم های سیار اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی جهت شناسایی معتادان، ارجاع این افراد به محل های یاد شده را یکی از ماموریت های اصلی این تیم ها بیان و اظهار کرد: این محل ها روزانه به طو متوسط میزان ۱۵ تا ۲۰ معتاد زن و مرد است که خدمات رایگان دریافت می کنند.
به گفته وی سال گذشته تعداد ۲هزار و ۲۳۷ نفر در مراکز گذر اعتیاد و شیلترهای (خانه امن) اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی استفاده کرده اند.
صحاف پایدارسازی شغلی را یکی از اهداف مهم سازمان بهزیستی برای معتادان بهبودیافته اعلام کرد و ادامه داد: در این زمینه در یکسال گذشته حدود ۵۰۰ نفر از این افراد با دریافت تسهیلات ویژه نزدیک ۴۰ میلیارد تومان برای خود و تعدادی دیگر از افراد معتاد اشتغال ایجاد کرده اند و موفقیت هایی نیز حاصل شده است.
وی کارمزد تسهیلات یاد شده را چهار درصد اعلام کرد و یادآور شد: ایجاد فرصت شغلی، پایداری شغلی و تلاش برای جامعه پذیری معتادان بهبود یافته از برنامه های مداوم و اولویت دار سازمان بهزیستی است که با همکاری ادارات فنی و حرفه ای برای اخذ گواهی نامه های مهارت اجرا می شود.
صحاف از وجود تعداد ۷۰ مرکز تخصصی درمان و بازتوانی معتادان در آذربایجان شرقی خبر داد و با بیان اینکه در این مراکز تعداد ۲۲۸ تیم اجتماع محور در یکهزار و ۲۶۸ محیط فعالیت می کنند، گفت: این تیم های اجتماع محور تاکنون برنامه های مختلف و متنوع فرهنگی و آموزشی برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت استان اجرا کرده اند.
وی ادامه داد: اکنون در آذربایجان شرقی تعداد ۵۶ مرکز درمان فعال است که در یکسال گذشته برای تعداد ۲۴ هزار نفر معتاد انواع خدمات ارایه داده اند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی مساعدت به ترک درمان تعداد ۲ هزار و ۹۸۶ نفر به طور رایگان را از دیگر خدمات اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی بیان کرد که اعتبار هزینه شده در این رابطه در یکسال گذشته معادل چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.
صحاف هدف اصلی سازمان بهزیستی در اجرای طرح های مربوط به توانمندسازی معتادان را مانایی درمان بهبودیافتگان اعلام کرد که با این اقدامات و اجرای طرح های آماده سازی شغلی نه تنها از بازگشت به اعتیاد جلوگیری می شود بلکه زمینه توانمندسازیو بازگشت آنها به کانون خانواده نیز فراهم می شود.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی از راه اندازی و اجرای پویش و کارزار رسانه ای " والد آگاه، نوزاد ایمن" توسط اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی طی هفته جاری خبر داد و افزود: می توان با آگاه سازی خانواده و وجود یک والد آگاه در خانواده نقش موثر و مهمی در پیشگیری از اعتیاد فرزندان ایفا کرد.
صحاف پیشگیری از اعتیاد، افزایش عوامل خطر و افزایش عواملمحفاظ را از اهداف کلی این پویش اعلام و اظهار کرد: راهبرد اصلی این کارزار تحکیم بنیان خانواده در مقابل اعتیاد است، چون وجود یک والد آگاه در بین اعضای خانواده می تواند نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد فرزندان داشته باشد.
وی با بیان اینکه این کارزار برای آگاهی دهی به خانواده ها مهم است، ادامه داد: موضوع استفاده و قرابت با مواد مخدر بلای بزرگی است که یکی از پنج آسیب اصلی کشور به شمار می رود و امیدواریم با اجرای چنین کارزارهایی بتوان نقش و سهم خود را در حوزه پیشگیری و امور فرهنگی مرتبط با این حوزه را به خوبی ایفا کنیم.
چهارم تیرماه به عنوان روز درمان های نوین، اشتغال، صیانت از بهبود یافتگان نامگذاری شده است.
انتهای پیام/
جامعه پذیری بهبودیافتگان از اعتیاد اولویت مهم اجتماعی بهزیستی استان است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار